Baru-baru ini Rembau dikejutkan dengan
kes penculikan seorang usahawan bumiputra. Apa yang sebenarnya
berlaku , polis mahupun media belum dedahkan lagi. Saya cuba
bertanya-tanya kepada pekerja usahawan tersebut.

Menurutnya, usahawan tersebut telah
diacu pistol apabila hendak masuk kereta tidak jauh dari rumahnya.
Dia dipercayai telah dimasukkan dadah secara paksa, telah didera
menggunakan puntung rokok. Kerugian dipercayai puluhan ribu ringgit.
Ada beberapa lagi cerita yang belum dapat disahkan lagi, tapi kita
harap polis segera menyelesaikan kes ini. Kerana ianya mendedahkan
kepada semua peniaga, keluarga mereka, anak-anak mereka kepada
sindiket peras ugut, penculikan yang amat terancang.

Macamana lagi rakyat nak dapatkan
perlindungan. Penjenayah begitu mudah dapat senjata api, kerana
mereka tak perlukan lesen. Sedangkan rakyat begitu susah hendak dapat
lesen senjata api.

Contohnya macam saya sendiri. Arwah
ayah saya mengamanahkan kepada saya senapang patah lamanya yang
diwarisi dari datuk saya. Namun permohonan saya untuk mendapatkan
lesen senjata api GAGAL. Dan sekarang senapang patah tersebut ada
dalam simpanan polis di Balai Polis Chembong. Bukan saya seorang
sahaja, mungkin banyak lagi senapang patah yang tersimpan di sana ,
kerana ramai yang telah meninggal dunia, tapi waris tidak dapat lesen
senjata api.

Biarlah senapang itu dalam tu, akhirat
nanti siapa yang bertanggungjawab, jawablah sendiri.

Kepada Allah kita bertawakal dan
berserah.

Kalau Malaysia negara aman, saya cabar
semua menteri jangan guna pengawal peribadi apabila keluar rumah, dan
jangan guna pengawal keselamatan di rumah.

Kirim email ke