Freddy Rojas <johnfre <at> gmail.com> writes:

> I've suscribed to this list because I've already looked for information
> about creating class of document for Lyx. I know that there are some of
> them such as book, article, broadway and so on. But It's not clear what
> is the proper way to do make a .cls file from scratch without depending
> on any else of default classes.

The .cls and .sty files are LaTeX files, they are not LyX files.
Making LaTeX files from scratch is a difficult task, I think.

The specific LyX files are .layout, .inc or .module. (see you in folder
/usr/share/lyx/layouts). They allow to use in Lyx the .cls/.sty LaTeX
files.

> I'm doing my thesis and It requires some specific parameters for the
> layout, margins, paper size and other features,

Possibly, the easiest way to start is trying to write a module.
All this is explained in detail in the chapter 5 of the Customization
manual.

_______Spanish______
> [...]
> veo que ya hay varias predeterminadas y me gustaría aprender a generar
> una con ciertas características especiales de paginación, márgenes,
> disposición del texto y demás, sin depender de ninguna de las
> predeterminadas. Esto en razón a que estoy haciendo mi trabajo de grado
> y veo que ninguna de aquellas se ajusta a esa opción.

> He buscado mucho en google, pero no veo como tal un tutorial que
> explique esto. En la documentación que viene con el programa se habla de
> esas que vienen incluidas en LyX pero no cómo generar una desde cero.

Los archivos .cls o .sty son propios de LaTeX, no de LyX, y no es fácil
escribirlos.
LyX usa sus archivos específicos .layout, .module o .inc (en
/usr/share/lyx/layouts) para poder interpretar los archivos
propios de LaTeX.
Todo esto se explica en el capítulo 5 del manual Personalización.
Quizá, lo más sencillo para empezar es intentar escribir un módulo,
que te permite personalizar muchas características de un documento.

Saludos
Ignacio