Siasatan kes PPRT disoal -- Menteri masih tunggu keputusan selepas setahun laporan
dibuat

Oleh: RAMLI ABDUL KARIM dan ZULKIFLI JALIL
KUALA LUMPUR 26 Okt. - Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Azmi Khalid
mempersoalkan mengapa polis dan Badan Pencegah Rasuah (BPR) lewat menyelesaikan
siasatan kes penipuan pelaburan bernilai RM47 juta dalam projek Program Pembangunan
Rakyat Termiskin (PPRT).

Laporan mengenai penyelewengan itu dibuat oleh kementerian tersebut setahun lalu.

Menurutnya, sehingga kini belum ada sebarang tindakan diambil oleh kedua-dua agensi
itu walaupun unsur penyelewengan dan penipuan disyaki berlaku oleh Jabatan Audit
Negara.

Siasatan oleh Jabatan Audit Negara ke atas projek-projek PPRT itu dibuat atas
permintaan kementeriannya sendiri.

Beliau menambah, laporan polis dan BPR mengenai perkara itu yang dibuat atas arahan
beliau sendiri turut disertakan dengan hasil siasatan daripada sebuah firma akauntan
terkemuka.

Katanya, kelewatan menyelesaikan siasatan kes penipuan projek-projek yang dimajukan
pada tahun 1998 itu, menyebabkan pihaknya berada dalam dilema sama ada mahu meneruskan
atau menghentikan projek-projek tersebut.

``Saya sendiri membawanya ke Kabinet kenapa (siasatan) terlewat. Dalam dua mesyuarat
Kabinet yang lalu, saya katakan ada kes-kes yang perlu diselesaikan segera tetapi
belum ada apa-apa tindakan.

``Maklum balas pun setelah saya minta, ada sedikit maklum balas tetapi tidak ada
hujung pangkal,'' katanya kepada Utusan di sini.

Tegas Azmi: ``Tidak ada pegawai polis datang bertanya kepada saya dan saya tidak tahu
sama ada polis turun ke bawah menyiasat... saya tidak tahu.

``Saya telah menghantar semua laporan juruaudit negara kepada BPR tetapi tiada siapa
menghubungi saya.''

Beliau mengulas laporan polis yang dibuat oleh pihaknya berhubung penipuan pelaburan
PPRT memandangkan kesannya kepada Kementerian Pembangunan Luar Bandar adalah negatif.

Isu penyelewengan projek PPRT itu mendapat perhatian umum ekoran pendedahan laporan
Jabatan Audit Negara di Parlimen baru-baru ini.

Perkembangan mengenainya telah dimaklumkan kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri
Abdullah Ahmad Badawi.

Mengulas lanjut Azmi berkata, dua daripada projek yang gagal di Kelantan dan
Terengganu itu dikendalikan oleh syarikat yang sama.

Beliau mengesahkan syarikat terbabit memperoleh projek tersebut tanpa melalui sistem
tender, yang menjadi prosedur biasa kerajaan.

``Syarikat itu datang mengemukakan projek dengan ideanya. Bukan sahaja orang yang sama
buat projek sama... syarikatnya juga sama.''

Menurut Azmi lagi, jika diteliti saiz syarikat itu, ia bukanlah syarikat besar tetapi
disebabkan salah sistem pemantauan, projek berkenaan mengalami kegagalan.

``Orang dan kakitangan kementerian juga ada dalam lembaga pengarah syarikat itu.''

Menurut Azmi, sebelum ini, beliau ada menerima maklumat daripada BPR di peringkat
kawasan kononnya telah memberi maklumat kepada ibu pejabat agensi itu bahawa tiada kes
untuk disiasat.

``Saya kata tidak boleh. Jangan biarkan kes ini disiasat di peringkat kawasan, ia kena
disiasat oleh peringkat atasan atau ibu pejabat.

``Sehingga hari ini, tiada maklumat terbaru, mungkin mereka (polis dan BPR) banyak
kerja atau memang kes ini memakan masa untuk disiasat.''

Azmi menambah, ketika baru memegang jawatan Menteri Pembangunan Luar Bandar selepas
pilihan raya umum 1999, beliau memang menyedari ada perkara yang tidak betul telah
berlaku.

``Selepas itu, saya mengambil tindakan-tindakan yang perlu. Jadi, ia (laporan audit
yang didedahkan di Parlimen) mengesahkan apa yang saya syaki selama ini,'' katanya.

Menurut Azmi, pihaknya sedang dalam proses menyiasat secara menyeluruh nilai sebenar
yang terlibat dalam penyelewengan PPRT tetapi yang telah dipastikan membabitkan empat
projek bernilai RM47 juta.

Ditanya jumlah peserta PPRT yang gagal memperoleh manfaatnya, beliau berkata, ia
melibatkan 1,175 keluarga.

Ditanya mengapa kementerian pada waktu itu (1998) begitu mudah meluluskan satu projek
bernilai RM29 juta kepada pihak swasta, Azmi berkata, ketika itu, beliau percaya
kementerian yakin ia berdaya maju dan sebab itu, modal disalurkan.