Sidi Shariff wrote:

> [...]
> mengenal Allah dengan al-Quran dan Hadith shj. orang kafir pun boleh
> lakukan - sebahagian Orientalist lebih alim dari sebahagian muslim
> sendiri. Sebahagian muslim membaca dan mentelaah kedua-dua sumber ini
> tetapi hati mereka tetap buta seperti Wahabi/Salafi. Lantaran itu
> tiadalah apa yang dikatakan "kewalian" di kalangan mereka. Hati mereka
> kering lagi hambar - mereka tidak tahu bagaimana untuk mencelikan mata
> hati mereka. Allah SWT berfirman maksudnya: "Sesungguhnya, bukanlah
> matanya yang buta tetapi hati yang di dalam dadanya yang yang buta."

Punyalah penipu.  Masa zaman Al Ghazali MANA ADA ORIENTALIST dan WAHABI???

Punyalah AUTA.

Kemudian akta Rasul SAW hidup sebagai Sufi SEBELUM menjadi Rasul.  Maka
kalau benar statement ini bermakna SUFI itu BUKAN BERASAL DARI RASUL SAW.

macamana boleh TAKDA seorang SAHABAT pun yang jadi SUFi???.

> Ibn Taymiya yang handal tu pun joint tariqat Sheikh Abd Qadir
> al-Jilani, ada teks in English sikit silalah baca:

Oh teks bahasa Inggeris yang didapati dari GEORGE MAQDISI dan DICEDOk oleh
HISHAM KABBBANI AL KAZZAB itu.> > Saya syurkan sdr/para netters yang masih
ragu dengan manhaj sufi

> Para wali tingkatan atas/Qutubul Aqtab/Ghauth/Sultanul Auliya' tiada
> halangan untuk bertemu dengan Rasullullah SAW - malah mereka sama-sama
> duduk di dalam Majlis Persidangan Para Wali di Makkah dan Bukit Qaf.

Ini lagi satu MENGARUT.  Mana ada Nabi SAW confirm yang para QUTUB dsbnya
boleh bertemu dengan Nabi SAW dalam sebuah MAJLIS???.  Punyalah AUTA puak2
Sufi ni sampai boleh membuat dakwaan KARUT seperti di atas.

Dalam ISLAM mana ada QUTUB AQTAB, SULTANUL AULIYA dsbnya.  Kalau pun ada
seorang SULTANUL AULIYA, ianya adalah SAIDINA ABU BAKR AS SIDDIQ.

Ini semua KARUT.

> Maka kalau sdr kata Ghauthul Azam Sheikh Abd Qadir dan Imam al-Ghazali
> propagate hadith palsu tanpa mengetahui hakikat yang sebenarnya maka
> sdr menempah SU'UL KHATIMAH. Saya harap sdr akan mengubah fikiran - sdr
> sedang mempersoalkan kewalian para sahabat dan kekasih Allah. Cubalah
> lunakkan hati sdr dan beristighfar.

Saya merujuk kepada ILMU HADEETh yang puak2 Sufi label sebagai ILMU ZAHIR.