Title: Anneke Wasscher, Antoinette Sisto
Wordt deze mail niet goed weergegeven? Klik dan hier!

Anneke Wasscher      Antoinette Sisto      Recensies
Anneke Wasscher
Anneke Wasscher (Aalsmeer, 1946) begon in 2008 met het schrijven van verhalen en poëzie. Met proza werd ze tweemaal genomineerd voor de Piet Paaltjensprijs. In 2012 won ze de tweede prijs bij Literair Zeist met een verhaal. In 2013 won ze met poëzie de eerste prijs bij Stichting Ongehoord en bij de Hillegomse gedichtenwedstrijd. In 2014 volgde de Citerprijs met een gedicht bij een kunstwerk. Haar werk is gepubliceerd in ongeveer veertig verzamelbundels; in 2014 o.a. in 'Blauwdruk' en 'Reizigersgeheimen', allebei van uitgeverij Kontrast. Ook publiceerde ze in literaire tijdschriften, o.a. in 'Schoon Schip'.

illegaal

wanneer ik dichter bij je kom
zie ik alleen een bange blik die
naakt zijn pijlen op me richt en
niemand die je warmen kan

een schaduw valt over me heen
negeert de grenzen tussen ons
ik inhaleer de lucht van treurigheid
zoek wapens tegen weerloos zijn

een mens die nergens welkom is
vervreemdt van zijn betekenis
het laatste oordeel telt de dagen
genade hoort je zeker niet

de tenten worden nu geruimd
jouw status schuilt in lichaamstaal
ik breng je dekens voor de nacht
zodat mijn binnenkou verdwijnt

hier en nu

in de genadeloze stilte van onze kamer
spreekt alleen mijn schaduw lichaamstaal

ik ben vandaag geen heer en meester hier
mijn handen kunnen de nacht niet witwassen

als dit het rustpunt was van onze reis dan
zou ik wel mijn ogen sluiten en slapen gaan

de nieuwe atlas van de tijd ligt op mijn schoot
er is niemand die over mijn schouder kijkt en

de weg wijst naar onbegonnen bergtoppen of
naar woestijnen die geduldig op ons wachten

ik vind in onze la het restje van een droom met
de vergeefse hoop dat hij wordt waargemaakt

geen vlag meer om de plekken te markeren die
we dachten te bereiken, de stof is al vergaan

het land van leegte reikt veel verder dan de horizon
ik mis mijn gids die elke bange voetstap horen kan

pas als de rouw me warm houdt als een oude jas
dan zal voor mij jouw weggaan onomkeerbaar zijn

Bitter

ze boent de laatste restjes glans en
zachtheid weg uit het bestaan zodat
haar huid aan grauwe lijnen wint

ze doet de voordeur dicht, zoekt
het tegoed in stille kamers waar
opgekropte woede wordt gespaard

ze kan het oude leven niet vergeven
denkt dat een wanklank onweer wordt
en nacht geen licht verdragen kan

haar spiegelbeeld vertelde nooit
een leugentje om bestwil
dus krijgt ook dat de schuld

er komt veel etter uit oud zeer
haar kindsbeen schrijnt
het heelt niet meer

Uit het interview van Lennert Ras met Anneke Wasscher: De liefde voor poëzie werd me met de paplepel ingegoten. Ik declameerde al heel jong het gedicht ‘het schrijverke’ van Guido Gezelle.   *   Ik trouwde toen ik tweeëntwintig was en kreeg snel kinderen. Daardoor heb ik heel lang niet aan schrijven gedacht.   *   Ik werkte 23 jaar in de verslavingszorg. Mijn sociale betrokkenheid zie je soms terug in mijn literaire werk.   *   Ik schreef eens een gedicht over het tentenkamp in Ter Apel voor illegalen. Ik bracht daar dekens heen. Tegelijkertijd denk je: wat hebben ze er eigenlijk aan? Je doet het ook voor je eigen gemoedsrust en ik hoopte dan maar dat in ieder geval één persoon het hierdoor warm had gehad ’s nachts.   *   Slammen vind ik zo knap. Dat ze zo voordragen zonder papier. De kunst om presentatie en taal perfect voor het voetlicht te brengen. Ik bewonder slamdichters heel erg. Ook omdat ik het zelf niet kan.   *   In 2013 bij Dichters in de Prinsentuin was ik één van de weinigen zonder eigen bundel. Maar ik vind het moeilijk om een uitgever te benaderen. Ik houd er niet zo van jezelf aan te prijzen of jezelf in de verkoop te doen.
lees het interview

Anneke Wasscher      Antoinette Sisto      Recensies
Klassiekers
Nieuwe Klassieker
Deze week verscheen als aflevering 189 van de Klassiekers de bespreking door Hans Puper van het in 1893 in Dansen en Rhytmen gepubliceerde prozagedicht ‘Amstelveld’ van Frans Erens (1853 - 1935).

Amstelveld

Met plassen ligt het Amstelveld; 't schijnt dat je er door henen kijkt, door den grond, als door een versleten stuk tapijt. De plassen spiegelen 't gouden licht der stijgende zon, stijgend achter de huizenrij van de Prinsengracht.

[…]

   De koster van de houten kerk zit voor de glazen maar wel verborgen achter de blauwe horretjes. Vroeg is hij altijd bij de hand.
   Met plassen glimt het Amstelveld.

Alle afleveringen zijn te lezen op de site van de Klassiekers.
Verzekerd zijn van maandelijkse toezending? Ga naar abonneren
Ook een bijdrage leveren aan de Klassiekers? Neem contact op (de letters X uit het adres verwijderen).

Anneke Wasscher      Antoinette Sisto      Recensies
Antoinette Sisto
Antoinette Sisto (1963) werkt bij Meander mee aan de rubrieken Dichters en Wereldpoëzie. Ze studeerde Italiaanse taal- en letterkunde en volgde een studie voor vertaler Italiaans aan de Hogeschool van Utrecht. Enige tijd geleden verscheen bij uitgeverij Oorsprong haar bundel 'Iemand moet altijd gemist worden'.

Amandel
Beluister het gedicht 'Amandel' op Vimeo

Gouden herfst

Je mag die gouden herfst van mij
gerust houden
dat weelderig onbevangen
herfstgetij dat langs raast straks

dat in een warreling van zuidenstormen
stramme regens
al wat ik heb geschreven

en begeerd heb deze zomer
meeneemt, afvoert
langs donkere dagen, asfaltwegen.

Zal het gefilterd licht dat
tussen stapelwolken valt
een andere blik werpen op gedachten

zo zorgvuldig gerangschikt
in mijn tuin, perken
vol afrikaantjes, viooltjes
en onkruid tussen de tegelvoegen
dat ik heb weggeknipt?

Of heb ik geen verstand van ordenen
is mijn gazon van bovenaf
uit het slaapkamerraam te zien
als een grote berg aarde zonder mol?

De minizitjes die ik gekocht heb
zijn onpraktisch denk ik
waar moeten ze staan straks
als het stormt en wij binnen
achter de ramen kijken
naar één groot snikkend waas
over al dat goudachtig geel.

Imaginair

Het heeft alle schijn van verliefdheid
dit turbulente licht rond mijn gezicht
glimp in voorbijgaande spiegels
het heeft dezelfde aanstekelijkheid
als de weerklank van een schaterlach.

Waarom ik de hand boven mijn ogen houd
verder weg moet kijken
koppig de laagstaande zon trotseer
als aan het eind van deze winter
weer geen lente in zicht is.

Ik vlucht niet van je weg
heb ik besloten
niet over begaanbare wegen
van knerpend grint of krakend hout
ik vlucht alleen nog in mijn hoofd.

Fracties van geluk verbind
ik aan elkaar
ijdele stippen op een wegenkaart.
Ik weet dat hij op jou moet lijken
in alles - werkelijk, op jou.

Uit het interview van Rob de Vos met Antoinette Sisto: Onderweg zijn vind ik heerlijk. Ik geniet van het zien van andere landschappen, het proeven van nieuwe gerechten, de klank van een vreemde taal om me heen.   *   Ik sprak als kind mondjesmaat Italiaans, maar ik kon echt alles verstaan, zelfs het plattelandsdialect van mijn grootouders.   *   Tijdens zomervakanties wanneer we door mijn vaders’ geboortedorp liepen, liet hij ons stilstaan bij de rioleringsputjes in de witte steegjes en wees naar de lictorenbundels die daarop afgebeeld staan. ‘Zie je dit, Mussolini heeft deze rioleringen nog laten aanleggen’, zei hij dan.   *   Ik dacht dat ik het Italiaans al heel grondig beheerste, maar door te vertalen leerde ik de taal pas echt tot op het bot kennen.   *   Italië is een land van grote tegenstellingen, dat is het altijd geweest. Je hebt er hartverwarmende gastvrijheid, maar ook georganiseerde misdaad, er is culturele en artistieke rijkdom, maar ook schrijnende armoede.   *   Ik weet zeker dat ik door het werken voor Meander kritischer naar poëzie ben gaan kijken en beter weet waarom ik van bepaalde gedichten erg enthousiast raak.   *   De leegte die ontstaat als je afscheid hebt moeten nemen en iemand moet missen in je leven, maakt creëren tot een natuurlijke bezigheid. Je kunt die ander opnieuw uitvinden, in een beter licht zien, dichterbij halen, de diepte van herinneringen opzoeken.   *   Meestal is in mijn eigen poëzie het landschap of de natuur een ‘uitzicht’ dat gezien wordt vanuit een raam. Soms ook bevindt het zich net buiten de muren van een huis, maar altijd heeft het raakpunten met de bewoonde wereld, met mensen, soms geliefden die er komen of wonen.
lees het interview

(advertentie)

Anneke Wasscher      Antoinette Sisto      Recensies
Recensies

Meander
Toon Tellegens nieuwe bundel De werkelijkheid kenmerkt zich door filosofische en theologische grondtonen. Ze verlenen aan zijn gedichten een bezwerende inhoud. De gehele bundel bieden ze structuur.

Tellegen zoekt in zijn poëzie een weg door een wereld vol tegenstrijdigheden naar een utopie die aan zijn scheppingskracht blijft ontsnappen. De werkelijkheid blijkt alleen maar aan zichzelf te werken, en legt daarbij een grote onverschilligheid voor ons mensen aan de dag. Ons rest enkel de onmogelijke mogelijkheid om te proberen de werkelijkheid naar onze hand te zetten.
lees alles

Meander
Het vuil van de schoonheid van Erik Bindervoet zou 'onweerstaanbaar grappig' zijn. Wie niet over eenzelfde gevoel voor 'humor' beschikt, ziet er eerder een steeds herhaalde flauwe poging in anderen belachelijk te maken.
lees alles

Meander
Voor Zand op een zeebed verzamelde Lies Van Gasse een aantal van haar graphic poems en verbond ze door de episode 'De Sirenen' uit te breiden met nieuwe fragmenten en die over het boek te verspreiden. Grilligheid ten top, in ieder opzicht. Als je echter het grondplan van de bundel eenmaal ziet, wordt duidelijk hoe alles zich van elkaar onderscheidt of op elkaar aansluit. En verder moet je niet proberen al te rationeel te lezen, maar je laten onderdompelen in beeld en taal van een bijzondere, eigenzinnige wereld met mythische trekjes.
lees alles

Meander
Juliën Holtrigter laat Raadselwater, zijn zesde bundel, 42 gedichten met een losse thematische samenhang, voorafgaan door een motto van Czesław Miłosz: Als secretarissen, elkaar onbekend, lopen we rond op aarde, zonder veel te begrijpen. Het geeft mooi Holtrigters bijna naïeve insteek voor deze bundel weer. Op een onnadrukkelijke manier, bijna terloops, plaatst hij de kleine mens tegenover het het kosmische wereldraadsel en navigeert hem naar posities waarin deze zich daarvan rekenschap geeft en van daaruit naar zingeving zoekt.
lees alles

Meander
In Alledaagse Ergernissen combineren foto's van Bianca Sistermans met gedichten en prozateksten van Sasja Janssen en Eva Gerlach. Het resultaat is een fascinerend geschenkboek om vooral zelf te houden.
lees alles

Anneke Wasscher      Antoinette Sisto      Recensies
Colofon
meandermagazine.net * ezine.meandermagazine.net
Abonneren, opzeggen of e-mailadres wijzigen?
Dat gaat het eenvoudigste op meandermagazine.net/service.
Schrijf je zelf gedichten en wil je een keer in Meander staan?  Bied ons dan je werk aan via het formulier op contact.meandermagazine.net/kopij.php.
Dan bekijkt de redactie of we je werk interessant genoeg vinden voor publicatie in Meander.
Ken je iemand anders die wel eens in Meander zou mogen staan? Een dichter die echt de moeite waard is en die we bij Meander tot nu toe over het hoofd hebben gezien?
Vertel het ons op contact.meandermagazine.net/tip.php.
In het colofon op de site staat, wie er meewerken aan Meander.
Wil je ook meewerken aan Meander? Bijvoorbeeld als schrijver van recensies, als interviewer of als ontdekker van nieuwe talenten?
Laat het ons weten via contact.meandermagazine.net/meewerken.php
Een vraag of opmerking over Meander? Gebruik het formulier op contact.meandermagazine.net.
Meander wordt uitgegeven door en financieel mogelijk gemaakt door de Stichting Literatuursite Meander.
Wil je Meander financieel steunen? Dat kunnen we goed gebruiken!
Maak een gift over of word voor twaalf euro per jaar Vriend van Meander.
steun.meanderstichting.info.
Adverteren in Meander? Niet duur en je bereikt aardig wat mensen die in poëzie geïnteresseerd zijn.
Vraag informatie via contact.meandermagazine.net.
ISSN 1871-1820 * Verdere verspreiding van de in deze uitgave opgenomen teksten is alleen toegestaan met voorafgaande en uitdrukkelijke toestemming van de auteur(s) of rechthebbenden.

Antwoord per e-mail aan