On Thu, 30 May 2002, George Danchev wrote:

> ejj a bahtyn ve4e de ... otgovarqm na tozi mail stoto ima dosta
> za korigirane, i se ostava s greshno vpe4atlenie kato se 4ete  ;-) .
> No neka go sprem ve4e naistina.

        Sega veche ima i absurdi :)

> absoluten non-sense. Ponastoqstem istinskiq encoding v Winz e Unicode, no

        Ponastoiashtem da, a mojesh li da dadesh argumenti che e
non-sense? Kakvo te e karalo da polzvash cp1251 ako ne da chetesh M$ docs?
MIK syshto se polzvashe mnogo i oshte se polzva na mnogo mesta.

> tova ostava skrito za users, applications. No nqkoga pri4inata e bila 4e
> Windows i OS/2 sa  polzvali "4isto" cp1251 za da kodirat nasta bylgarska
> kirilica, i ponezhe predi 10-15 godini ne sa imali mnogo golqma konkurenciq v

1987-1992 versii na windows i os/2  ? koga se poiaviava cp1251 v os/2,
win95 - dai malko fakti ? S risk pak da kaja neshto ne viarno prez tezi
godini se polzvashe poveche MIK i neznam dali izobshto cp1251, mai niakude
do '95-ta.

> BG i se e nalozhil ottogava. Tova nqma nisto obsto s 4eteneto na kakvito i da
> sa dokumenti na MS, nqma zna4ka koj e predlozhil encoding-a ... Sambata kato
> razbira ot SMB (CIFS) da ne bi da poddyrzha po-nqkakyf na4in MS, OO kato
> razbira ot .doc, .xls, .ppt da ne bi da pomaga na MS, naprotiv,
> zdrav smack in MS teeth. Az ne hranq topli 4uvstva kym MS, no ti prosto
> smesvash nestata ...

 Izglejda che e smack, no e turchane podir M$. Tup vypros kakvo ima
opensource softwareto koeto da go niama v M$, kato end user
applications , ne server ? I ne se li stremi to postoianno da podyrja M$,
kakvoto izmisli M$ da se implementira, zashtoto se poluchava tochno kato s
vyprosnia encoding - nalaga se za 0 vreme poradi golemia broi M$ users ?

> mnogo zdravo se luzhesh. Pyrvo za koq kirilica prikazvash, ima mnogo

        Za нашата (urgh cp1251 :) ).

> kirilici, ako tova ne ti e izvestno: russian, bulgarian, belarusian,
> ukrainian ..... koi8-r e populqren v Russia, koi8-u v Ukraine, cp1251 v
> Bulgaria .... Vyobste tova e syobrazeno do golqma stepen s azbukata -

        da syobrazeno e no tui kato nashata niama znachi sus ":" "'" "o" i
etc zavyrtiani po vsevyzmojen nachin se subira dobre v  koi8
encodingite. ( koi8-r )

> nali4nite bykvi i tehniq broj, specialni symvoli kato umlaumti i t.n. UTF-8
> kodira mnogo golqm broj takiva, ama ima applications kojto prosto ne go
> razbirat tova ... To samo s dumi i pozhelaniq ne stava taq rabota.

        Da ne stava taka e. No koi kakvoto moje ;)

> tuka maj si prav, no tova ne zna4i 4e sled kato windows go e polzval,
> to ne mozhe da se polzva ot drugite ... mnogo e spored zavisi.

        Ne sym kazal che ne moje da se polzva, vyprosa e po skoro triabva
li da e kriterii, zashto sled kato win go e zariazal i polzva Unicode,
triabva pak da sme nazad - da pozlvame cp1251 - sled vreme X shte
posledva shtem neshtem prehod kum Unicode ?

> Ami tova e po zasluga na rusnacite... te imat dosta po-malko trolls ot nas,
> i bezkrajno mnogo kadyrni hakeri, razbiraj coders, programmers !

        Da imat, no niamam dobri primeri za ruski software koito da se
pohvalia za  encodingi, drugi software ima - da i to mnogo dobri ;)
Za encoding ima podryjka v softwares praveni syvsem ne ot rusnaci,
interesnoto e che te podyrjat i smiatat za cyrilica koi8-r , ne cp1251.

> Ako daden softuer razbira ot cp1251 tova ne zna4i 4e e byggy. Syvsem drug

        Dadenia software ne razibrashe ot utf8, ne cp1251.

> vypros e 4e toj trqbva po-to4no zhelatelno e da se opravq i s utf i t.n. nice
> things kato locales. I vmesto da davash preporyki za opravqne na takiva buggy
> softuereta, vzemi send-vaj patches na maintainers na prilozheniqta kojto ne
> mogat da se opravqt s utf-8.

        S udovolstvie, no ne i na takiva v koito pishe LICENSED VERSION,
ako pishe GPL moje :)

> generalno byrkash nestata: pluvaneto po MS e edno, a podkrepata na free
> soft-a e syvsem drugo nesto ... to taq rabota samo s pluvane ne stava, sled

        Taka e, ednoto sa prikazki, drugoto da se svyrshi neshto.

> kato imash zhelanie vzemi se vklu4i v lokalizaciqta na nqkoe prilozhenie
> naprimer. I az ne hranq dobri 4uvstva kym MS, no e mnogo lame da se habqt

  Na koe prilojenie? Na open office moje bi? Sorry niamam kude da go
developvam, nito vremeto  ( ~12h compile time na PIII 600 s 256RAM, ne
pisheshe compilatora koi e. ), open office niama support za ODBC i
external data sources (t.e. kato go gledah niamashe moje da sa napravili
), StarOffice primerno ima, no kakto znaem e comersialen, a primerno na
men tova mi triabva what to do ? :) Osven tova ne haresvam i sourceforge,
i ne mojah da razbera zashto cvs-a e tam, a ne go setupna niakoi tuk?
Kato se rabori sys source ot poriadyka na ~120MB ne e losha ideata da e
v BG, siguren sym che shte se nameriat firmi koito da sponsorirat takova
neshto.

> sili po tozi na4in ... sedni napravi nesto za free soft-a po-dobre (ne 4e az
> sym napravil nesto de)

        :) tuk shte si zamulcha. :)))

> Vzemi razgranici politi4eskata 4ast (demek msg-to do presidenta) i 4isto
> tehni4eskata 4ast (soft kojto da poddyrzha cp1251, utf-8 i t.n.). Polzvaneto
> na cp1251 syvsem ne zna4i poddryzhka na MS ...

        Za da ima dori i minimalen shans da stane neshto s politicheskata,
chast triabva da ima jelezni argumenti, a takiva niama - ima samo dobri
namerenia za sega, no nishto napraveno, moje bi edinstvenia e che shte se
spestiat pari no tuk koi znae kakvi interesi ima. Spomena se che niama koi
da napravi support-a na open source software , v BG - zashto ne se
predloji primerno plan kakva firma za support na vyprosnia open source i
podryjka na dyrjavnata administracia moje da se razvie s 13M USD, i to ne
samo za 3 godini plus tova tezi pari moje da se otpuskat na chasti
godishno, i moje da se specheli ot support na chastni firmi primerno. Kudurni hora ima
vse oshte v bylgaria, koito mogat da
se spraviat s takova neshto. Ako ima 100 choveka na full time job (8h/day)
koito da se zanimavat s localizacia i podryjka na software. I vzimat
da kajem edna zaplata ot 600USD (durjavnite slujiteli vzimat dosta po
malko v momenta do kolkoto znam) smetkata e takva:
100*600 USD
60000 USD
60000*12 Meseca
720000 USD
13000000 USD/720000USD
18 godini :)
Ako sa 200 shte stanat 9 godini . Cursove na segashnite slujiteli za
podryjka da stanat 7 godini. Za hardware neobhodimoto hardware 5-6 - vse
sa poveche ot 3.
        Plusovete:
                - Vsichko shte e napraveno tochno kakto se iziskva za
nujdite na durjavata.
                - Rabotni mesta.
                - Vyzmojnost za pechalba, tazi firma da pecheli i da se
razrastva spored nujdite.
                - Sled iztichane na vyprosnite X godini, niama da se
nalaga otnovo da se reshava syshtia problem ( na M$ im izticha licensa i
ima 3 options, ednata ot koito e nevyzmojna sled takova obvyrzvane).
                - Moje da donese prihodi ot vyn za razrabotki, a ne praite
ot BG da izlizat na vyn.

Takova neshto moje da go napravi samo dyrjavata za samata sebe si,
ne e po silite na chastna firma v BG. Vyv vsichki strani v koito se
trygna v tazi nasoka open source se sponsorira i razviva s pomoshta na
dyrjavata za dyrjavata i ne samo neia.

Primerno pri nalichieto na 200 choveka koito da localizirat software,
kolko vreme shte otneme da se opravi software koito e neobhodim da se
zareje M$ kato za nachalo - t.e. ot kakuv otchno software ima nujda
dyrjavnata administracia ?

moite .2st kakto kazvat tuk tame ;)

> Are stiga tolkoz... ako imash zhelanie feel free to mail me on private,
> no pyk az sym free to ignore you !

        Rano e za private a i ne vijdam kakvo private ima ;)

--
have fun,
alex

              • ... Georgi Chorbadzhiyski