Mucibirahman İLBUĞA yazmış:
> Merhabalar,
> IBM E-series sunucular (CentOS) kullanmaktayız. Şu ana kadar yedekleri
> harici usb disklere alıyordum ama usb olduğundan çok yavaş ve makinayı
> çok kasıyor. Geçen gün harici disk aldım ve üzerinde e-sata girişi
> gördüm. Ona uygun e-sata girişi bulunan kart da varmış. 40 TL civarı
> dediler.
>
> Hiç kullanmadığım için sorlarım olacak.
> - Kartı taktığımda donanım tanıma anlamında sıkıntım olur mu?
> - E-sata denilen giriş usb nin bir nevi hızlı olanı mıdır? Yani çalışma
> anında sökülüp takılabiliyor ve otomatik tanıyor mu?

> [...]

E-sata denen şey anakart üzerindeki sata portlarının dışarıya çıkmış
halidir. Anakart üzerinde boşta sata portu varsa bu portu kasa dışına
uzatıp esata portu haline getirmek için kasaya takılan braket şeklinde
parçalar var. Bunun içerideki kablosunu anakart üzerindeki boş bir sata
portuna bağlıyorsunuz, kasanın dışında bir esata portu oluyor. Bu
şekilde esata destekli harici sata diski bir süre kullanmıştım, aynı
anakart üzerindeki porta takılı bir sata disk gibi çalışıyor, yani hız
vb. herşeyi sata ile aynı, tek farkı disk bilgisayarın dışında. Eski
sata portlarında hot swap desteği yok yani disk bilgisayar açılmadan
önce takılı olması lazım ki sistem diski görsün, usb disklerdeki gibi
çalışırken tak çıkar yapılamıyor ama artık uzun zamandır sata2 portlu
bilgisayarlar satılıyor, sizin sunucuda da muhtemelen sata2 portu
vardır, bu sata2 portlar tak çıkar destekliyor diye biliyorum.

Bu bahsettiğim braket sadece kart yuvasına takılacak metal parça
üzerinde konnektör ve içerideki sata portuna takılan kablodan oluştuğu
için ucuz bir parça. Üzerinde esata portu da olan sata kartları kendi
üzerinde sata devresi barındırdığı için 40 lira olması normal, ama
kartın sürücüsü ve sistemle uyumu ne olur bilemem. Eğer anakart üzerinde
boşta sata portu varsa bahsettiğim esata braketi ile deneyin nasıl olsa
anakarttaki sata portlarının sürücüsü kurulmuş olacak, sistemde
değişiklik yapmamış olursunuz.