Assalamualaikum kepada Mamat BER"aduka",

Penerangan kamu sebagai anak Kelantan, ternyata permikiran kamu dan
permerhatian kamu yg terlalu sempit, akal fikiran yg tidak dapat melihat
sekeliling  dan lebih kepada perhitungan kemajuan kebendaan. Disebabkan kamu
nak bercerita akan kebendaan, elok kita bagi sebab musabab masalah yang di
hadapi oleh kerajaan Kelantan untuk memajukan Kelantan yang di terajui oleh
PAS. Yg kamu inginkan dan sesiapa juga inginkan adalah pembangunan, maka
kita bercerita bab pembangunan.

Ingat saudara, pengaliran wang keluar masuk ke dalam negara kita adalah di
bawah kelolaan Bank Negara Malaysia dan Kementerian Kewangan. Ingat, sejak
Pas mengambil alih Kelantan, wang wajib tahunan bagi peruntukan kepada
negeri Kelantan pun dilengahkan, ikut sesuka hati Pusat. Wang itu wang wajib
untuk mengelola negeri untuk rakyat negeri Kelantan. Dalam keadaan begitu
pun, Alhamdulillah hutang kelantan kepada Pusat pun dapat dijelaskan dengan
baik.

Kalau nak di ikutkan, pembangunan yang kamu mahukan, dah lama kelantan
membangun, kalau tiada sekatan dari kerajaan Pusat. Ingat...setiap company
yang ingin menjalankan projek di kelantan, banyak masalah yang mereka hadapi
dari segi 'fund' untuk kewangan bagi menjalankan projek. Masalah besar
mereka ialah bila jerung-jerung di MOF dan Bank Negara  menghalang, dan
kuasa hitam putih untuk pengaliran wang ini berada dan di pusatkan di tangan
PM anda.

Saya bukan anak Kelantan, tetapi ingin memuji rakyat negeri Kelantan yang
memahami masalah situasi pengurusan dan pentadbiran negeri Kelantan... bukan
seperti anda yang tak selidik dan menyokong Umno tanpa mengerti hujung
pangkal.

Saya nak anda selidik, bukan menuduh tanpa mengetahui, cuba anda selidik
kenapa rancangan membangunkan Bandar Baru Pengkalan Kubur tidak dapat
dijalankan dengan cepat ...sedangkan kerjasama yg baik di  perolehi dari
kerajaan negeri untuk membangunkan bandar ini. Senarai pembeli yang berminat
pun dah ada, tetapi ianya tidak dapat di jayakan sejak tahun 1996.
Puncanya....jerung-jerung tu tak akan biarkan wang di alirkan kepada
syarikat swasta untuk projek di kelantan dan sekarang giliran Terengganu
pula. Kalau ada yg masih berani, nama company tu pun di senarai
hitamkan...bank pun takut untuk 'fund'kan projek yg lain kepada company
bekenaan.

Sebagai seorang bekas ahli Umno yg dulu suka sangat mengejar projek secara
menjadi broker seperti ahli Umno yg ada sekarang ni, yang dok mengejar
projek untuk komisyen dan nak mudah jadi kaya...jangan nak menipu atau
berdalihlah..itu yang di ajar oleh PM sejak memerintah. Kalau tidak, tak lah
jadi begini ahli Umno yg menjadi pak turut, mengangguk segala arahan dari
atas dari tuan president tu, yg dok ranum serta dah naik busuk, menunggu
hari nak memusing jatuh dan hancur berkecai seperti nangka busuk.

Sekian.