Apabila membaca kenyataan Tan Sri Norian Mai semalam (28/3/02) yg mengatakan
bahawa pihak Polis akan mendakwa si mamat Siva, Setiausaha Agung NUTP, Hindu
Paria yg kurang ajaq ini di bawah akta Hasutan; maka saya merasakan ada sebab
yg kuat untuk saya, sebagai seorang Melayu, bumiputera Islam untuk tumpang
memperkatakan mengenai perkara ini.

Entah kenapa semenjak dua menjak ini, hati saya jadi cukup sensitif dengan
puak-puak kapiaq macam si Siva di Malaysia ini. Terus-teranglah saya katakan
bahawa hari itu, apabila berita-berita utama saban hari memuatkan kisah
adik-adik kita yg dihalang bersekolah di Singapura kerana isu tudung itu;
waktu saya melintasi jambatan Pulau Pinang di musim cuti hariraya Cina yg
lalu, tatkala melihat kereta2 berplet Singapura lalu lalang di situ, rasa
kecil sangat saya tengok kereta dan pemandu serta penumpangnya; serasa-rasa
macam nak pergi cari minyak tanah, curahkan kat kereta tu, kemudian bakaq depa
hidup-hidup!!

Celaka Punya Kapiaq!!

Dua tiga hari ini, apabila membaca kenyataan si Siva NUTP yg cuba
merendah-rendah dan mempermain-mainkan orang Melayu Islam di sekolah-sekolah
kebangsaan ini, perasaan yg serupa pun tanpa diundang ianya muncul tiba.
Apakah cemburunya sangat puak-puak kapiaq di Malaysia ini apabila melihat
anak-anak kita di sekolah kebangsaan diasingkan untuk diberikan pendidikan
agama Islam dan berbagai kelas motivasi untuk anak bangsa kita yg memang semua
tahu memang sudah jauh ketinggalan.

Kalau dahulu, sebelum ummat Islam di merata dunia dihentam sebegitu rupa,
puak-puak Kapiaq macam Siva ini tidak ada beraninya untuk bangun bersuara,
tapi hari ini sejajar dengan kebangkitan geng2 seangkatan mereka di seluruh
dunia, mereka pun sudah berani menunjukkan muka di bumi Malaysia, tanah tumpah
darah Tok Nenek kita zaman berzaman. Bara dan mendidih sungguh rasanya darah
panas di dada ini!

Tambah-tambahan pula dua tiga minggu sebelum itu, hati kecil saya
dihiris-hiris dan dirobek-robek dengan gambar-gambar budak2 kecil kaum wanita
tua dan muda saudara saudara seislam saya dibakaq hidup-hidup oleh puak-puak
Hindu Kapiaq Laknatulah di India sana. Perasaan yg sudah sedia robek itu
menjadi bertambah robek tatkala melihat gambar saudara kita di India yg dalam
perjalanan pulang dari mengerjakan ibadah Haji termenung sedih di dalam bas
(yg dikawal ketat) kerana kampong halaman yg ditinggalkan mereka sebelum ke
Mekah itu kini sudah tiada lagi, bukan sahaja rumah tempat tinggal, malahan
anak-anak, abang  adik kakak, ibu dan ayah serta semua yg ada habis dibakaq
oleh puak-puak Hindu  kapiaq Laknatullah ini.

Kerana itu, apabila membaca kenyataan si Siva NUTP yg cuba menonjolkan 'wajah'
Hindu Paria yg ada dalam dirinya, dan mengenangkan nasib saudara-saudara saya
di India yg dibakaq hidup2 di musim Haji itu, dan mengenangkan perangai puak2
kapiaq di Malaysia dan Nusantara yg lansung tidak sensitif dengan hak kita
sebagai orang Islam ini, maka adalah dirasakan tindakan Tan Seri Norian Mai
untuk mendakwa si mamat Siva di bawah Akta Hasutan, tidak cukup setakat itu
rasanya; sepatutnya orang-orang seperti beliau dan kaum kerabatnya di Malaysia
ini, dilondeh seluar, diikat kaki dan tangannya....diusung ke Hutan Jenalek,
gantung di pohon durian, dan dipancung kepalanya!!

Walaupun saya tidak menyokong tindakan macam style Al-Maunah, tetapi kadang
kala Akta Hasutan sahaja tidak cukup kuat untuk menjadi pengajaran kepada
puak-puak kurang ajaq yg tidak sedar diri seperti ini.

Wassalam,
Ahmad Baharudin Kasbi

p.s: [Fuh! lega sungguh aih dapat release tension yg sudah lama berbuku di
dada!]