>>W temacie slownictwa. /.../
     Ted Morawski<<

Ech, fajne zycie jest. Siedze sobie sobotnim rankiem, kawke popijam patrzac
na sikorke, co slonine na leszczynie moja reka osoboscie wywieszona wcina w
mroz. A leszczyna - patrze i oczom nie wierze - kwitnie! Sniegu po kolana,
mroz luty, wietrzysko, a ona kwitnie! A jak sie znam na fenomenologii, to
nieomylny znak przedwiosnia, czajacego sie do skoku na kark mrozu.
W doskonalym nastroju tedy wlaczam komputerek, sciagam poczte. Linia calkiem
wolna i nawet moj bieda-modem zdazyl sie ze wszystkim uporac w trymiga -
wszyscy pewnie po fryzjerach do balow ostatnich sie szykuja. A ja juz dawno
ostrzyzony i dwa bilety na Hoffmana, to jest, Sienkiewicza radosnie na
biurku leza. A wolne to bedziemy az do rana mieli! A co, my tu tez mamy tych
zjadaczy dzieci, co Wy je tam 'babys - iter' dziwnie nazywacie.
A w tej poczcie duzo ciekawosci, wiec sie biore nareszcie do rzeczy, czyli
wiecej adrem-aliny w tym liscie : )

Wedlug mojego wyczucia, nie fachowej, jezykoznawczej wiedzy, ktorej mi brak
zupelnie niestety, to polska malpa potoczna moze  sie odnosic do wszystkiego
co jest 'primate' czyli 'naczelne'. Jak chca niektorzy, a inni nie chca, ale
sa, takze do ludzi. Ale to juz, boze bron! potocznie. No i rzeczywiscie
ostatni koczkodan czy wyjec, palczak czy marmozeta to u Piastow z
Jagiellonami malpa, tak samo jak orangutan czy goryl. Nie wdajac sie w
odrebne podgrupy, juz nie potoczne z pewnoscia, jak malpy wasko- i
szerokonose, istnieje wszak okreslenie malpy ogoniaste i bezogoniaste. A nie
wdajac sie i dlatego, ze co kraj to obyczaj i co najmniej trzy klasyfikacje
naczelnych, ktorych fakt istnienia gdzies tam lezy na dnie mojej, pozal sie
boze, pamieci, nie pokrywaja sie zupelnie. Dlaczego mialyby sie pokrywac,
skoro sa trzy? A na koniec jeszcze tylko wspomne o pieknym slowie
'malpolud', ktorego mozna chyba bez ryzyka, choc zostawiajac na chwile na
boku zasadniczy watek ogona, uzyc dla okreslenia tych naczelnych co to juz
wymarli, jak moja ulubiona Lucy, a moze i potocznie wszystkich
czlekoksztaltnych?

Wojtek Jeglinski

Odpowiedź listem elektroniczym