Isu ni taklah complex sangat. Orang lain boleh
reka nuclear bom. Pemimpin umno nak selesai isu
ni pun terkentut2.

Sebenarnya bukan sahaja orang melayu lemah Inggeris,
tapi lemah segala2 kerana: KEGAGALAN SISTEM
PENDIDIKAN. Sistem ini dah lama. Ianya cocok untuk
zaman tok kadok dulu. Sekarang zaman berubah, cabaran
bertambah, tapi pemimpin umno pendek akal ni tak
nampak2. Lemah Inggeris ni masalah kecik aje. Yang
lebih besar ialah berapa ramai remaja melayu rosak
akhlak, penagih dadah, buang bayi, jual maruah,
jadi bohsia/bohjan, kaki lepak, kaki arak, lumba
haram, sumbang mahram, lari dari rumah, derhaka
makbapak, tak solat/puasa, dan seterusssssssnya.

Kalau pemimpin umno ni sedar yang kepala hotak
mereka tak dapat cari solution, mintalah pendapat
atau tengok contoh. Tengok sistem pendidikan yang
Jim, Abim, Pas, dll sudah buat. Digabungkan
pendidikan ilmu dunia dan ilmu akhirat, kerana,
apa2 ilmu yang tak dikaitkan dengan akhirat, menjadi
sia2. Belajar apa pun, kena kaitkan kembali kepada
Penciptanya.

Disekolah2 seperti ini, diajar math, Inggeris, sains,
BM, akhlak, seerah, fiqh, akidah, tajwid, hafazan,
arab, tulisan jawi, dll. Semua ini mandatory. Bukan
macam sekolah kerajaan - yang petang tu, ikut selera
budak.

Dia orang mahir jawi, tahu arab, hafazan, dan
aktiviti lain yang cuba membina akhlak mulia,
disamping belajar dalam persekitaran sekolah yang
terkawal. Solat berjamaah lagi you.

Sikit masalah, sekolah2 sebegini tak cukup wang.
Jadi serba-serbi main ala-kadar aje. Kalu tidak
macam2 klinik boleh dibuka - klinik inggeris,
computer, sukan, sains, matematik dll. Barulah budak
tu berpeluang jadi expert. Inggeris atau apa2 pun no
problem punya (InsyaAllah).

Apasal kepala hotak pemimpin2 umno taknak pikir
benda2 ni. Kenapa tak bantu anak bangsa jadi
manusia pakar 2 alam. Kalau saintis, saintis yang
al-hafiz (bukan dok perlekeh kata tadayun manqus).
Kalau peguam, peguam yang takut dengan Allah
(bukan kaki belit dan kaki bakar jambatan). Kalau
doktor, doktor yg bertaqwa (bukan yang dok kata
hukum hudud zalim). Kalau tak larat nak buat, kenapa
tak salurkan wang sebanyak mungkin supaya bercambah
lagi sekolah2 seperti itu.  Kalau nak offer 50%
quota kepada pelajar bukan melayu pun boleh.

Ini tidak dok sibuk buat concert, lumba kereta,
perarakan joget depan dataran merdeka, panjat
gunung, pusing dunia dengan kapal, bendera terbesar
didunia, pertandingan jambul ala-karat, dll.

Inilah sebab remaja melayu rosak - pendidikan tak
sesuai dengan zaman, hiburan berlambak, makbapak
sibuk cari duit sebab cost of living meningkat,
pemimpin umno sibuk dok tambah harta dan pangkat
dan bini dan girlfriend, ulama umno pulak dok
keluarkan kenyataan2 yang bikin rakyat yg keliru
bertambah bengong. Dah terang2 pemimpin umno cabar
Allah, ulama umno sengap macam tikus mondok !!!
Astaghfirullahal'Azim.

Tak heranlah kalau Malaysia tak henti2 di dimpa
bala sebagai peringatan dari Allah.

Tapi tuan puan, puak2 umno ni tak akan nampak2.
Sebab mereka dibutakan dengan hujjah menipu pimpinan2
mereka. Mereka sendiri taknak belajar. Masih dok
pangkah parti jahanam umno tu - maka dapatlah mereka
saham segala maksiat yang umno anjurkan. Mereka dok
nampak melaysia ni kaya raya aman makmur, mana ada
bala. Sebab mereka tengok dengan mata 2 biji. Mata
hati mati.

Sekian adanya.