*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~* { Sila lawat Laman Hizbi-Net - http://www.hizbi.net } { Hantarkan mesej anda ke: [EMAIL PROTECTED] } { Iklan barangan? Hantarkan ke [EMAIL PROTECTED] } *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~* PAS : KE ARAH PEMERINTAHAN ISLAM YANG ADIL ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Assalamualaikum,

Sekarang ni kecoh pasal tarikh akhir untuk bayar saman trafik an ops warta.

Saya nak minta pendapat Tuan-Puan netters, terutamanya yang arif dalam selok belok undang-undang trafik Malaysia:

1) Pasal saman ekor - sahih atau tidak mengikut undang2 saman ekor yang dikeluarkan oleh polis? Terutamanya saman speedtrap bila pak pacak2 tersebut menunggu di bawah jejantas kat hiway. Saman-saman tersebut biasanya hanya dihantar selepas tiga-empat bulan paling awal dari tarikh 'so-call' kesalahan dilakukan. Biasanya tidak mengandungi tandatangan polis yang menyaman , apatah lagi pemandu yang disaman. Kalau diminta dan dibayar RM 10 barulah gambaar dikeluarkan.  Pada pendapat saya saman ini tidak laku  kerana
 a) tiada tanda tangan polis yang menyaman
 b)ketepatan  kamera yang digunakan  boleh dipersoalkan....ini kalau nak detail la.kalau ke mahkamah misalnya, sepatutnya boleh dipersoalkan jenis, ketepatan  dsb, bila kali terakhir kamera dicalibratekan...ini soal teknikal, tapi saya rasa   valid.
 c) saman dikeluarkan terlalu lewat. saya tak tahu sama  ada wujud   time limit antara waktu kesalahan dilakukan dengan tarikh akhir saman diisukan. Ada netters yang boleh tolong jawab?

2) Pasal saman-saman lain yang bekan dari jenis 'ekor' ni - biasanya kita akan diberi peluang untuk contest  dalam court. Ini tertulis dalam surat saman . Mengapa tak sabar-sabar nak tangkap , sedangkan proses di mahkamah belum bermula.  Polis tidak boleh bertindak sebagai pendakwa dan hakim sekaligus. Sebagai pengguna  (rakyat) kita berhak untuk mendapat keadilan di mahkamah ( walaupun kita memang tahu mahkamah kita ni tak boleh pakai !!!). Ertinya proses pengadilan belum tamat, polis dah menghukum. Dan sebenarnya beban mengheret ke mahkamah terletak pada pihak polis.  Bukan kita yang membawa ke mahkamah. Polis, setelah gagal mendapatkan denda selepas 14 hari kalau tidak siolap saya, sepatutnya terus keluarkan surat mahkamah. Ini tidak,  dia nak terus cekup. Tujuan nya tak lain tak bukan nak PERDAYAKAN kita supya bayar kat dia...tak cukup duit nak bayar gaji kot?

3) Blacklist JPJ - kita diugut saban masa sekiranyta tak bayar saman yang kita akan diblacklist oleh JPJ. Tak boleh perbaharui road tax, lesen memandu dsb.   Legal atau tidak ugutan ni? Boleh sapa-sapa yang arif tentang undang-undang trafik perjelaskan sama ada terdapat peruntukan dalam undang-undang yang orang yang gagal bayar saman dibolehkan untuk disenaraihitam.  Kalau boleh sekalipun, wajarkah disenaraihitamkan sebelum sempurna segala proses perundangan, iaitu sebelum tamat proses mahkamah?

Saya berpendapat segala usaha menakut-nakutkan rakyat dengan isu ops warta  dan saman tak berbayar ni adalah satu silap mata paling besar yang cuba dimainkan oleh PDrM. Mungkin depa dah pokai , tak dak duit.

Saya ada tiga saman ekor belum berbayar....dan saya tak langsung bercadang untuk membayar kepada anjing-anjing yang kemudiannya menggunakan duit tersebut untuk menekan Islam, menekan rakyat dan membela kerajaan zalim  Mahathir. Setidak-tidaknya sehingga selesai di mahkamah.

Jangan tertipu, MARILAH KITA SAMA-SAMA MEMBEBASKAN DIRI DARIPADA PENINDASAN POLIS.

MSN Photos is the easiest way to share and print your photos: Click Here
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ( Melanggan ? To : [EMAIL PROTECTED] pada body : SUBSCRIBE HIZB) ( Berhenti ? To : [EMAIL PROTECTED] pada body: UNSUBSCRIBE HIZB) ( Segala pendapat yang dikemukakan tidak menggambarkan ) ( pandangan rasmi & bukan tanggungjawab HIZBI-Net ) ( Bermasalah? Sila hubungi [EMAIL PROTECTED] ) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Pengirim: "muhammad abdullah" <[EMAIL PROTECTED]>

Kirim email ke