Assalamualaikum

Saya meragui samada benar ataupun tidak serban yang
dimaksudkan adalah cara ikatan seperti yang dipakai
oleh cth TG Nik Aziz.

Sebabnya. Orang Arab Saudi terutama yang berada di
Mekah dan Medina hampir tiada yang memakai serban.
Saya perhatikan kebanyakan yang memakai serban ialah
orang dari benua India spt Pakistan, bangladesh, dll,
serta Mesir,dan sekitarnya.

Mungkinkah budak-budak Tabligh terikut-ikut pemakaian
orang benua India? Spt baju marlbari, seluar mamak dan
pakai serban.

Di ketahui Orang Arab antara orang yang kuat
mempertahankan Sunnah, dan pembelajaran mereka tentang
sunnah lebih rapat iaitu dari keturunan masing-masing
selain dari buku/kitab rujukan. Berbanding dengan kita
yang belajar dari ustaz yang juga merujuk buku/kitab.

Saya ambil contoh Mufti Mekah sendiri tidak memakai
serban spt TG Hj Hadi Awang. Mufti Mekah memang
terkenal sebagai pakar rujuk hal Islam dan sunnah
nabi. Maka agak sukar saya terima jika pakar rujuk
sendiri tidak menjalankan sunnah pemakaian serban.

Adakah mungkin serban yang dimaksudkan adalah
penutupan kepala tak kira songkok, kopiah, kain + agle
dll. wallahuaklam.

--- AS SALAFU ASLAM <[EMAIL PROTECTED]>
wrote:

>  {  Sila lawat Laman Hizbi-Net -
> http://www.hizbi.net     }
>  {        Hantarkan mesej anda ke:  [EMAIL PROTECTED]
>       }
>  {        Iklan barangan? Hantarkan ke
> [EMAIL PROTECTED]     }

>           PAS : KE ARAH PEMERINTAHAN ISLAM YANG ADIL

> Assalamualaikum,
>
>     Saya ingin meminta saudara Sani Norku supaya
> memberikan maklumat
> berkenaan dengan STATUS hadith2 di bawah ini, samada
> SAHIH, HASSAN
> ataupun DAEEF?.
>
> Ini kerana dalam isu berkenaan dengan SERBAN ini
> [...]
=== message truncated ===