From: Mat Rock <matrock...@yahoo.com>
Subject: [(jdk)] Kemriahan Yg Dilupakan Apabila Menyambut Aidilfitri
To: sahabattazki...@yahoogroups.com, idaman_gr...@yahoogroups.co.uk,
jenaka@yahoogroups.com, kela...@yahoogroups.com, mahli...@yahoogroups.com,
matroc...@gmail.com, respeks_gr...@yahoogroups.com
Date: Thursday, 19 August, 2010, 2:42 AM

assalamualaikum..
Alhamdulillah dh 9 hari kita berpuasa.. namun sehingga ke hari ini takde
sekeping pun kad raya aku terima.. kalau 10 thn dulu, masa ni dh
berkeping-keping kad raya aku terima.. siap berlumba-lumba dgn adik beradik
lain siapa dpt kad raya paling banyak..
hmm.. sekarang ni ucapan raya hanya diterima melalui emel, facebook, sms atau
mms.. selalunya malam raya barulah ucapan raya tu diterima melalui sms/mms..
hinggakan jem talian..
dulu.. bila dh 2 minggu puasa, aku sibuk mencari ranting pohon buluh utk
dihiaskan dirumah dgn gantungan kad-kad raya.. sekarang ni nk cari pohon buluh
kat town ni pun dh payah..
dulu.. bila dh 2 minggu puasa, aku dgn kengkawan sibuk mencari buluh utk dibuat
'punjut'.. batang buluh sepanjang 3-4 kaki.. ditebuk 3-4 lubang utk dijadikan
pelita, dihiaskan keliling rumah & sepanjang lorong kerumah.. sekarang ni
bukan hanya buluh susah nk cari.. minyak api/gas pun susah nk cari!
org sekarang dh x pasang pelita lagi dah. org sekarang hanya pasang lampu
lip-lap jer (kelip2).. itupun dh x bnyk org pasang.. maklumlah, org sekarang ni
bz belaka..
dulu.. kalau 2-3 hari lagi nk raya, org dh sibuk anyam ketupat.. ketupat bawang
lah.. ketupat 4 segi lah.. tp org sekarang xde masa nk anyam ketupat.. rebus
ketupat segera jer.. lemang pun beli jer.. ramai org jual..
argh.. itulah antara kemeriahan raya yg telah dilupakan oleh org zaman
sekarang.. org sekarang terlalu bz.. masa utk bersama keluarga & jiran tetangga
amt terhad..
apa komen kengkawan?? boleh share..

marhaban ya Ramadhan..
telah terbuka gerbang Rejab
terbentang jalan Syaaban
mari kita bersiap menanti hamparan taman Ramadhan
selamat melangkah memasukinya..
bulan yg penuh ujian.. semoga kita berhasil memenangkannya

Rock.. rock gak.. akhirat jangan lupa beb!!

Kirim email ke