W srode, 05 lipca 2000 4:39 PM
Pan Marcin Mankowski napisal:

> Przecinanie na pol nie pomoze bo sa one niejednorodne. Wiemy
> natomiast, ze kazdy z lontow podpalony z obu stron musi sie
> spalic po pol godzinie. Oba sa potrzebne co jest juz
> sugestia. Potraktujmy je zatem na dwa rozne sposoby. Jeden
> podpalmy z obu stron a drugi z jednej. Gdy pierwszy sie
> calkiem spali to minie pol godziny i drugiemu zostanie do
> spalenia pozostale pol (godziny a nie lontu). Podpalmy wiec
> drugi koniec i po 15 minutach spali sie wszystko.

Na liscie "Zagadki" mamy taka zasade, ze rozwiazanie zagadki
przesylamy zadajacemu w liscie prywatnym, a nie na liste - po to
by wszyscy listowicze mieli szanse sie troche poglowic.

Przy okazji chcialbym zwrocic uwage na najlatwiejsza zagadke na
moich stronach:

"4 karty leza na stole. Na kazdej z nich z jednej strony jest
cyfra, z drugiej litera. Teza brzmi: "dla wszystkich 4 kart
lezacych na stole spelniony jest warunek, ze jesli z jednej
strony jest litera A to z drugiej jest cyfra 4". Jezeli na
stole widzimy nastepujace karty: A, B, 2, 4, to ktore z nich
wystarczy odwrocic, aby zweryfikowac teze (chodzi oczywiscie o
minimalny zbior)?"

Zagadka jest prosta dla matematyka czy naukowca przyrodnika.
Interesujace w tej zagadce jest to, ze wiekszosc ludzi
nie-przyrodnikow nawet z wyzszym wyksztalceniem nie potrafi jej
prawidlowo rozwiazac. Zagadka jest taka, ze zrozumienie jej
tresci i rozwiazanie nie wymaga zadnego wyksztalcenia i zadnej
wiedzy, a mimo to sprawia ona trudnosci ludziom nie
posiadajacym scislego wyksztalcenia. Ja oczywiscie nie
prowadzilem w tej sprawie zadnych badan socjologicznych - wiem
to tylko z obserwacji zadajacego ta zagadke i z wlasnych
testow, ktore robilem. Jesli kogos zainteresuje robienie takich
testow na znajomych, to prosze o podzielenie sie obserwacjami
na liscie.

Mysle, ze ludzie, ktorzy nie potrafia rozwiazac takiej zagadki
nie powinni miec prawa glosu w demokracji.

Pozdrawiam,
Grzegorz Swiderski, http://www.datapolis.pl/grzes/
Warszawa, piatek, 7 lipca 2000

Odpowiedź listem elektroniczym