Assalamualaika Dr.,
Mengikut ilmu kesihatan, meditasi adalah salah satu cara untuk mengurangkan stress. Namun begitu, saya sendiri tidak mengetahui bagaimanakah cara sebenar mereka melakukannya. Soalan saya, wujudkah konsep meditasi dalam Islam?

JAWAPAN DR DANIAL:
Salah satu cara meditasi yang popular di barat ialah, mencari tempat yang sunyi, kemudian duduk dan relaks. Selepas itu menyebut kalimat seperti "Ham Sah," suatu mantera dalam bahasa Sanskrit yang bermaksud "Aku Ialah Itu." Yang bermeditasi disuruh menjaga dan menyedari pernafasan dan ketika menarik nafas disuruh keluarkan kalimat "hammm" dan ketika mengeluarkan nafas keluarkan kalimat "saah.” Mereka memejam mata dan mengulang-ulangi proses itu hingga beberapa minit............

YAHOO! GROUPS LINKS

Kirim email ke