Title: Annette Akkerman en anderen
Wordt deze mail niet goed weergegeven? Klik dan hier!

Annette Akkerman      Gedichten I      Gedichten II      Recensies      Colofon
Annette Akkerman

Annette Akkerman (Maarssen, 1962) chemicus, schrijft gedichten, haiku’s en korte verhalen sinds 2015. Ze heeft enkele prijzen gewonnen waaronder de Baarnse literatuurprijs 2015, Gorinchemse literatuurprijs 2017, Dichter op Hofwijck (2015) en Kunst van Komrij prijs (2017). Haar werk is gepubliceerd in een reeks van bloemlezingen, bundels en tijdschriften. Enkele haiku’s zijn uitgezonden door de Japanse NHK.
Haar gedichten zijn vaak een verslaglegging van de verhalen in haar hoofd in interactie met de wereld om haar heen.

verwachting

het is een dag dat de kraaien karkassen eisen
er verschrompelde wortels in de groentelade
van mijn verder lege koelkast liggen, de nieuwslezer
betrapt wordt op het vertellen van zijn eigen verhaal

het is een dag dat ik me verbaas over de namen
van rijnaken - Vertrouwen, Verandering en Verwisseling
alleen het schip van de gebroeders Buijs heet Verwachting
terwijl de boot toch steeds tussen eendere havens vaart

het is een dag dat mijn tandenborstel rood ziet
bloed - parodontitis - dan verwacht je toch
dat over vijf jaar de tanden uit je mond zullen vallen
misschien wel net op de dag dat ik ga trouwen

het is een dag dat ik appeltaart bak met wortels
zo droog dat ze alle zoete kaneelstroop opslurpen
ik denk aan mijn langzaam blootvallende tandwortels
en een schip dat heen en weer vaart naar nergens

zoals je adem steeds maar weer dezelfde weg zoekt
en dan zomaar op een dag stokt – je weet niet wanneer
of wat de nieuwslezer bezield heeft op deze dag
en of het nog nut heeft een tandarts te bezoeken

Met dit gedicht haalde Annette een gedeelde 3e/4e plaats in de zesde ronde van de Meander Dichtersprijs 2017.

een scherf van de tijd

ze ziet: er is een scherf van het kopje
met de rozen, het schoteltje gesneuveld
tijdens de vaat of gewoon bij een ruzie
alles wat van waarde is lijkt breekbaar
het verschil tussen teer en teder zijn

hij zegt: je hoeft geen moeilijke zinnen
te gebruiken – en toont dat je van ver
kunt zien waar een regenbui valt
een blauwgrijs vierkant onder een wolk
ze is opgelucht als ze zijn woorden herkent

ze vraagt: doe ik het goed - hij lacht
haar uit of toe - ondanks de zon vallen
hagelstenen die nog lang blijven liggen
in de ondiepe kuiltjes van het mulle zand
cellulitis, denkt ze, en verdringt de gedachte

hij verwijt: je klemt je vast aan de boom
ze merkt dat er zich al een laagje kurk vormt
tussen het blad en de twijg – en belooft
zichzelf het korset niet langer te dragen
te verkleuren en los te laten

ze voelt: ze is de dwaasheid te ver voorbij
slagbomen zijn neergelaten en er rest
alleen nog wat gebroken is en nooit zal helen
nog steeds koestert ze het kopje met de rozen
en weet zich een scherf van de tijd

Annette Akkerman      Gedichten I      Gedichten II      Recensies      Colofon

Uit de gedichten die werden ingezonden voor de Meander Dichtersprijs 2017.

Ernie Bossman (1966)

als ik mijn gezicht door midden knip
de linkerhelft over de rechter klap en andersom
kijk ik scheel naar de goede kant
kan ik zo naar het feest

ze zeggen dat verdriet je trekken verzacht zoals
komkommer de oppervlaktespanning verlaagt
of lachen breed lachen, grinniken
doet niks voor je

als ik mijn woorden verwissel
mijn gedachten laat lopen zonder erg
hoef ik niks nieuws
aan te trekken

Elly Stolwijk (1957)

een straat

er waren herten in de straat, en iedereen
leek stil te wachten op sneeuw. toch kon je niet zeggen
dat we gelukkig waren, in die tijd. hoewel het koesteren
van witte verlangens anders doet vermoeden.

we inspecteerden de stoepranden op bergkristal.
jij wist beter dan ik hoe dat eruitzag. maar uiteindelijk
was ik het die hem vond, de harde korrel, met het blote oog.
wat zacht moest zijn bleek onuitroeibaar.

maar oh wat was het kind in vervoering toen de eerste
vlokken vielen, het keek omhoog en duizelde de wolken in
maar dan andersom, het tolde om zijn eigen as.

alle mensen, het vallen is begonnen,
sla mijn armen om me heen onder takken die breken
van wit gewicht, het aanstormen van het grootste hert.

Erik Lucassen (1992)

De grammatica van het dirigeren
is met de losse pols vastgelegd

Een filmpersonage neemt zijn medicatie in
met water uit een kristallen glas
dat door zijn decadentie volledig misstaat
op de smoezelige wasbak van de badkamer

Het is dan ook niet schrikbarend
dat elke dirigent er zijn eigen golvingen
en snijvlakken op nahoudt

De man scheert met een zilveren veiligheidsscheermes
korte stroken haar uit zijn stoppelbaard
tot het lemmet blijft haken
en hij als reactie op de pijnprikkel
lucht door zijn tanden naar binnen zuigt

Ook de duur van de stilte aan het eind van een symfonie
gaat volledig op gevoel en is dan ook geheel zelf bepaald
Toch kan deze stilte wel degelijk te kort of te lang zijn
naarmate de spanning te veel of weinig is opgebouwd
Ga maar na, je weet niet wat je weet

Een klein streepje bloed vloeit van de rand van de wasbak
naar de afvoer en neemt een afgeschoren baardhaar mee

Applaus.

Voorzichtig deppen met aluin.
Aftershave goed verdelen over de huid.
Twee klappen op de wangen.

Buiging. Applaus.

Annette Akkerman      Gedichten I      Gedichten II      Recensies      Colofon

Uit de gedichten die werden ingezonden voor de Meander Dichtersprijs 2017.

Hella Brugts (1961)

Borsten

Vandaag hebben mijn borsten voor mij gekozen.
Ze blijven, als mango’s zei de nachtelijke zuster;
ik wist het en vergat het weer. Zeer rust niet, al
is het van mijn moeder, haar zus en zus.

Alsof ik hun borsten terug huil, voorgoed.
Hun zachte huid, voedende gave, de tinteling en
ronde schoonheid … ze blijven. Ik ontbloot mezelf
voor de spiegel, dankbaar voor dit tweede leven.
De zegen van een tunnel die kan zien. Ik werd erin
gelegd, de weg terug om vooruit te komen. Mijn
lijf herinnert de beklemming en wacht op de wee.

Volhouden nu, ze rijpen, nooit meer zullen ze
verharden, niets en niemand mag ze verharden.
De liefde leeft sijpelend uit haar tepels. De zon
spiegelt zich erin als een omgekeerde droom.

Ja allicht, mijn borsten zijn mango’s.

Ezra Hakze (1993)

IJsvogel

Toen zij ‘stom’ van doofheid onderscheidde,
was ze jong maar met een mond vol tanden.

Leerde zij de taal om niet te spreken
en las het woordenboek tot introvert.

Totdat zijzelf zo werd.
‘Stom’ was spraak die wraak nam,
op de mensen zoals zij.

Ze weet wel dat ze langzaamaan ontdooit.

Maar meer nog dan het ijs
doorbreekt bij elk nieuw woord

de stilte.

Truus Roeygens (1964)

Gezelschapsvers

ze speelt met haar handen
haar handen luisteren als honden
ze is geïntrigeerd door de dreiging en tegelijk de redding die van handen uitgaat
ze droomt van olifanten in een sneeuwlandschap
ze voelt medelijden met de personen als uitgespuwde prooien
in het portiek van staatsgebouwen, ze geeft ze een chique goot in versregels
ze houdt van het gezelschap van mannen
ze houdt van het spel met vrouwen
ze houdt van het gruis in haar dorp en van de natte stukken in de stad

maar ze kan nooit lang blijven
ze wordt zoals de haarborstel of de moersleutel
altijd op de verkeerde plek teruggelegd
haar hart is als
een oude stad
er is de oude kern
en er zijn de nieuwe delen

Annette Akkerman      Gedichten I      Gedichten II      Recensies      Colofon
Recensies

Meander
Romain John van de Maele over ‘Wat het raadsel achterlaat’ van Guy Commerman: ‘Op een ogenblik dat de wetenschap het essentiële en existentiële spreken overschreeuwt, durft Commerman het aan om over een raadsel te spreken. Dat veronderstelt moed en levenswijsheid, want onderzoekers houden ons het ontraadselen van het allerlaatste raadsel voor’. Maar wie ‘het raadsel ontraadselbaar acht, sluit onbezonnen de weg naar betekenis af.’
lees alles

Meander
Wendela de Vos heeft een theaterachtergrond en dat zie je terug in haar debuut ‘Waar leg ik mijn hart’. Eric van Loo: ‘De verschillende gedichten zijn als losse scènes in een toneelstuk, het is aan de lezer om hier een verhaallijn doorheen te weven. ( … ) De lezer wordt uitgenodigd de verschillende fragmenten verder in te vullen, en misschien zelfs te verbinden met eigen ervaringen. Want hoewel 'Waar leg ik mijn hart' is ingekleurd met historische details, is het bovenal een tijdloos verhaal waarin universele menselijke vragen en verlangens de hoofdrol spelen.’
lees alles

Meander
Peter J.R. Vermaat is onder de indruk van de bundel ‘As, Vuur’ van Hester Knibbe: ‘[…] taal speelt in deze bundel de hoofdrol, met als verdienstelijke tegenspelers de dingen die geweest zijn, verbonden, verwantschappen en ontmoetingen van vroeger. Het is de as die de lezer kan doen denken aan een vuur, ooit, waarbij hij zich in de gedichten alleen kan warmen aan de nagloeiende sintels.’
lees alles

Meander
Bart FM Droog constateerde dat gedichten die zijn gemaakt naar aanleiding van het ‘Eenzame Uitvaart’- project vaak aangrijpend zijn, hoewel ze in zeer korte tijd zijn geschreven. De dood doet kennelijk iets met hen. Zou dat met gedichten over moord ook zo zijn? Met de van hem bekende snelheid gaf hij dichters de gelegenheid zo’n moordgedicht te schrijven. Het resultaat, de bundel ‘Moordballaden’, mag er zijn. (Hans Puper)
lees alles

Meander
Eric van Loo schreef een recensie over ‘de tuimelaar’, de zevende bundel van Harry M.P. van de Vijfeijke. Hij laat zijn oordeel volgen door dat van Victor Vroomkoning, wat tot een opmerkelijk resultaat leidde: beide zienswijzen hebben een reliëf gekregen.
lees alles

Meander
Jeroen van Kan, een van de presentatoren van ‘VPRO Boeken’, schreef tot nu toe onder het pseudoniem Westley Albstmeyer. Zijn nieuwe bundel, ‘de wereld onleesbaar’, is de eerste onder zijn eigen naam. Hij bestaat uit drie delen, die, hoewel verschillend van karakter, een sterke samenhang vertonen. Blijft zijn wereld onleesbaar? (Herbert Mouwen)
lees alles

Meander
Levity Peters: ‘Soms stemt het mij enigszins somber te ervaren hoe vluchtig de interesse blijkt te zijn voor niet hedendaagse poëzie die ertoe doet, die de tijd niet heeft weggezuiverd. (…) De gemiddelde poëzielezer (die niet zelden ook zelf dichter is!) houdt zich meestal slechts bezig met de hype van het ogenblik. Dus toen ik de bundel 'Gedichten' van Jorgos Seferis onder ogen kreeg, was mijn eerste gedachte: Gerechtigheid!’
lees alles

Annette Akkerman      Gedichten I      Gedichten II      Recensies      Colofon

Colofon

meandermagazine.net * ezine.meandermagazine.net
Abonneren, opzeggen of e-mailadres wijzigen?
Dat gaat het eenvoudigste op meandermagazine.net/service.
Schrijf je zelf gedichten en wil je een keer in Meander staan?  Bied ons dan je werk aan via het formulier op contact.meandermagazine.net/kopij.php.
Dan bekijkt de redactie of we je werk interessant genoeg vinden voor publicatie in Meander.
Ken je iemand anders die wel eens in Meander zou mogen staan? Een dichter die echt de moeite waard is en die we bij Meander tot nu toe over het hoofd hebben gezien?
Vertel het ons op contact.meandermagazine.net/tip.php.
In het colofon op de site staat, wie er meewerken aan Meander.
Wil je ook meewerken aan Meander? Bijvoorbeeld als schrijver van recensies, als interviewer of als ontdekker van nieuwe talenten?
Laat het ons weten via contact.meandermagazine.net/meewerken.php
Een vraag of opmerking over Meander? Gebruik het formulier op contact.meandermagazine.net.
Meander wordt uitgegeven door en financieel mogelijk gemaakt door de Stichting Literatuursite Meander.
Wil je Meander financieel steunen? Dat kunnen we goed gebruiken!
Maak een gift over of word voor twaalf euro per jaar Vriend van Meander.
steun.meanderstichting.info.
Adverteren in Meander? Niet duur en je bereikt aardig wat mensen die in poëzie geïnteresseerd zijn.
Vraag informatie via contact.meandermagazine.net.
ISSN 1871-1820 * Verdere verspreiding van de in deze uitgave opgenomen teksten is alleen toegestaan met voorafgaande en uitdrukkelijke toestemming van de auteur(s) of rechthebbenden.

Antwoord per e-mail aan