Assalamu 'alaikum,

Bertemu kembali selepas email yang pertama, memandangkan terdapat beberapa
permintaan untuk saya terus memberikan panduan ataupun tip-tips yang saya
lakukan dlm menjalani kehidupan berumahtangga maka saya teruskan email saya
disini. Moga dapat dijadikan panduan bagi mereka yang
memerlukan..insya-Allah.

Tajuk sebenarnya bukanlah ibu tunggal tetapi 'keharmonian hidup
berumahtangga' , sebelum ni saya ceritakan serba sedikit kehidupan saya dan
suami serta anak. Maka pada kali ini saya ingin menyentuh mengenai mertua
dan ipar-duai kerana bagi saya apabila kita berkahwin kita bukan sahaja
berkahwin dgn suami tetapi mesti menerima keseluruhan keluarganya. Pertama
sekali kita kena menerima hakikat bahawa mertua kita adalah seperti ibu/ayah
kita kerana jika ditakdirkan hubungan kita dengan suami tidak kekal tetapi
hubungan dengan mertua tidak akan terputus.

Saya ni tak pandai sangat menulis tapi saya cuba berikan panduan...mana yg
elok harap boleh dijadikan ikutan dan mana yg tidak elok itu diketepikan
sahaja...Adatlah bila ingin masuk ke gerbang perkahwinan bagi wanita mesti
risau untuk berhadapan dgn mertua berbanding dengan lelaki begitu juda
dengan saya lebih2 lagi saya tiada ibu sejak berusia 2 tahun...kasihsayang
atau nak bermanja dengan ibu tu tiada dlm kamus hidup. Minta maaf saya
nyatakan bahawa saya tak suka orang yang terlalu manja dan hidup
senang...maksud saya senang untuk dapat apa sahaja drpd org tua....bukan
saya cemburu tapi disebabkan kehidupan saya yg dikira susah dimasa lampau
tanpa ibu beserta keluarga yg besar...bak kata org kais pagi makan
pagi...rumah bocor merata2...lantai terangkat sana terangkat sini....dan
bermacam lagi.....alhamdulillah sekarang ini kami 17 adik beradik dapat
hidup dengan sederhana dan ikatan kekeluargaan tetap erat walaupun
kebanyakan sudah berumahtangga. Kami saling membantu mana yg memerlukan
pengorbanan kakak&abng tidak akan dilupakan....opps maafkan saya sudah
termasuk bab keluarga sendiri kalau nak ceritakan bab keluarga saya ni
banyak sangat ...susah senang,sedih pilu dan macam2 lagi...tapi saya tetap
ingat ada yg lebih susah dr keluarga kami.

Balik semula bab mertua...saya jalani kehidupan saya sama macam dalam
keluarga sendiri...apa yg saya lakukan dirumah itulah yg dilaksanakan rumah
mertua....yg penting kita kena pandai memasak....saya takde masalah sangat
sebab saya memang suka memasak....dlm keluarga yg besar dan susah semangat
gotongroyong telah lama dilaksanakan. Jadi bila bersama mertua terutama
ibumertua...kita masak sama2, kita berbual macam biasa...isu
semasa,keluarga, bergurau atau apa2lah....alhadulillah saya tak pernah lagi
menghadapi masalah dgn mertua dlm 2 tahun ni. Utuk pengetahuan semua...boleh
dikatakan tiap2 minggu mertua datang rumah kami...sekarang ni pun dia ada
dirumah saya di BBS...mungkin rabu ni baru balik...saya dah jadi tak kisah
bila dia nak datang atau nak balik....awal2 dulu gelabah juga...yelah bila
dia call kata nak datang kita pun sibuklah nak kemas sikit2 rumah,dapur dll.
..tapi insya-Allah dapur saya sentiasa bersih....sebab saya ni kalau tengok
dapur saya kotor sakit hati sikit....la ni dapur saya 2 tahun macam baru
lagi...tapi sekarang ni kalau dia kata nak datang saya cuma kemas ala
kadar...paham2lah kita bekerja...alhamdulillah mertua saya juga memang
beriman, memahami, lemah lembut dan saya tidak menghadapi masalah dengannya.
Hari minggu yg lepas saya bawa kedua mertua saya kekampung saya di
KBB...tidur semalam...sekurang2nya boleh mengeratkan hubungan antara besan
:-)

Oklah panjang sangat dah...saya heran jugak kena mertua saya suka datang
rumah kami padahal dia ada anak perempuan dah kahwin di sungai
buloh....insya-Allah bertemu lagi jika ada permintaan dan saya akan
bercerita mengenai adik ipar lelaki saya yg tinggal serumah....yg ni manja
betul yelah anak bongsu...sakit juga hati tapi saya boleh terima dan menjaga
aurat ....satu lagi sebenarnya sebelum mendirikan rumahtangga...pasangan yg
dipilih....niat berkahwin...pergaulan mestilah betul dan ikut aturan
islam....saya pasti ini adalah satu sebab mengapa saya dan suami dpt hidup
harmoni dan saling bertolak ansur...apa2 kekeliruan kita berbalik kepada
hukum Allah...pertemuan saya dgn suami juga agak unik sebenarnya...NO dating
or call.

wassalam...pn siti