Salamun’alaikum,

Demi Masa
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh
Dan yang berpesan-pesan kepada kebenaran
Dan yang berpesan-pesan kepada kesabaran

Demi masa ni la yang aku nak korang kirakan, betapa
ruginya kita dikala berurusan dengan sektor gomen mula
dari yang kecil hingga la yang ke besar. Izinkan aku
mulakan di hospital, yang mana bebaru ni aku kunjung
kerana berurusan walau dah banyak kali aku berurusan.
Mashaallah ! Punya la teruk service yang aku dapat.
Buat malu ajer mengaku Kualiti service sana-sini,
piagam pelanggan – Pelanggan no 1 ! Piagam apa GAMPANG
ada le.

Teruk seteruk teruknya service disektor awam ni,
camana la sistem pentadbiran yang diluluskan oleh
pengarah-pengarah yang dilantik ? Camana la diorang
setup sistem dengan melantik kepala-kepala jabatan
yang bodoh lembab ? Isk. Korang perasan tak ? Setiap
hospital di Malaysia ni, kebanyakkannya lembab ! Mula
dari kakitangan, sistem dan lain-lain.

Cuba la fikir sikit, orang yang datang ke hospital tu
ada yang sakit, dalam sakit, ada yang tenat, ada yang
penat, bukan senang nak datang hospital, ada yang dari
jauh, ada yang dari dekat, ada yang dari miskin tapi
tak ada yang dari kaya ! Yang kaya mana sakit ? Yang
kaya tak merasa sakit tapi terus mampos tambahan pulak
yang kaya dengan gunakan duit orang susah dan miskin
macam kebanyakkan pemimpin kerajaan kaum UMNO/BN yang
dilantik menjadi wakil rakyat – wakil pembunuh rakyat
!

Ada ke patut, sorang pesakit terpaksa menghabiskan
sekurang-kurangnya 4 jam dari mula register masuk
hingga dapat ubat ? Bayangkan kalau sehari satu
hospital dikunjung 200 pesakit, maka 800 jam masa
rakyat dihabiskan untuk tujuan tunggu saja ?? Kong
ajar punya sistem ? Mana perginya sistem IT yang
canggih manggih yang kerajaan salakkan disana-sini tu
? Mana dia sistem bersih cekap amanah ?
Bersih – sapu bersih duit rakyat !
Cekap – menangani skandal !
Amanah – menyimpan bobrok gampang ahli korup !

Buat aper la kerajaan habiskan duit berbillion ringgit
untuk projek bazir macam Kuala Lumpur Setan Sentral,
Kuala Lumpur Iblis Area, Litar Formula F*** Sepang ?
Ada baiknya kerajaan improve sistem-sistem yang paria
sekarang ni ? Mustahil ye tak ? “Buat apa pikir untuk
rakyat ? Dah rakyat pilih Setan bin Iblis untuk pimpin
maka aku bina la empayar setan !” – Haji Putarjaya
yang sedang beromantika diantartika.

Kakitangan awam pun kalau nak dibanding dengan swasta,
Mashaallah ! Ibarat kekura dengan kilat ! Lembab
betoi. Anak-anak tadika kalau diajar buat kerja
diorang pun aku ingat berpuluh kali cekap dari
diorang. Dah la lembab banyak buat silap pulak tu, itu
tak kena, ini tak betoi, nak kena confirm 4-5 kali !
Isk ! Begitulah kesedaran sivik kakitangan kerajaan
yang lembab macam sawa kekenyangan babi sekandang.

Kena pulak sekarang ni dah kena paksa tandatangan “AKU
JANJI”, lagi bertambah le tongongnya si baghal pecacai
balaci kerajaan nak mampos ni. Diorang janji apa ?
Janji nak mampos sama dengan Haji Putarjaya ? Elok la.
Sapa yang sain surat tu alamatnya setuju sehidup
semati dengan orang tua tu. Sedarla sikit, korang
janji dengan sapa ? Sepatutnya janji hanya pada Allah
dan tak layak janji pada manusia. Siapalah manusia itu
untuk kita berjanji, mana tau sehari dua boleh la
bertaat setia, kena kuasa Tuhan tu ubah sikit, dah
kena mungkir janji – Jadi munafiq lepak kat neraka
paling bawah, NAK ?

Satu lagi puncanya aku tengok tak ada langsung
inisiatif kerajaan UMNO/BN dalam budaya daya saing
demi mencapai kualiti perkhidmatan cemerlang. Yang ada
budaya daya saing pelingkup harta rakyat dan perabis
wang rakyat. Masing-masing berebut nak jadi pengarah
la, pengurus la, sebab dah itu budaya setan !
Mana-mana jabatan pun macam tu la tambahan pulak
Jabatan Hasil Dalam Negeri – dah tentu duit rakyat
masuk lagi banyak dari Bank Negara !

Tah ler, kalau dihospital tu, yang aku tengok, yang
datang kalau dalam tenat dia boleh ‘jalan’ sebelum
sempat terima ubat ! Seeloknya, Haji Putarjaya tu pun
kalau boleh tok sah bagi dia mampos terus, bagi dia
sakit, dan tunggu giliran dalam barisan
pesakit-pesakit miskin yang ditindas di hospital
kerajaan naungan dia – biar mampos terseksa dia tunggu
dalam barisan tu ! Baru padan muka.

Setiap dari kamu adalah pemimpin
Dan akan disoal tentang apa yang dipimpinnya kelak –
maksud hadis.
Sekian~