Hola,

Pere, jo crec que la teva informació sobre aquest radar o de
qualsevol altra sempre és d’agraïr, però no pas per evitar la
multa, sinó perque si la gent aixeca el peu de l’accelerador
disminuirà la possibilitat de que existeixi un accident.
Jo als meus 40 anys no tinc carnet de conduir, però la meva
condició d’etern copilot i del fet que no em fio ni de Déu, em
permet observar amb més detall tot allò que pasa a la carretera.

La meva opinió sobre el tema és que es condueix molt
malament, i que el nombre d’accidents és la trista conclusió
d’aquest fet. En moltes ocasions he comentat amb la meva
dona, mentres conduia, aquells moments on tothom s’havia
abandonat a la sort, en carreteres amb força transit, amb
velocitats poc adients per la densitat i amb unes separacions
entre vehicles que només servien per empotrar-se i ser
empotrats pel davant i pel darrere. Només que falli un, per ell
mateix o per altres circumstàncies, l’accident és inevitable.

En aquest pais per poder conduir un cotxe has d’apendre les
normes de circulació contemplades a una llei i un reglament,
primer teòricament i després posar-les en pràctica a la carretera
o a vies urbanes. Doncs bé, un cop tens el permís de conduir la
mateixa societat “conductora” troba un estorb que hi hagi
persones que condueixin segons manen les normes. De fet ningú
té la sensació, quan es supera el límit de velocitat establert, de
ser un infractor, i fins i tot s’enten qualsevol mitjà tecnològic o
humà que intenti caçar-los com un fet repressiu cap a la seva
llibertat i la seva capacitat de conducció: “jo domino”, “jo
controlo”, “porto molts anys al volant” ...

De la meva observació del trànsit m’atreveixo a dir (opinio
personal i sempre discutible, per descomptat) que el problema
en la conducció radica en la tendència de prioritzar l’accelerador
enlloc del fre, o en tot cas, d’augmentar la velocitat enlloc de
disminuir-la, un fet que el considero un reflexe de la nostra
forma de vida. El temps és or, però, i la nostra vida? Cal posar-
le en greu perill (i la dels demés) per una simple qüestió de
temps?

De tot això, deixeu-me dir-vos que en el cotxe no es pot perdre
la paciència, encara que s’hagi anat 20 qms darrera d’un camió.
La nostra vida (i la de la gent del nostre voltant) val molt més
que una porció de temps. Heu pensat en alguna ocasió la cara
d’imbecil que se’ns pot quedar per haver tingut un accident
només per apretar més del compte l’accelerador? Si a l’accident
hi ha ferits lleus o greus (no entro més enllà) el sentiment de
culpabilitat és enorme.

Si us plau, no us jugueu la vida ni la vostra integritat física (i
conseqüenment, psíquica) a la carretera, no val la pena. I no
caigueu en el parany de pensar que el vostre cotxe porta un
fotimé de coses de tres lletres que tenen a veure amb la
seguretat. No fa gaire un company de feina és va menjar el cul
d’un cotxe perque va frenar de cop i no “va recordar” que tenia
ABS per poder-lo evitar. Les ajudes de ser-hi i són, però, sabem
utilitzar-les? La persona que em va presentar aquesta llista em
deia, en un altre context però completament extrapolable a
aquest, que la seguretat és un estat mental, i jo li dono tota la
raó.

Salutacions.
Josep Maria Puig

PD: A Toledo hi ha el centre més gran d’atenció a persones
TETRAPLÈGIQUES de tota Espanya. El 75% dels seus ocupants
provenen d’accidents de trànsit. De debó, no val la pena.