Hej !

I och med att detta är mitt första inlägg på miljölistan, kommer först en liten
presentation.

Jag heter Henrik Gustafsson, är vice ordförande i GSHF, pluggar på
förvaltningslinjen och är som så många andra i GSHF ursprungligen smålänning.

Inom GSHF har vi som Claes nämde börjat jobba med lite aktiviteter inför
ordförandeskapet i EU. Vi planerar att ha tre seminarier varav ett kommer
behandla miljöfrågor. Här ser vi gärna Anneli som deltagare, andra tänkbara
deltagare är miljöpartisten Yvonne Ruwaida och någon av statsvetarna vid
universitetet som sysslar med miljöpolitik.

Vi planerar även två andra Europa seminarier där fokus kommer ligga på
relationen EU - länderna i syd respektive EMU och europeisk arbetsmarknad.

I det förstnämnda vore t.ex. Björn Hettne, professor i internationella
relationer en intressant deltagare. ( Hettne är för EU. )

Det sistnämnda seminariet planeras till februari-mars, deltagare som hittils är
preliminärt klara är Lars Johnsson från Metalls utrednings avdelning och
Johan Lönnroth ( v ) . Vi ska också ta kontakt med någon representant från
SAF/Industriförbundet om de är intresseade av att medverka.

Apropå bränsleceller. Eftersom vi Göteborgare och västsvenskar är tämligen
beroende av bilindustrin så kan man fråga sig varför Volvo inte längre verkar
vara så fokuserade på miljöfrågor längre. Tidigare sålde man s.k " Bi-Fuel "
bilar som kunde köras både på naturgas och bensin. Om jag förstått det rätt så
verkar de ha tagits ur produktion. Ska vi fortsätta producera bilar i Göteborg i
framtiden är det nog en förutsättning att kunna erbjuda alterantiv till den
traditionella bensindrivna förbränningsmotorn.

Hälsningar Henrik

--
Get your firstname@lastname email for FREE at http://Nameplanet.com/?su