*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~* { Sila lawat Laman Hizbi-Net - http://www.hizbi.net } { Hantarkan mesej anda ke: [EMAIL PROTECTED] } { Iklan barangan? Hantarkan ke [EMAIL PROTECTED] } *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~* PAS : KE ARAH PEMERINTAHAN ISLAM YANG ADIL ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Assalamu’alaikum

Camana nak ubat hati supaya tak jadi anak derhaka ye….? Tapi derhaka kat ayah je…. Kat mak ngan orang lain saya sayang….saya ni pompuan, dah tua dah pun, umur dah 23…..Bukannya saya suka jadi anak derhaka ni, rasa menyesal sesangat tapi susah le nak ubah…..walaupun ilmu agama saya agak mantap, tapi kalo bab nak jadi anak solehah utk ayah ni, rasa tak rela…. Benci sesangat…

Camni ceritanya…. Ayah saya ni dulu seorang yang panas baran… tau je le kan camna orang panas baran ni, pantang silap/ lambat sikit, musti kena marah punya….dah tu masa saya kecik2 dulu ada la lagi perangai buruk dia…. Suka main nombor ekor dan memacam lagi la…. Tapi alhamdulillah mak saya baik sangat…. Dah le tak suka membebel, peh tu penyabar sesangat…. Walaupun ayah camtu punya teruk, mak still lagi setia dan tak putus2 berusaha dan doa utk lembutkan hati ayah…. Hingga lah ayah mula berubah sedikit demi sedikit….

Dan lepas mak meninggal, memang ketara sangat perubahan dia…. Rasanya dia dah berubah 99%..... mungkin gak dia pun menyesal kot… tapi masalahnya saya ni susah sangat nak maafkan ayah tu…. Tambah la pulak kematian mak ada kaitan sikit sebanyak ngan dia, tu yang naik bera tu…..

Walaupun dah lebih 5 tahun mak meninggal, tapi saya still lagi benci kat ayah bila sifat lama ayah (panas baran) tu muncul…. Mungkin sebab dah lama beno makan hati ngan sifat ayah dulu yang sokmo marah saya walaupun bukan salah saya….. ye lah, dulu asyik dapat “input” je…. La ni rasa nak “output”(meletup) je le…saya ni bukannya nakal pun, sebab tu la saya cukup makan hati bila kena marah/pukul… nak nak pulak kalo mende tu memang salah dia….

Sekarang ni hati saya mudah sangat memberontak… kekadang bila dengar suara ayah pun saya rasa meluat sesangat…. Makin lama saya dok kat rumah ni, makin banyak dosa hati yang saya buat…. Tapi nak lari ke mana..? selagi saya tak dapat kerja tetap, terpaksa la saya menumpang kat sini…dapat keje sementara pun dekat je ngan rumah saya, so…. Tak kan le nak pindah menyewa rumah lain pulak…. Tapi camna nak ubat hati saya ni ye…?

Kekadang dalam solat pun, bila tiba time doa tu, rasa tak ikhlas je nak doa utk ayah (ciri2 anak derhaka la tu…)… sokmo bila doa utk ayah, saya doa sekali je (itupun rasa tak ikhlas..nak sebut doa tu pun rasa berat mulut) tapi doa utk mak berkali2 pun tak pe.. malah kekadang tu sampai nangis2 doa utk mak… ntah le… susah le nak ubah…

Kekadang terfikir jugak bila saya buat camni kat ayah, tak mustahil kalo Allah nak balas nanti, Allah bagi anak yg derhaka pulak kat saya…. Na’uzubillah… saya tak nak camtu… biarlah dosa tu saya sorang je yg tanggung kan… tak nak la pulak kerana dosa saya, suami pun kena tanggung jugak…

tapi sebenarnya saya tak kawin lagi…. Itu pun merisaukan saya jugak…. Patut ke saya bagitau bakal suami saya tentang sifat buruk saya ni…? Saya tak kisah pun sama ada dia terima atau reject saya kalo tau pasal mende ni, tapi perlu ke saya bagitau dia ye..? bukan bagitau sebab saja2 nak dedah keburukan ayah, tapi saya fikir mungkin kalo dia tau mende ni, dia boleh tegur/nasihat kalo dia nampak salah/silap saya….

Saya nak berubah, tapi sokmo sakit hati ngan ayah tu… tambah la bila dah ada mak tiri ni… kekadang saya rasa sakit hati bila ayah layan mak tiri tu baik je…walhal ngan mak dulu, layanan teruk bukan main…. Tapi saya tau, sepatutnya saya bersyukur sebab ayah dah berubah…. Tapi jahat la saya ni…. Saya tau tak patut fikir camtu tapi saya tak berubah jugak… nak buat camna ye..?

Kekadang saya cuba doa utk lembutkan hati saya agar sayang kat ayah tu. Tapi time doa tu pun saya dah rasa tak ikhlas…. Abih camne…?

wassalam...