Ik weet dat een ieder zo zijn eigen systeem heeft van het opslaan van media.
Wellicht vind men mijn methode omslachtig, maar ik heb er nog nooit problemen
mee gehad. Noch met windows noch met legacy.

Allereerst heb ik mijn database en media op een USB-stick staan. Ik ben zo
mobiel en ten tweede doe ik dit voor de media-koppelaar. Als je deze opent dan
kun je rechts onder de "te doorzoek schijven" kiezen. Op deze manier kan ik
aangeven dat hij alleen naar de USB-stick moet kijken en alle andere (dus ook
C:/) overslaat.

Voorwaarde hierbij is wel dat je een goede keuze maakt in de naamgeving van het
bestand. Ik heb gekozen voor omgekeerde datum (chronologisch) achternaam
voorletter en een code. Deze code bestaat uit 4 letters aangevuld met eventueel
4 extra letters. Bijvoorbeeld een foto van Pieter Hendrik Janssen, geb.
15-7-1857 wordt "18570715 janssen ph foto.jpg" (of de datum van de foto). Hij
is gehuwd op 21-9-1883 met Hendrika Johanna van Drie, geb. 2-8-1859. Haar
geboorte akte wordt dan opgeslagen als "18590802 drie hj gebo.jpg". Hun
huwelijks-akte als "18830921 janssen x drie huwe.jpg" en hun huwelijks-bijlagen
als "18830921 janssen x drie huwebijl (01).jpg", waarbij het nummer ophoogt als
er meedere zijn. Hierbij wordt dus het tweede deel van de code gebruikt om een
verduidelijking te geven. Dit doe ik ook bij akte's bijvoorbeeld een
boedelscheiding "akteboed". Deze codering kun je zo breed maken als jezelf
wilt. Hierbij geldt wel dat de naamgeving niet gewijzigd mag worden anders kan
de media-koppelaar hem niet meer terug vinden.

Als directory-structuur heb ik ook een vaste. In de hoofd-dirctory van de
database heb ik een map media aangemaakt. Daaronder 26 mappen met elk een
letter van het alfabet. Daaronder komt de eerst gevonden achternaam, in het
voorbeeld dus

media/a/janssen en media/d/drie

Hieronder krijgt ieder persoon/gezin een eigen map, als volgt

"18570715 pieter hendrik (drie)"

In dit geval ga ik uit van de man en de vrouw komt erbij (dus het gezin). Mocht
hij meerdere malen gehuwd zijn geweest dan volgen de namen van de vrouwen
elkaar in volgorde van huwelijk, bv. (drie-meijer)

In deze map staan alle jpg's die ik heb(m.u.v. fotos en kranten-knipsels).
Daarnaast gebruik ik nog een aantal sub-mappen, te weten fotos, kranten en
documenten. De eerste twee spreken voor zich en in de laatste staan alle
gekoppelde doc en pdf bestanden.

Uiteraard heb je niet altijd een geboorte/doopdatum, maar daar zit men nu net
de truc. Had ik eerst de map "pieter hendrik (drie)", en vind ik daarna zijn
geboortedatum en veel later zijn tweede huwelijk dan kan ik dat gewoon
wijzigen. De media-koppelaar kijkt naar de bestandsnaam en niet naar de
directory-structuur. Als hij het bestand vind zal hij de directory-structuur
zelf aanpassen.

Ik kan zo ook altijd iets vrij snel terug vinden zonder eerst honderden (of
meer) bestanden in 1 directory te doorzoeken.

Voor mij werkt het.

Met vriendelijke groet,

Piet Burgsteyn.