Hola a tothom,

Navegant per la xarxa he trobat un excel·lent article de Richard Stallman (www.gnu.org/philosophy/schools.ca.html) titulat "Per què les escoles han d'usar exclussivament programari lliure". Donat que ja està traduït al català, suggereixo afegir-lo als articles de Softcatalà.

Segurament la conclusió més interessant de l'article és que la batalla del futur del programari (lliure o privatiu) es lliura i es guanya a les escoles. Si a les escoles, les futures generacions de estudiants només s'han familiaritzat amb el programari privatiu (Micro$oft, MS Office....) més endavant exigiran aquesta mena de productes a les seves futures empreses, a l'administració, etc...

No és estrany, doncs que en determinats països com Noruega, M$ hagi regalat o ofert a molt baix preu els seus productes a les escoles, Aquesta pràctica ha comportat denúncies per competència deslleïal de col·lectius lligats al programari lliure.

La proposta d'incorporar el programari lliure a l'administració en general, tot i els innegables estalvis en llicències de programes, topa amb l'escull de l'important parc d'ordinadors personals existent basat en programari privatiu i la corresponent formació dels funcionaris.

Però justament les escoles són la part més important per guanyar la batalla del futur i el lloc on l'argument anterior té menys força. El parc d'ordinadors instal·lat és petit. A les noves fornades d'estudiants que comencen a estudiar informàtica els és igual de dificil aprendre a usar GNU/Linux o Micro$oft. Pel que fa als avantages dels SO lliures i el programari lliure, podriem citar sense ser exhaustius:

* L'estalvi en llicències (tot i que segurament és l'argument més feble).
* L'existència de versions live CD (Knoppix i similars) que fan que no sigui necessari instal·lar Linux als ordinadors.
* L'existència d'una àmplia oferta de programes traduïts a la nostra llengua.
* L'existència de suites ofimàtiques comparables a M$ Office.
* També existeixen programes lliures per a la plataforma M$ Windows.
* La compatibilitat entre versions de Linux antigues i modernes és molt millor que amb Windows.
* Els SO lliures permeten un millor aprofitament d'equips antics o obsolets.
* Una xarxa educativa lliure basada en terminals és barata, fàcil de mantenir i eficient.
* Existència d'un gran nombre de programes educatius lliures de qualitat.
* El millor suport en tecnologies per a persones amb discapacitats (GNOME ha rebut el guardó Helen Keller que no té Windows ni Macintosh).
* Tots els estudiants poden copiar o distribuïr lliurement els programes, evitant la pirateria i evitant en part la fractura digital.
* És possible accedir al codi dels programes, aprendre com funcionen i millorar-los.
.......................

En resum. Crec que fora una bona cosa que Softcatalà i altres organitzacions afins comencessin una campanya per incorporar el programari lliure a les escoles. Potser és més fàcil que els polítics ens facin una miqueta de cas per variar (encara que només sigui per fer-nos callar) i de cara al futur pot ser un pas més important i significatiu.

I vosaltres que en penseu???
Espero els vostres comentaris i opinions.
Atentament,

Francesc

Responder a