In het maandblad Film Valley staat iedere maand de rubriek Hollandywood.
Voor het huidige nummer had Ellen van Slagmaat een interview met acteur
André Landzaat.

Wie: André Landzaat
Wat: Acteur
Bekend van: General Hospital, Medisch Centrum West, Westenwind

'Het lijkt of ze denken: hij woont in LA, hij zal wel niet beschikbaar zijn'

Hij mist Nederland nu wat meer dan vroeger. André Landzaat vertrok vlak na
zijn middelbareschooltijd naar het buitenland en werd in Amerika vooral
bekend door de soapserie General Hospital. Hij wilde acteur worden, maar
moest eerst over de landsgrens naar een plek waar niemand hem kende: 'Ik was
te verlegen en bang dat ik uitgelachen zou worden.'

General Hospital loopt al sinds 1963 en is nog steeds enorm populair in de
Verenigde Staten. Ruim twintig jaar terug deed de Haagse André Landzaat
auditie voor de serie die zich afspeelt rondom het ziekenhuis van de
havenstad Port Charles aan de Amerikaanse oostkust. 'Ik had net de
screentest gedaan en was weer even bij mijn ouders in Nederland op bezoek.
Op kerstavond kreeg ik het bericht dat ik uitgekozen was! Mijn ouders vonden
het hun leukste kerstcadeau.'
Landzaat voer als Tony Cassadine de serie binnen op een jacht. 'Een soort
Onassis was ik, een rijke zakenman met een geheim, een sinister personage op
zoek naar een gestolen diamant. Welke nationaliteit ik had? Ha, Europees!
Niet Duits of Frans, maar Europees!' Hij had Elizabeth Taylor - 'een heel
aardige, fijne vrouw' - als tv-schoonzus Helena Cassadine. De filmdiva was
zo'n fan van de soap dat ze zelf vroeg of ze een gastrol mocht vervullen. Ze
nam genoegen met een 'laag' salaris en was bereid zich om te kleden in het
productiekantoor. 'Vooral de mensen om haar heen behandelden haar als een
ster.'
General Hospital was een lot uit de loterij. 'Ik had zo'n geluk dat ik
precies op dat moment in de serie kwam, op het hoogtepunt. Het was een soort
cult en iedereen keek ernaar. Een geweldige ervaring; je was een soort
rockstar. Overal moest je in shopping malls optreden en handtekeningen geven
- prachtig was het… maar soms ook wel beangstigend, al die verering.'

Kruispunt
Hij is inmiddels 60 jaar en is de concurrentie met duizenden anderen in Los
Angeles een beetje moe. 'Ik had zonder General Hospital nooit de waardering
kunnen krijgen die me toen ten deel viel, maar er gebeuren ook vreemde
dingen met je. Uiteindelijk is het acteren het allerbelangrijkste, en jonge
acteurs verliezen dat vaak uit het oog. Ze zijn te veel bezig met outside
looks, hoe ze overkomen, en daar word je meestal ongelukkig van. Hoe ouder
je wordt, hoe échter je speelt - ik leer nog iedere dag. Dromen zijn goed
hoor, maar als je van het acteerproces zelf niet kunt genieten, verspil je
je energie. Beroemdheid is van zo veel factoren afhankelijk, óók als goed
acteur heb je toeval nodig.'
Hij speelde de afgelopen jaren in verschillende Amerikaanse tv-films en
commercials en hoopte dit jaar op een rol in de successerie Lost. 'Dat ging
helaas niet door, maar ik kijk af en toe wel. Ik weet nu eigenlijk echt niet
wat ik wil; Nederland lokt wel, zeker met de politieke situatie onder Bush,
vreselijk vind ik die. Almost a Mussolini-like dictatorship. Misschien een
beetje sterk uitgedrukt, maar als de vrijheid van meningsuiting in gevaar is
en Bush de vrede in de hele wereld forceert, terwijl hij hier onze vrijheid
belemmert, dan is het wel het begin van een dictatorship. Maar in Holland is
het ook niet meer zo fris als vroeger, hoor ik. Ik houd soms contact met een
Nederlands castingbureau, maar het lijkt wel of ze denken: hij woont in LA,
dus hij zal wel niet beschikbaar zijn. Ik ben al drie jaar niet in Nederland
geweest en heb zelfs de invoering van de euro niet meegemaakt. Maar als ze
me polsen voor iets interessants, sta ik daar zeker voor open. Mijn partner
wil best mee naar Nederland.'

Kater
Landzaat werd vanwege zijn Amerikaanse bekendheid eind jaren 80 gevraagd om
tijdelijk terug te keren naar Nederland voor de rol van Rudolf Stikker in
Medisch Centrum West. 'Prettig, dacht ik, in Nederland zal het op een set
vast wat gemoedelijker zijn - niet zo hard. Maar dat viel behoorlijk tegen!
Sommige acteurs lieten zich leiden door jaloezie en de sfeer was net zo
cut-throat als hier.'
Met een kater ging hij terug naar Amerika, maar hij liet zich in 2000 toch
overhalen om de invalide Wim Driessen in Westenwind te spelen. 'Die ervaring
was zó veel beter en regisseur Steven de Jong [ook De Schippers van de
Kameleon - red.] was erg leuk om mee te werken - heel professioneel.
Bovendien kon ik toen weer even bij mijn moeder zijn. Die vond het fijn als
haar kinderen in de buurt waren; ze was vreselijk bang om alleen te zijn als
de tijd daar was om naar de andere wereld te vertrekken.'
Zijn ouders, die inmiddels overleden zijn, hebben Landzaat altijd
aangemoedigd in zijn acteeraspiraties. 'Ze zijn een geweldige steun geweest.
Op m'n achttiende won ik een wedstrijd als nieuw talent. Ik wilde wel acteur
worden, maar ik móest naar het buitenland omdat ik me in Nederland te
verlegen voelde, ik was bang om uitgelachen te worden. Niemand kende me in
het buitenland en dat maakte het makkelijker om mijn inner-self te laten
zien en te ontwikkelen. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg - met die
Nederlandse mentaliteit had ik vroeger veel moeite. Ik heb toen in de
zomervakantie als liftbediende gewerkt in het Kurhaus in Scheveningen om
mijn reis te kunnen betalen en daarna hebben mijn ouders me op een
vrachtwagen naar Frankrijk gezet. In Parijs kreeg ik pas een gevoel van
vrijheid en durfde ik te acteren. Maar het was ook sappelen; ik moest
allerlei bijbaantjes nemen en ik had zelfs zoveel trots dat ik nog met de
clochards onder een brug geslapen heb om te overleven, want ik wilde per se
niet naar huis! Ik had soms geen rooie cent. Ik nam les en kon
figurantenrollen spelen, maar ik realiseerde me na twee jaar dat ik nooit
grote rollen zou krijgen vanwege mijn accent.'

In Amerika speelt dat veel minder. De weg voerde via New York - hij volgde
'private classes' bij de beroemde Lee Strasberg (een mentor in
method-acting), tegelijkertijd met de jonge Robert De Niro, Al Pacino en
Harvey Keitel - naar Los Angeles, waar hij nog steeds geregeld deelneemt aan
de sessies van de Actors Studio waarvan hij lid is. Sinds 18 jaar woont hij
met zijn vriend in Malibu: 'Maar nu ik iemand uit Nederland aan de telefoon
heb, krijg ik weer een beetje heimwee. Misschien besluit ik wel om in
Amsterdam acteerlessen te geven of zo. Heeft het pas nog gesneeuwd? Ach, als
ik dat hoor, dan heb ik zin om weer eens terug te komen!'

Ellen van Slagmaat

Het eerste seizoen van Medisch Centrum West is te koop op dvd. Het eerste
seizoen van Westenwind verschijnt eind dit jaar.

Antwoord per e-mail aan