Assalamu'alaikum...

Ribuan terima kasih atas respon-respon yang diberikan. Saya amat menghargai pandangan dan buah fikiran saudara-saudari.
Di sini saya berikan sedikit lagi penjelasan pd yg kurang faham...
Begini, adik kita ni memeluk Islam dlm bulan Mac gitu. Ayahnya tahu (dr org lain)bbrp minggu selepas itu.. Pd mulanya ayahnya tidak menerima kenyataan itu, dan bertindak mengabaikannya. Tapi tidaklah berlaku kekerasan. Kaum kerabatnya hampir semuanya menentang hal ni. Dia tiada tempat mengadu dan masih tidak mampu jua berpisah dari keluarganya.
Sebelum dia memeluk Islam lagi saya sudah kenal dgnnya.. dan tahu hasratnya itu dari bual bicaranya. Setelah memeluk Islam saya mengambilnya sebagai adik angkat agar mudah menolongnya. Di Office kami, majoriti adalah non-muslim, hanya 25-30%  muslim. Pun begitu kengkawan muslimah ajar jua dia semayang dan bbrp perkara asas.
Saya ada tanya dia berkenaan program yg disediakan Majlis Ugama Negeri..( kalu ikut tu, lambat sangat la.. belajar mengaji Quran pun tahun depan baru boleh start. )
Apa yg perlu sekarang pada pandangan saya, ialah..  mewujudkan persekitaran islam kepadanya. Makan minum tu penting bagi saya. Bahan mentah kengkadang ahli keluarga lain yg beli...  so diakena masak  la cemana pun tapi yg khinzir tu family dia faham la, dorang akan maklumkan.  Masalah utama dia sekarang ialah, pinggan mangkuk, periuk kuali semua tu. Apa2 yg ahli keluarganya masak yg haram., (dia guna jugak benda2 yg sama tu).
Kemudian kalau dia pergi rumah emak dia pulak, ada anjing dlm rumah tu. kengkadang hidu2 dia dgn hidung (anjing) yg lembab tu. (ni apa yg dia ceritakan la...)
Seperkara yg mengelirukan dia ialah, pandangan2 yg diberikan oleh org2 yg kurang tahu. Perkara seperti "makan menggunakan bekas yg sama utk masak dan pinggan mangkuk utk makan tu tidak mengapa"... LAgipun boyfriend dan kawan2 ayahnya yg muslim selamba saja guna bekas2 tu masa bertandang ke rumahnya. So ayah & kerabatnya menganggap hal tu ok saja.
Kalau ikutkan hati, nak suruh dia tinggal dgn kengkawan. Tapi kengkawan muslimah plak tinggal dgn family. Lagipun dia tidak setuju.. takut keluarganya terutama ayahnya berkecik hati. (di rumah tu cuma tinggal bertiga saja sekarang). Dia prefer utk improve the situation slowly... gitu.
PAsal boyfriend dia tu pulak, apa yg dia maklumkan pd saya... orgnya biasa sangat, maybe tak semayang. Tapi baik la. Dia tinggal di daerah yg jaraknya lebih kurang 400km dari Kota Kinabalu ni. Jauhh... saya pun tak pernah jumpa. Saya ada cadangkan supaya kawin saja.. tapi dia cakap masih payah.. terutama ayahnya. Bertunangpun belum dapat2 lagi.

So, perkara yg boleh saya katakan pdnya sekarang... agar lebih hati2 dgn bab makan minum tu.
Hmmm... ada short cut...?

Jazakallah...

Kirim email ke