Niama takiva polozhenia v delegiranite prava ot strana na IANA i ICANN kym
registera. Registera traibva da izvyrshva delegiraneto na registrirania
domain v pozhelana ot klienta forma i v syglasie s ukazanie v razlichnite
RFC documenti technicheski iziskvania za tova.

Po syshtite iziskvania na IANA registratora NIAMA pravo da nalaga
nachin na delegirane. Ako registera nalozhi nachin na delegirane toi
mozhe da izgubi glasuvanite mu pravomoshtia. Podobni deistvia dovedoha
do otnemaneto na pravomoshtiata na 3 registyra za .COM i .NET domaini.
Tova znachi, che vsichki standartni nachini za delegirane sa vyzmozhni.

Sega sledvat neobhodimi obiasnenia, zashtoto masovo v Bylgaria ne se
znaiat osnovni neshta za delegiraneto na domaini, osobeno na delegiraneto
v registyr.

V registyra se podava zaiavka za serveri za imena v sednia red:

1. Ime na server za imena 1       IP na server za imena 1
2. Ime na server za imena 2       IP na server za imena 2
3. Ime na server za imena 3       IP na server za imena 3

(podavat se nai-malko dva!!!)

Ottuk vsichko zavisi ot podadenite imena. Ako klienta zhelae da delegira
domaina domain.bg chrez serverite za imena v systava na svoia domain:

===> Nachin 1

1. ns.domain.bg        62.44.103.1
2. ns2.domain.bg      62.44.103.2

Togava registratora definira A zapisi za tezi serveri za imena v zonata na
TLD .bg:

$ORIGIN bg.
domain NS ns.domain
           NS ns2.domain
$ORIGIN domain.bg
ns   A 62.44.103.1
ns2 A 62.44.103.2

===> Nachin 2

Ako klienta podade zaiavka ot vida:

1. ns.other-domain.com
2. ns2.other-domain.com

togava registera NIAMA da definira v TLD .bg zonata negovite serveri
za imena, a samo shte napravi NS zapis za delgacia:

$ORIGIN bg.
domain NS ns.other-domain.com.
           NS ns2.other-domain.com.

(vnimanie, pri tova delegirane ne nuzhno da se podavat IP adresite na
serverite za imena, chrez koito stava delegiraneto na domaina)

Otbelezhete razlikata mezhdu tezi dva primerni zapisi v zonata na TLD .bg
i ustanovete razlikite. Zebelezhete, syshto taka, che i dvata nachina na
delegirane na domaina ne protivorechat na RFC documentite za DNS.
Vypros na zhelanie na klienta e koi ot dvata nachina da byde izbran!!!

Razlikata mezhdu dvata nachina na delegirane e slednata (obiasniavam
kak stavat posledovatelnite zapitvania). Naprimer iska se da se izvleche
zapisa www.domain.bg.

- ---> Delegirane po nacin 1

Pyrvo se zapitva niakoi ot root-serverite za namiraneto
na spisyk ot otgovorni i davashti dostoveren otgovor serveri za imena
(tozi spisyk e definiran v zonalnia fail na TLD domaina) za TLD .bg. Sled
kato byde poluchen tozi spisyk po sluchaen nachin (e ne syvsem sluchaen,
no tova e ideologiata v obshti linii) se pravi zapitvane za serverite za
imena na domaina domain. Te bivat podadeni kato spisyk, otnovo se izbira edin
ot tiah i se podava zapitvane za www. Ako syshtestvuva podoben zapis se
vryshta A resusnia zapis, ako ne se vryshta NXDOMAIN.

Broi zapitvania kym root-serveri - 1 (skorostoopredeliast etap)
Obsht broi zapitvania (nai-malko) - 4

Predimstvo: Obrabotkata na zapisa ne zavisi ot rabotosposobnosta na drug
register osven na tozi za TLD .bg

- ---> Delegirane po nacin 2

Pyrvo se zapitva root-server za poluchavane na spisyk s adresi na serveri za
imena, otgovorni za obsluzhvane na TLD .bg. Sled kato se poluchi otgovora
se zapitva edin ot poluchenite serveri za zapis za domain domain. Predostavia
se spisyk sys syrvyri na imena za tozi domain. Sled tova se pita otnovo root-
server za otgovorni serveri za domaina .com. Sled tova te se zapitvat za
serveri za imena otgovorni za domaina other-domain.com i chak sled kato te
bydat namereni se namira A resursnia zapis za www.

Broi zapitvania kym root-serveri - 2 (skorostoopredeliasht etap)
Obsht broi zapitvania (nai-malko) - 6

Nedostatyk: Izvlichaneto na zapis zavisi ot dva registera na TLD domaini. Ako
registera .com ili domaina other-domain.com na rabotiat, ne se obsluzhvat
zaiavki za domaina domain.bg

Tova e.. mislia, da napisha tova podrobno, v document s prepratki kym RFC
documenti i da go kacha na moia web-server.

  Pozdravi
      Vesselin