Assalamualaikum datuksri,

terima kasih kerana soalan yang diutarakan di bawah.

Cumanya saya ingin menegur sikit kesimpulan yang datuksri buat itu sebelum
mendapatkan penjelasan lebih lanjut lagi mengenai program tersebut.
 Firstly, sudahkah datuksri melawat laman web http://fly.to/didik untuk
mendapatkan keterangan lanjut mengenai Program Izzah ini?

Silapnya kebanyakan kita suka membuat kesimpulan sebelum mendapatkan
penjelasan terperinci mengenai sesuatu perkara.

Baiklah, di sini saya jelaskan serba sedikit mengenai Program Izzah ini.

-       Program Izzah ini dikendalikan oleh sebuah syarikat iaitu Didik Insan Sdn
Bhd yang beroperasi sebagai sebuah syarikat jualan langsung yang berlesen
di bawah KPDN&HEP.

-       Syarikat ini pula dipengerusikan oleh seorang bekas pengajar di Akademi
Islam Universiti Malaya dan seorang penceramah yang aktif yang pernah
ke-udara menberusi rancangan AL-Kulliyyah dan radio serta aktif berceramah
di masjid-masjid dan surau-surau iaitu Ustaz Hamzah Jaaffar. Penulis juga
sememangnya telah lama mengenali Ustaz tersebut yang merupakan senior
penulis di sekolah dan merupakan seorang yang 'wara' semasa di bangku
sekolah lagi.

-       Antara matlamat utama syarikat ini ditubuhkan adalah untuk membantu
seramai mungkin Umat Islam Malaysia mengerjakan Ibadah Umrah dan Ziarah dan
mengunjungi Baitullah untuk melihat sendiri kebesaran Allah dan menambahkan
keimanan terhadap Allah swt.

-       Program ini dijalankan menerusi konsep jualan dan belian amal dan pelan
takaful Ummah.

-       Menerusi Jualan Amal syarikat menjual barangan yang berupa
habbatus-sauda' dan beberapa produk lain dengan harga RM880.00. Produk ini
juga telah terbukti sebagai makanan tambahan yang amat berkhasiat dan
disebut di dalam hadis nabi saw sebagai penyembuh segala penyakit kecuali
maut.

-       Ahli kemudiannya membuat belian amal dengan harga RM880.00 dan
mendapatkan barangan tersebut, sijil keahlian dan tabung umrah.

-       Daripada Jualan dan belian amal tersebut syarikat akan mendapatkan
keuntungan dan daripada keuntungan tersebut sebahagiannya akan disalurkan
kedalam Tabung Umrah kesemua ahli-ahli yang mebuat belian amal sebanyak
RM880.00 tersebut di mana pelan tabung umrah ini dikenali sebagai Pelan
Takaful Ummah yang konsepnya adalah sama dengan konsep takaful yang
dijalankan oleh syarikat-syarikat yang menawarkan skim takaful yang lain.

-       syarikat juga akan membuat pelaburan perniagaan yang lain daripada
keuntungan dan tabungan yang dikumpulkan untuk menambahkan lagi keuntungan
syarikat yang kemudiannya sekali lagi akan disalurkan kedalam Tabung Umrah
setiap ahli.

-       Secara ringkasnya, setiap ahli yang membuat belian amal sebanyak RM880.00
berpeluang menunaikan Umrah setelah tabungnya cukup untuk tujuan tersebut
walaupun ahli tersebut tidak menaja atau mengkhabarkan kepada orang lain
mengenai program ini.

-       Sekiranya ahli membuat penajaan dengan menhebahkan kepada orang lain
mengenai program ini ahli tersebut akan diberikan upah yang berbentuk bonus
atas usahanya memperkenalkan program ini kepada orang lain tersbeut.

-       Jika kita lihat logiknya samalah seperti kita menyertai skim takaful
-misalnya- kita membayar sebanyak RM500.00 setahun untuk caruman takaful
dan apabila menninggal atau ditimpa musibah seperti yang tercatit dalam
polisi takaful tersebut waris akan menerima sebanyak RM100,000.00. Dari
mana datangnya duit yang selebihnya? Tentulah daripada tabungan
pencarum-pencarum yang lain dan keuntungan syarikat atas pelaburan daripada
dana yang dikumpulkan.

-       Jadi, demikianlah juga bagaimana program ini beroperasi dan setiap ahli
tidaklah dipaksa untuk mendapatkan ahli yang lain seperti yang terdapat di
dalam skim piramid tersebut. Cuma ahli digalakkan untuk memperkenalkan
program ini kepada orang lain atas dasar mengkhabarkan akan kebajikan
kepada orang lain supaya lebih ramai lagi dapat menikmati faedahnya dan
insyaAllah kita juga akan mendapat ganjaran daripada Allah kerana menolong
lebih ramai orang untuk menunaikan ibadah Umrah dengan mudah.

-       Sesungguhnya syarikat sedar bahawa RM3000-4000 untuk menunaikan ibaha
Umrah adalah agak membebankan terutama bagi mereka yang berpendapatan
kecil, maka oleh kerana kesedaran itulah maka pendokong syarikat ini telah
merangka program ini untuk membolehkan lebih ramai Umat Islam Malaysia ini
berpeluang menunaikan Ibadah Umrah dan mengunjungi tanah suci Mekah Al
Mukarramah.

-       Demikianlah serba ringklas mengenai program ini dan saya mengesyorkan
supaya saudara semua dapat meluangkan masa untuk mendengar penjelasan
mengenai program yang istimewa ini daripada Ustaz sendiri  atau wakil2
syarikat yang lain sebelum membuat sebarang komen yang skeptikal
mengenainya.

Sekian, Wassalam

-