         UNDILAH PAS DAN BARISAN ALTERNATIF
ada satu ustaz yg saya kagumi
saya tanya pasal sufi/tasauf
dia jawab omar   mokhtar tu ahli sufi dan juga pejuang
Oleh sebab dia adalah seorang ilmuan yang saya kagumi
berdasarkan kupasannya dalam berbagai tajuk lain,
maka saya look forward dlm bab ini.
(mungkin ada yg tak terduga isi kupasannya)
tetapi bab sufi/tasauf ni, saya dapati,
tiada asas yg kuat
utk ia bersandar secara ilmiah spt pendekatan istilah asas dalam Quran.
al fatihah: rab, ilah, ibadah dan deen.

apakah tidak cukup alQuran dan huraiannya  sebagai hujjah bagi kita ?

kesimpulan saya:   TIADA KUPASAN ILMIAH YANG KUAT BAGI MEMPERTAHANKAN