Assalaamu'alaikum

Ana setuju dengan saranan akhi Sidi Sharif, seharusnya konsep negara
Islam itu menurut neraca
Al-Quraan dan As-Sunnah Nabawiyyah dan amalan para Salafussalih. Itulah
pandangan Ahlus
Sunnah Wal-Jamaah yang mana seluruh Ulama'-Ulama' Mu'tabar berpegang
kepadanya
termasuklah Imam As-Syafiee, Imam Malik, Imam Ahmad Ibnu Hanbal, Imam
Abu Hanifah dll.

Menentang ta'sub mazhab dan tidak bermazhab itu banyak bezanya. Antara
kata-kata yang masyhur
oleh Imam As-Syafie RahimahuLlah, "Setiap apa yg telah aku katakan,
kemudian apa yg dari
Rasulullah SAW bertentang dengan perkataan ku sekalipun (perkataanku itu
dianggap)
betul, maka hadith Rasulullah SAW mesti diutamakan, oleh itu janganlah
kamu
bertaqlid dengan qaulku (kata-kataku)." Ana secara Fiqh majoritinya
bermazhab Syafie (tetapi
bertalfiq [mengikut pendapat mazhab lain]sekadar termampu) tetapi dari
segi Ilmu Kalam ana
berMazhab Salaf secara total. Adakah ini bermakna ana tidak bermazhab?
Jika bertalfiq itu dilarang
dalam Islam maka saya anjurkan seluruh Rakyat Malaysia tahun ini bayar
Zakat Fitrah dengan beras
dan jangan bayar dengan wang sebab itulah pandangan Imam Syafi'e.

WAllahu'alam

Sekian Wassalaam.