της ΜΑΡΙΑΣ ΗΡΑΚΛΕΟΥΣ

Τρίτη ώρα 12 το μεσημέρι στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο.
Ευρωβουλευτές και δημοσιογράφοι που κατέκλυσαν την αίθουσα για να
παρακολουθήσουν την απονομή του βραβείου Ζαχάρωφ στάθηκαν όρθιοι για να
χειροκροτήσουν την δύναμη ψυχής, και το θάρρος δύο δεκαοκτάχρονων κοριτσιών που
έχασαν την παιδικότητα και την αθωότητα της ηλικίας τους στα χέρια των
τζιχαντιστών αλλά κατάφεραν να ξεφύγουν και να βρουν το κουράγιο να αγωνιστούν
για άλλους. Να υπερασπιστούν την ελευθερία της σκέψης. Την Νάντια Μουράντ και
την Λαμίγια Αγί Μπασάρ.

Έχασαν επίσης την οικογένεια τους από τα ίδια χέρια, ενώ οι ίδιες πουλήθηκαν
και χρησιμοποιήθηκαν ως σκλάβες του σεξ.

Στο Στρασβούργο η Λαμίγια συνάντησε τον εννιάχρονο αδερφό της μετά από δυόμιση
χρόνια. Η ανακοίνωση έγινε από τον πρόεδρο Μάρτιν Σουλτς ενώπιον του
ευρωκοινοβουλίου.

Οι λέξεις αποδεικνύονται πολύ φτωχές για να περιγράψουν την τραγική ιστορία
τους.

Το χειροκρότημα μας ήταν ίσως αστείο στα μάτια τους και η αναγνώριση μέσω του
βραβείου Ζαχάρωφ σίγουρα δεν αντισταθμίζει τον εφιάλτη που έζησαν στα χέρια των
τζιχαντιστών.

Που ξεκινά από τον Αύγουστο του 2014, όταν τζιχαντιστές μπήκαν στο χωρίο τους
Kocho και δολοφόνησαν μπροστά στα μάτια τους όλους τους άντρες, ενώ τα
γυναικόπαιδα τα μετέφεραν στον καταυλισμό τους. Οι δύο γυναίκες, αλλά και
χιλιάδες άλλες της κοινότητας γνώρισαν τον βιασμό σε καθημερινή βάση,
πουλήθηκαν ως σκλάβες του σεξ και κακοποιήθηκαν μέχρι να καταφέρουν να
δραπετεύσουν από τα χέρια του Isis.

Το πρόσωπο της Λαμίγια έχει παραμορφωθεί από το οξύ που της έριξαν στο πρόσωπο
την πρώτη φορά που προσπάθησε να δραπετεύσει. Δύο χρόνια μετά και αφού
κατάφεραν να αποδράσουν από την κόλαση την οποία ζούσαν στον καταυλισμό των
τζιχαντιστών, από το βήμα του ευρωκοινοβουλίου ζητούν από την διεθνή κοινότητα
να βοηθήσει την πατρίδα τους αναγνωρίζοντας μέσω του Διεθνούς δικαστηρίου την
γενοκτονία της κοινότητας Γιεζίντι.

Η «Κ» συνάντησε την Νάντια και την Λαμίγια και τις άκουσε να εξιστορούν με
λόγια απλά και χωρίς ίχνος δραματοποίησης τα όσα φρικτά έχουν αλλάξει η ζωή
τους αλλά και τον αγώνα που δίνουν για τους 3500 που έμειναν πίσω.

Ποια είναι η αξία του βραβείου Ζαχάρωφ για εσάς;

- Νάντια: Ως επιζώσες γενοκτονίας είναι πολύ σημαντικό γιατί μας δίνει την
δύναμη που δεν είχαμε μας τιμά και μας δίνει μια αξιοπρέπεια και μας έδωσε ξανά
την ελπίδα για να παλέψουμε.

- Λαμίγια: Το βραβείο Ζαχάρωφ είναι και για μένα μεγάλη τιμή μετά από όλα όσα
υποφέραμε. Θα ήθελα να ευχαριστήσω στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο γιατί με το να μας
απονείμουν το βραβείο , βάζουν ένα τέλος στην αδικία που έχουμε υποστεί ως
γυναίκες Γιεζίντι.

Πόσο εύκολο είναι να αφήσετε πίσω σας όλα αυτά που σας συνέβησαν και να
προχωρήσετε με την ζωή σας και να δίνετε μάχη για την ευαισθητοποίηση της
κοινής γνώμης.

Δεν είναι εύκολο να ξεπεράσεις το γεγονός ότι χάσαμε την γη μας, την κοινότητα
μας, τους πιο αγαπημένους μας ανθρώπους και την ζωή όπως την είχαμε μάθει.
Σήμερα μπορούμε να μιλάμε και πρέπει να μιλάμε και να μην ξεχνάμε ότι ακόμα
υπάρχει κόσμος που είναι ακόμα αιχμάλωτοι στα χέρια του Ισλαμικού Κράτους. Και
αυτό είναι που μας δίνει δύναμη.

- Περιγράψτε την ζωή σας πριν τον Isis.

- Λαμίγια: Πριν έρθουν οι Daesh ζούσα στο χωριό μου το Kocho κοντά στο Σιντζάρ
στο Ιράκ και ζούσα στο σπίτι μου με την οικογένεια μου. Είμασταν 28 μέλη στην
οικογένεια και ασχολούμασταν με την γεωργία και είχαμε μια απλή ζωή. Ήμουν πολύ
χαρούμενη και η ζωή μου ήταν όμορφη.

- Νάντια: Εγώ ζούσα με την μητέρα μου τους αδερφούς μου και τις αδερφές μου.
Είχαμε μεγάλη οικογένεια. Η οικογένεια μου ασχολείτο παραδοσιακά με την γεωργία
και την κτηνοτροφία. Στη συνέχεια τα αδέρφια μου πήγαν στον στρατό και όταν
επέστρεψαν άρχισαν να δουλεύουν την γη εγώ πήγαινα στο σχολείο και βοηθούσα
επίσης στην καλλιέργεια της γης. Η ζωή ήταν πολύ καλή παρά την φτώχεια. Την
αγαπούσαμε παρά τις δυσκολίες.

«Δεν υπάρχει πλέον μέλλον για μας»

- Τι έχει αλλάξει πλέον στη ζωή σας.

- Πολλά πράγματα έχουν αλλάξει στη ζωή μας. Αφήσαμε το χωριό μας είμασταν
αιχμάλωτες, γίναμε πρόσφυγες, ορφανές. Δεν υπάρχει μέλλον για εμάς.

- Υπάρχει κάτι αυτή την στιγμή που θα σας έκανε ευτυχισμένες ξανά;

- Ναι. Να κάνουμε τους εγκληματίες να λογοδοτήσουν για ό,τι έχουν κάνει.

- Νάντια: Αν μπορούσα να αλλάξω κάτι στον κόσμο θα ήταν οι γυναίκες να
αποκτήσουν την εξουσία σε όλο τον κόσμο, διότι οι γυναίκες έχουν υποφέρει πολλά
και δεν το αξίζουν. Και μπορούν ακόμα να γίνουν πολλά που να αποτρέπουν αυτά τα
περιστατικά.

- Λαμίγια: Πιστεύω ότι οι γυναίκες πρέπει να ενδυναμωθούν διότι πολλές γυναίκες
υποφέρουν και μπορούν να το ξεπεράσουν αλλά και να το εμποδίσουν.

- Θα το σκεφτόσασταν εσείς προσωπικά να αναμιχθείτε με την πολιτική κάποια
στιγμή;

- Όχι δεν θέλουμε να εμπλακούμε με την πολιτική αλλά θέλουμε από τους
πολιτικούς να βρουν λύσεις και να αναλάβουν δράσεις ώστε να μας βοηθήσουν να
έχουμε σταθερότητα και ειρήνη.

- Θεωρείτε ότι προσπαθούν να βρουν λύσεις;

- θα έπρεπε να υπάρχει λύση. Αλλά αυτό που έχουμε δει στους πολιτικούς είναι
ότι ο καθένας έχει διαφορετικά πεδία ενδιαφέροντος. Αλλά αυτό που θέλω να πω
είναι ότι τα βήματα για μια καλύτερη ζωή, γίνονται με αργούς ρυθμούς.

- Θα το σκεφτόσασταν να αναμιχθείτε με την πολιτική κάποια στιγμή;

[...]

Τρεις χιλιάδες γυναίκες και παιδιά έχουν επιζήσει από την αιχμαλωσία και πολλές
δίνουν τον δικό τους αγώνα για ευαισθητοποίηση της κοινωνίας. Γράφουν βιβλία
δίνοντας έτσι φωνή και υπόσταση στην ιστορία τους.

Η Νάντια και η Λαμίγια αναφέρουν ότι παρά τον αγώνα που δίνουν μέχρι στιγμής
τίποτα δεν έχει αλλάξει για την κοινότητα τους.