Yang pertama
SALAH
Yang kedua
SALAH
Yang ketiga
JANGAN KAMU KELIRU MENGENAI SYARIAH !

Syariah pada sekularis adalah partial. Solat itu dikira sebagai syariah, zakat itu juga syariah..etc.

Padahal bila disebut syariah, ianya adalah segala hukum meliputi urusan kehidupan. Bukan sebahagian-sebahagian. Kamu bicara pasal hudud, ianya sebahagian dari syariah. Ia tak bisa dibangun sendirian tanpa bahagian syariah yang lain. Persepaduan bahagian-bahagian syariah ini kolektif, tak bisa dipisahkan, dibangun sepersatu.. dikit-berdikit. Bahkan perlu kepada kaffah !

Kebangkitan syariah secara kaffah adalah melalui institusi negara Islam, namanya KHILAFAH !
Justeru, tanpa KHILAFAH syariah tidak dibangun secara kaffah, bukan begitu ?

Wassalam

tokbatinasli <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

Asalamualaikum!

Saya ingin bertanya tentang slogan "DAN TIADA SYARIAT TANPA KHILAFAH".
Dulu telah saya bertanya berkali-kali tapi tak ada response. Semuga
dgn adanya saudara Umar Abdullah dapat memberikan pencerahan:-

1) Adakah ini bermakna yang buat masa sekarang di Malaysia syariat
seperti hukum hudud TIDAK WAJIB dilaksanakan sehingga berdirinya
khilafah seluruh dunia?

2) Adakah ini juga bermakna yang syariat termaksud hukum hudud TIDAK
WAJIB dilaksanakan di seluruh dunia semenjak jatuhnya khilafah pada
tahun 1924?

3) Boleh saudara senaraikan mana satu syariah yang wajib dilaksanakan
sekarang dan yang mana HANYA WAJIB selepas berdirinya khilafah?

Semua tahu PAS dengan UMNO dok berkelahi sakan pasal kewajipan
menegakkan hudud. Kalau depa terima fatwa yang menyatakan tak wajib
laksanakan hudud sekarang dan tunggu khilafah turun dulu, tak payah
depa dok berkelahi lagi.

Tokbatin

Sekian didahului dengan ucapan terimakasih.

--- In islah-net@yahoogroups.com, UMAR ABDULLAH <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> Assalamulaikum.... aa, saya merasa saudara tidak dapat memahami
secara jelas tentang apa yg ingin ditekan oleh Sheikh Taqi tentang
wajibnya menjadikan method Rasulullah saw sbg thoriqah utk menegakkan
daulah Islam. Bukankah perbuatan Rasulullah saw itu sebahagian dari
sunnah????? Disinilah saya melihat satu lagi kekeliruan yg berserabut
di dalam pemikiran aa di dalam melihat apa yg diperjelaskan oleh
Sheikh Taqi. Janganlah kebencian kita kepada sesuatu group itu
menyebabkan kita menyanggah sunnah Rasulullah saw. Renunglah firman
Allah swt TMQ33:21,TMQ59:7,TMQ3:31. Kita perlu melihat utk meneladani
perbuatan Rasulullah saw itu kita perlu memahami aspek ittiba' dan
al-qiyam bihi. Bukanlah bermakna bila sirah Rasulullah saw itu sebagai
sumber hukum maka kita akan kembali menggunakan unta. Disinilah
perlunya kita memahami apa itu thoriqah,uslub dan wasilah. Janganlah
kita hanya menjadikan sirah Rasulullah saw itu sebagai maklumat
semata-mata tanpa kita memahami bahawa di sana adanya
>  taklif hukum utk dilaksanakan oleh umat Islam itu sendiri. Semoga
muhasabah ini akan dapat mengetuk sedikit keegoan dan kejumudan
pemikiran yang ada ditengah-tengah umat Islam pada hari ini. TIADA
KEMULIAAN TANPA ISLAM....TIADA ISLAM TANPA SYARIAT...DAN TIADA SYARIAT