--- In [EMAIL PROTECTED], "Alexandru Toniuc" <[EMAIL PROTECTED]>
wrote:
> O stire mica, aproape pierduta in fluxul informativ al zilei, face
in mod magistral punctul tranzitiei romanesti intre statul mafiot,
NATO si UE.

> Cica, magistratii francezi au cerut extradarea lui Sever Muresan in
Franta pentru a servi putin sistemul penitenciar francez dupa ce a
fraudat fiscul cu 1 milion de Euroi.  Reporterul grabit al Antenei 1
a precizat insa ca SM nu poate fi extradat pentru ca Romania nu-si
extradeaza cetatenii. Ce caldutz e la sanul patriei muma.

> Muma, desigur pentru unii. Pentru altii.....
>
> Dupa cum probabil va amintiti, compatriotul nostru, infractor
francez dovedit, este in tara noastra un om mare. In Romania in
sarcina sus numitului, atirna nu mai putin de 300 de milioane de Euro
disparuti, parte din conturile Daciei Felix, parte din conturile
Bancii Nationale a aceleiasi fericite tari. Cu 300 de milioane,
desigur, altfel te misti in terenul propriu de joc.

> Cel mai greu trebuie sa-i fi fost fostului tenisman prin 98-99
cind, prins de vecinii maghiari la cererea Interpolului, a fost
trimis in inchisorile elvetiene pentru inginerii financiare similare.
Pierdute pe veci pareau vremurile (95-96) in care juca tenis (pe
banii nostri deveniti ai lui) cu presedintii camerelor (Nastase si
Vacaroiu) si ex-presedintele Bush. Dar, soarta ii ajuta pe cei
indrazneti. In 2000, fostii parteneri de dublu ajung toti cum nu se
poate mai bine. Care la Guvern, care la Senat ba unul si-a bagat
feciorul cam tolomac chiar la Casa Alba. Asa se face ca, prin 2001,
la cererea unei judecatorii de pe linga Gura Humorului, elvetienii
iau de buna sustinerea partii romane cum ca ar vrea sa-l infunde pe
tenisman pentru vreo 50 de ani si, intrucit la ei mai avea de stat
numai inca vreo doi trei ani, il trimit, in catushe in tara. De
atunci Sever este bine meci, liber si infloritor pe linga curtea lui
Nastase si gasca.

> Asa ca francezii pot sa-l mai ceara Romaniei inca vreo citiva ani.
Pina in 2007. De abia dupa, vor trebui sa-l caute prin America de Sud
prin Israel sau prin alte state unde performerii de talia lui Muresan
sunt apreciati la adevarata lor valoare. Contrele puse de asa-zisa
justitie romana demersurilor partii franceze, vor fi, cu siguranta
salutate de catre americani care vor aprecia inca o data atasamentul
nostru pentru doctrina libertatii, viguros promovata in lume de
administratia Bush.

Asta parca ne aminteste de alta "afacere" mai veche a "baronilor" PSD
cu francezul-israelian de origine romana Adrian Costea.Un articol
semnat de scriitorul Radu Portocala:

http://www.asymetria.org/reversancheta.html

AFACEREA "ALBUMUL"

Elementele unei anchete

Ca urmare a cererii prezentate de justiñia francezå, o comisie
conduså de Henri Pons, judecåtor de instrucñie la Tribunalul de Mare
Instanñå din Paris, a sosit la Bucureçti pe 2 mai 2000 pentru a
efectua un complement de anchetå în legåturå cu un foarte complex caz
de deturnare de fonduri çi spålare de bani.

Dosarul a fost deschis, în Franña, în urma unei sesizåri din 16
martie 1998 adresate Tribunalului de Mare Instanñå din Paris de cåtre
Serviciul de prelucrare a informañiei çi de acñiune contra
circuitelor financiare clandestine (TRACFIN), sesizare ce se referea
la miçcårile de fonduri înregistrate în conturile societåñii "Groupe
Saintonge Edition" , al cårei patron este Adrian Costea, cetåñean
român çi israelian rezident în Franña. Din verificårile efectuate de
TRACFIN a reieçit cå Adrian Costea, prin intermediul lui "Groupe
Saintonge Edition" , încheiase un contract, în martie 1995, cu
Departamentul de informañii al guvernului român de atunci
(reprezentat de cåtre Viorel Hrebenciuc, secretar general al
guvernului, Mihai Ungheanu, secretar general adjunct al guvernului çi
Nicolae Dan Fruntelatå, secretar de stat al Informañiei publice)
pentru editarea unui album de promovare a Romániei. Aceastå lucrare,
intitulatå "Eternå çi fascinantå Românie", urma så fie tipåritå în
97.000 de exemplare pe care "Groupe Saintonge Edition" trebuia så le
distribuie în 90 de ñåri. Pentru aceastå operañiune, societatea lui
Adrian Costea încasa suma de 5.797.740 de dolari!

"Afacerea albumul", cum a fost numit acest montaj financiar realizat
în timpul regimului Iliescu, a atras atenñia, dupå alegerile din
1996, noilor guvernanñi. În mai 1997, ñårånistul Remus Opriç , pe
atunci Secretar general al guvernului, a cerut Departamentului de
control al guvernului deschiderea unei anchete în legåturå cu acest
dosar. Numai cå, în România, spre deosebire de Franña, lucrurile
aveau så ia o întorsåturå ciudatå : în noiembrie 1997, cei trei
anchetatori decideau cå cercetårile nu meritå så fie continuate, dupå
care erau mutañi cu toñii în alte servicii!

La Bucureçti se çtia înså cå "afacerea albumul" — çi nu numai —
fusese finanñatå de Bancorex, celebra bancå al cårei faliment a fost
pronunñat anul trecut çi care fusese conduså de Råzvan Temeçan, în
momentul de fañå arestat în România. Investigañiile judecåtorului de
instrucñie Henri Pons au condus la acelaçi rezultat, Înså ancheta
francezå a dezvåluit cå, tot din banii Bancorex, pe conturile
diverselor societåñi ale lui Adrian Costea au ajuns cel puñin 100 de
milioane de dolari, reprezentînd o serie de alte afaceri ( Între
altele, cu petrol), una mai dubioaså decît cealaltå.

Descrierea tuturor contractelor prin intermediul cårora societåñile
lui Costea au fost alimentate cu milioane de dolari provenind din
România ar fi inutil de lungå çi de fastidioasá. Expunerea de motive
prezentatå de judecåtorul de instrucñie Pons este un document de 9
pagini (!), conñinînd detalii financiare çi descrieri de societåñi a
cåror reproducere nu ar putea reprezenta o lecturå pasionantå.
Ajunge, înså, så spunem cå, dupå 1992, "omul de afaceri" Adrian
Costea nu pare så fi avut alt partener decît Bancorex. Dar
aceastå "tovaråçie" i-a fost suficientå çi lui çi partenerilor såi de
la Bucureçti.

Bånuielile pe care judecåtorul de instrucñie Henri Pons le prezintå
în expunerea sa de motive sunt simple : Adrian Costea este cercetat
pentru "abuz de bunuri sociale, tåinuire de abuz de bunuri sociale,
spålarea banilor comiså în mod curent în bandå organizatå. La aceasta
s-au adåugat, în urma unui rechizitoriu supletif, "escrocherie çi
abuz de încredere".

În clar, Henri Pons bånuieçte cå Adrian Costea a fost folosit, în
timpul regimului Iliescu, pentru scoaterea din ñarå unor sume
considerabile de bani, sume care, odatå "filtrate" prin
conturile "omului de afaceri", reveneau în buzunarele conducerii
PDSR. În acest sens, s-a aflat acum cîteva zile cå Adrian Costea a
tipårit (probabil pe banii Bancorex, deci ai contribuabililor români)
milioande de afiçe pentru campania electoralå din 1996 a lui Ion
Iliescu (afiçe care, între altele, au fost importate în România fårå
a se plåti taxele vamale, deci fraudulos). S-a aflat, de asemeni, cå
o serie de responsabili ai PDSR au beneficiat de "generozitatea" lui
Costea sub formå de cadouri, sau, mai ales, de costisitoate cålåtorii
în Franña. "Omul de afaceri" Costea a plåtit, pentru prietenii såi
politici din România, facturi de hotel la Paris, Deauville çi
Toulouse în valoare de 957.613 F! El a plåtit, de asemeni, cheltuieli
de spitalizare — tot pentru prieteni politici sau pentru rudele
acestora — depçind 500.000 F. Cît despre castelul din Normandie çi
bijuteriile de peste 3 milioane de franci, acestea au fost, probabil,
un mod de a-çi råsplåti eforturile fåcute "pentru binele României"...
Desigur, tot pe banii contribuabililor români çi prin intermediul
gestionarilor PDSR.

Meticulos, Henri Pons a întocmit o listå cuprinzînd toñi
responsabilii PDSR care au contribuit la transferurile de bani
dinspre România cåtre conturile lui Adrian Costea. El a cerut
audierea acestora, dar çi a celor, numeroçi (printre ei Adrian
Nåstase çi Teodor Meleçcanu), asupra cårora s-a revårsat "mana" lui
Costea. În total, zeci de persoane care, profitînd de funcñiile pe
care le-au avut, au condus o bancå la faliment çi au profitat de sume
ce ar fi putut fi folosite în scopuri mai puñin condamnabile.

O biografie în formå de labirint

Adrian Costea, omul cåruia Iosif Boda îi admirå "discreñia", o
calitate de altfel împinså pînå la obsesie — dacå nu cumva, pur çi
simplu, impuså de nevoile meseriei —, a debarcat la Paris în 1980,
dupå çapte ani petrecuñi în Israel. Cel puñin aça spune legenda,
pentru cå nimeni nu a obñinut încå vreo probå formalå în legåturå cu
aceste emigråri succesive, dupå cum nimeni, în importanta comunitate
româneascå din Franña, nu pare så-l fi cunoscut sau, måcar, så fi
auzit despre el. Parcurs interesant, ba chiar, sub anumite aspecte,
ciudat.

Între 1977 çi 1982, locuind la Atena, m-am ocupat de refugiañii
români care tranzitau prin Grecia. Printre aceçtia, marea majoritate
veneau din Israel, care, la plecarea din România, fusese prima lor
destinañie çi pe care o påråseau fiindcå nu se putuserå acomoda. çtiu
deci care erau, în acea perioadå, posibilitåñile çi condiñiile de
emigrare. Çi ele nu erau uçoare. În primul rînd, plecarea definitivå
din Israel era un proces complex care, deseori, se asemåna cu o fugå.
Ceea ce e lesne de înñeles, în måsura în care çtim cå guvernul de la
Tel Aviv plåtea ñårilor din Est (în special României) pentru fiecare
evreu care primea un paçaport de emigrant. În al doilea rînd, pentru
cå, odatå påråsit Israelul, alegerea destinañiilor finale era foarte
restrînså. Canada, Statele Unite, Australia çi, în micå måsurå,
Africa de Sud, erau singurele ñåri care acceptau imigranñi. Dintre
toñi cei pe care, timp de cinci ani, i-am våzut perindîndu-se prin
centrul de "triaj" din Atena — çi au fost mulñi! —, nici unul nu a
putut emigra cåtre o ñarå europeanå. Aceastå posibilitate purçi
simplu nu exista! Desigur, un cetåñean israelian care ar fi obñinut
un contract de lucru — de pildå, în Franña, ar fi putut så transforme
acest aranjament într-o emigrare deghizatå, dar aceste cazuri erau
rare la vremea respectivå çi se aplicau în special unor specialiçti
invitañi de diverse instituñii occidentale pentru competenñele lor.
Adrian Costea nu pare, înså, a intra în aceastå categorie, iar
stråmutarea lui din Israel la Paris este, în lumina celor de mai sus,
o performanñå .

A doua performanñå o reprezintå capitalul considerabil çi de
provenienñå inexplicabilå cu care Adrian Costea începe activitatea de
om de afaceri. Pe 25 noiembrie 1982, el înscrie în Registrul de
Comerñ din Paris societatea "Covamaad Perspectives Internationales",
cu un capital de 2.750.000 F çi avînd-o ca gerantå (Costea era, de pe-
atunci, un om discret!) pe soñia sa, Valentina, nåscutå pe 5
noiembrie 1952 la Sibiu. Numele Covamaad ar putea fi un acronim : Co
de la Costea, va de la Valentina, iar ad de la Adrian. În acest caz,
råmîne de våzut cine era ma. Activitatea declaratå a societåñii
era: "cabinet de arhitecturå, arta, decorañia, arhitectura
interioarå, mobilierul, moda sub toate formele, renovarea oricårui
imobil".

Pe 4 decembrie 1989, societatea lui Costea este declaratå în încetare
de plåñi, iar pe 18 decembrie este puså sub supraveghere judiciarå.
Coincidenña e interesantå. De ce tocmai în decembrie 1989, momentul
cînd, în Románia, regimul lui Ceauçescu çi serviciile lui secrete
sunt date peste cap? Aparent, capitalul considerabil cu care a pornit
la drum, i-a folosit lui Costea (çi, poate, çi altora) drept rezervå
båneascå din care s-a aprovizionat de-a lungul anilor. Un procedeu
folosit adesea de serviciile secrete. Dacå aceastå supoziñie este
adevåratå, nu este exclus ca, în decembrie 1989, "rezerva" så nu mai
fi fost alimentatå de la Bucureçti, ceea ce a dus la fragilizarea
societåñii. În orice caz, Covamaad Perspectives Internationales este
puså în lichidare judiciarå (adicå în faliment) pe 14 ianuarie 1992.
Straniu, dacå ñinem cont de faptul cå la Paris, în acea perioadå,
afacerile imobiliare erau în plinå înflorire çi produceau imens de
mulñi bani!

În açteptarea falimentului, Costea înscrie în 1990, tot pe numele
soñiei sale, societatea Ora et Perphethy, cu un capital modest de
50.000 F, ceea ce tinde så dovedeascå : situañia materialå fragilå
a "omului de afaceri". Societatea e specializatå tot în decorañiuni
interioare çi comerñ cu anticariat — ca o prelungire a precedentei
activitåñi, dar çi cu un inexplicabil comerñ en gros" de "bunuri de
consum". Dar, aparent, tentativa de redresare nu este încununatå de
succes.

Înfloritoarea perioadå Iliescu

Întîlnirea cu Ion Iliescu se înscrie çi ea printre ciudåñeniile
acestei afaceri. În noiembrie 1991, lui Adrian Costea nu-i mergea
bine din punct de vedere financiar. Societatea lui nu mai avea bani
çi era în pragul catastrofei. În acel moment — cel puñin pe planul
vizibil — el nu putea så se laude cu o reuçitå strålucitoare. E greu
de înñeles, în aceste condiñii, de ce Ambasada Romániei la Paris,
conduså atunci de Anton Våtåçescu, a ñinut neapårat så organizeze o
întîlnire între necunoscutul çi falimentarul "om de afaceri" çi
preçedintele Iliescu. Întîlnire care, dat fiind faptul cå îl implica
pe çeful statului, nu se putea desfåçura decît fie la iniñiativa
ambasadorului, fie cu binecuvîntarea lui. Este, de asemeni, greu de
înñeles ce a putut så-l impresioneze în asemenea måsurå pe fostul
preçedinte încît så-l invite imediat la Bucureçti pentru a-l implica
în campania electoralå din 1992, iar apoi în treburile preçedinñiei.

O implicare considerabilå, de altfel. Potrivit documentelor prin care
se prezenta, Adrian Costea a fost, în timpul celui de-al doilea
mandat al lui Ion Iliescu:

• consilier prezidenñial însårcinat cu afacerile economice
internañionale

• mandatar negociator al guvernului román pentru afacerile economice,
comerciale çi financiare internañionale

• mandatar negociator al ministerului afacerilor externe pentru
dezvoltarea çi promovarea relañiilor economice, comerciale çi
financiare între România çi state sau guverne terñe.

Ceea ce nu e puñin lucru pentru un singur om!

În orice caz, aceastå intruziune în politica románeascå pare så-i
poarte noroc în domeniul afacerilor. La numai cîteva såptåmîni dupå
întîlnirea cu Iliescu, Costea înregistreazå, pe 30 ianuarie 1992,
societatea Comexrom Import-Export Holding, cu un capital de 1.500.000
F, geratå tot de Valentina Costea. Activitatea declaratå: tranzac ii
imobiliare (domeniu în care importul i exportul sunt, tou i, greu de
conceput). Compozanta rom din numele societ ii indicå faptul cå ea a
fost, de la bun început, conceputå pentru afaceri cu Románia. i, din
nou, ne putem întreba cum i-a fost posibil lui Costea så gåseascå o
asemenea sumå doar la 15 zile dupå falimentul primei sale societ i.

Pe 21 februarie 1992 — deci într-un ritm uimitor — el înscrie o altå
societate: Le Bocage, de data aceasta cu un capital modest (50.000
F), geratå de Valentina Costea i avînd ca activitate
declaratå: "pensiune pentru cai, studii, pregåtire, realizare i
exploatare a oricåror societ i proiecte financiare, industrial e,
agricole". Societatea dispune de domeniul Endreville Auvillars, în
Normandia, la numai c iva kilometri de Deauville, sta iunea pe unde
aveau så treacå at i oameni politici románi, în calitate de invita i
ai lui Costea ( i pe banii Bancorex). Vecinåtate interesantå...

Pe 20 octombrie 1994, Adrian Costea înregistreazå Holding Invest,
geratå de Monique Holtmann. Aceastå societate avea så cumpere, pe 6
decembrie 1994, societatea románå Star Trade Invest (fondatå cu doar
cîteva zile în urmå de cåtre Ion Cazacu, omul de încredere al lui
Costea). Acest montaj avea så serveascå drept cadru pentru
påguboasele tranzac ii petroliere dintre guvernul Romániei i Adrian
Costea. Pe 25 martie 1997, Holding Invest avea så fie cumpåratå
integral de cåtre societatea luxemburghezå Deutsche
Finanzgesellschaft, care, pe 16 aprilie 1997, o vindea sociat ii SC
De La Cruz, situatå în insulele Virgine Britanice. Un periplu ce pare
a indica voin a de a terge urmele unor contracte nu tocmai în regulå.

Pe 11 aprilie 1995 este în registrat faimosul "Groupe Saintonge
Edition" , cu un capital de 50.000 F çi gerat tot de Monique
Holtmann. Potrivit Registrului de Comerñ, societatea se ocupå
cu : "editarea, comercializarea, vînzarea oricåror cårñi, cårñi de
artå çi broç uri de orice fel; publicitatea pentru orice produse
comercializabile; comerñul, cumpårarea, vînzarea, importul çi
exportul oricåror produse, în special petroliere çi/sau
agroalimentare; crearea, comercializarea, vînzarea, exploatarea
oricåror mårci, imagini de marcå, brevete de orice fel; cumpårarea,
vînzarea, închirierea oricåror bunuri imobiliare; comerñul,
cumpårarea, vînzarea, importul çi exportul oricåror materiale ñinînd
de securitatea bunurilorçi a persoanelor."

Aceastå înçiruire heteroclitå de activitåñi, atît de puñin
compatibile cu nevoile unei edituri, dovedeçte cå Adrian Costea se
pregåtea så foloseascå Groupe Saintonge pentru numeroase tranzacñii
çi asocieri. Astfel, precizarea în legåturå cu comerñul de petrol
evocå, fårå îndoialå, contractele cu Ministerul român al
Agriculturii. Referirea la crearea de mårci ar putea avea o legåturå
cu sigla ApR, pentru care Costea a facturat o sumå cam de zece ori
mai mare decît tariful practicat pe piaña a parizianå pentru astfel
de prestañii. În sfîrçit, prevederile despre materialele ñinînd de
securitatea bunurilor çi a persoanelor sunt, probabil, o anticipare a
societñii de pazå pe care Costea a avut intenñia s-o creeze, în 1997,
cu generalul Dumitru Iliescu.

Pe 27 noiembrie 1996, Adrian Costea înregistreazå societatea Concorde
Edition, geratå de Valentina Costea, avînd un capital de 250.000 F,
çi specializatå în publicitate. În aceeaçi zi — adevåratå performanñå
el declarå çi societatea Brocard & Washington, cu un capital de
175.000 F, geratå de Monique Holtmann çi descriså ca fiind o editurå.
Menirea ei era så publice (cu bani provenind tot de la Bancorex) o
carte despre copiii din România.

În legåturå cu toate societåñile lui Adrian Costea, Registrul de
Comer nu deñine decît datele furnizate la înscriere. Dincolo de
aceste cîteva elemente, "discreñia sau, în acest caz, opacitatea —
este totalå: nici un bilan contabil, nici un element privind evoluñia
sau activitatea societåñilor nu au fost comunicate. Un alt detaliu
(în afarå de numele adesea ciudate pe care Costea le-a dat
societåñilor sale) atrage atenñia : fiecare dintre ele se aflå la o
altå adreså. Pentru un simplu om de afaceri, aceastå situañie ar fi
mai degrabå incomodå. În cazul complicatelor montaje ale lui Adrian
Costea, o astfel de dispersare, evident voitå, pare a prezenta unele
avantaje. Unul dintre ele ar putea fi acela de a încurca pe curioçi.

Numeroaselor întrebåri ce se pot pune în legåturå cu acest dosar li
se adaugå douå, nu lipsite de interes: Oare, în toatå aceastå
încrengåturå de societåñi, Valentina Costea nu a jucat decît rolul
pasiv al gerantului "de paie" (în fond, în aceastå calitate, Costea a
fåcut-o responsabilå pentru contractele semnate, punîndu-i în pericol
libertatea)? Oare e o simplå coincidenñå faptul cå afacerile lui
Adrian Costea s-au aflat într-un punct mort exact în perioada
(ianuarie 1990-decembrie 1991) în care SIE a fost condus de Mihai
Caraman?

Între arhitectura de interior, comerñul cu petrol, publicitatea,
editarea de albume çi activitatea de consilier prezidenñial,
eclectismul extrem manifestat de Adrian Costea nu dovedeçte cå am
avea de-a face cu un geniu al finanñelor sau al politicii.
Discursurile lipsite de substanñå pe care le ñine de cîteva såptåmîni
sunt cele ale unui om care încearcå så parå ceea ce nu poate fi.
Costea a încercat se prezinte ca un "personaj din umbrå .
Activitåñile lui îl desemneazå mai degrabå ca umbra unor personaje
infinit mai importante, el însuçi om de paie într-un enorm montaj çi,
poate, la un moment dat, ñap ispåçitor.

De la o putere la alta

Iosif Boda, ambasador în Elveñia pînå în 1996 çi director al
campaniei electorale a lui Ion Iliescu, scrie în cartea sa "Cinci ani
la Cotroceni": "Acest om [Adrian Costea] a pus la dispoziñia lui Ion
Iliescu pentru o perioadå de cinci ani de zile întreaga sa experienñå
personalå çi profesionalå çi nu numai..." Ce înseamnå acest misterios
çi nu numai"? Ce altceva a pus Costea la dispoziñia fostului
preçedinte? Nu bani, pentru cå aceçtia par cå-i veneau tocmai de la
Iliescu. Poate çtiinña de a-i face så "se piardå în naturå". În 1996,
Adrian Costea "s-a reimplicat masiv în campania electoral , scrie
Iosif Boda. Într-adevår, zecile de tone de afiçe plåtite de Costea
(dar din banii Bancorex!) dovedesc aceastå implicare.

Un alt detaliu interesant: deçi a colaborat în mod atît de strîns cu
echipa prezidenñialå çi deçi i s-au acordat atîtea titluri
sforåitoare, Costea a primit un paçaport diplomatic românesc abia în
ultimele luni ale regimului Iliescu. E limpede cå nu poate fi vorba
despre o uitare. De ce, atunci, aceastå tîrzie favoare? Favoare care,
de altfel, nu i-a fost retraså decît la începutul lui mai 2000!

La începutul lui 1997, dezamågit de înfrîngerea lui Iliescu, Costea
contribuie în mod substan ial la apari ia Alian ei pentru Románia
(ApR), partid ul lui Teodor Mele canu. Prin aceastå acñiune, ca çi
prin strînsa colaborare cu regimul PDSR, Costea se defineçte implicit
ca un om de stînga, care, în mod logic, pentru alegerile din 2000, ar
fi trebuit så parieze pe victoria partidului la a cårui constituire a
participat.

Cu atît mai ciudatå apare, deci, colaborarea lui cu actuala echipå
prezidenñialå. Nu çtim nici cine, nici cînd l-a prezentat
preçedintelui Constantinescu (Costea pretinde, pur çi simplu, cå i-a
scris o scrisoare atît de percutantå noului preçedinte, încît acesta
l-a convocat imediat). Çtim înså cå în octombrie i noiembrie 1999,
puñin dupå vizita de stat în Franña a lui Emil Constantinescu, Adrian
Costea expediazå sute de exemplare ale faimoasei cårñi "Eternå çi
fascinantå Românie". Destinatarii sunt oameni politici francezi,
parlamentari, oameni de afaceri. Cårñ ile sunt însoñite de lungi
scrisori ce poartå antetul : "Adrian Costea - Ambasador itinerant al
preçedintelui Republicii România, Consilier extraordinar al
preçedintelui Republicii România, afaceri economice çi financiare,
pol exterior". O calitate care nu i-a fost contestatå de nici o
instituñie româneascå. Abia pe 4 mai 2000, purtåtorul de cuvînt al
preçedinñiei, Råsvan Popescu, declara: "Singura legåturå între
actuala preçedinñie çi domnul Adrian Costea a constat, practic, în
prelungirea mandatului de bune oficii încredinñat domnului Costea de
cåtre fostul preçedinte." Or, Adrian Costea s-a acreditat în faña
interlocutorilor såi francezi printr-o Scrisoare-mandat, din 5 mai
1999, semnatå de preçedintele Emil Constantinescu. În aceastå
scrisoare, çeful statului, dupå ce explicå poziñia României fañå de
planul de reconstrucñie a Iugoslaviei çi de dezvoltare a sud-estului
european, afirmå:

"L-am însårcinat personal pe Domnul Adrian Costea så ia contact cu
Dumneavoastrå pentru a stabili, organiza, negocia, dezvolta, facilita
toate proiectele industriale, economice, financiare i de partenariat
necesare çi favorabile începerii çi executårii acestui plan de
dezvoltare care priveçte România, precum çi participarea ei la
dezvoltarea durabilå a sud-estului european.

Misiunea Domnului Adrian Costea, care este de interes nañional çi
regional, este aceea a unui ambasador în sensul larg, a unui
ambasador "at large" (itinerant, n. red.).

Prin urmare, i-am dat domnului Adrian Costea misiunea de:

- a cåuta çi gåsi orice colaborare, orice finanñare çi orice
investiñie destinate så sprijine sau så favorizeze dezvoltarea
planului menñionat

- a organiza çi participa la toate contactele între participanñii
externi çi instituñiile abilitate ale statului román.

Mandatul domnului Adrian Costea este valabil pînå pe 13 mai 2000,
datå la care el va expira."

În primul rînd — detaliu ciudat çi, poate, semnificativ — acest
mandat a fost eliberat la numai douå zile dupå punerea în urmårire
penalå a lui Adrian Costea de cåtre justiñia francezå! Rechizitoriul
introductiv împotriva acestuia a fost pronunñat de cåtre judecåtorul
de instrucñie Henri Pons pe 3 mai 1999, iar pe 5 mai Costea devenea
ambasador!... Se cåuta oare, la Bucureçti o formulå de protecñie
pentru "omul de afaceri"?

În al doilea rînd, e lesne de remarcat cå între textul de mai sus çi
declarañia lui Råsvan Popescu existå un decalaj considerabil.
Purtåtorul de cuvînt al preçedinñiei evocå "prelungirea unui mandat
de bune oficii", în timp ce prin aceastå scrisoare-mandat i se
conferå lui Adrian Costea un nou titlu, pe care nu-l avusese înainte
de 1996! Cu alte cuvinte, dl Popescu fie nu çtie ce spune, fie
deturneazå adevårul.

Pe 9 mai (probabil ca urmare a difuzårii de cåtre autorul acestor
rînduri a documentului în cauzå la postul de radio BBC), preçedinñia
se simte obligatå så revinå cu un alt comunicat, redactat în termeni
vagi çi evitînd så precizeze anumite date : "Domnul Adrian Costea a
avut mandat de bune oficii valabil pînå în acest an. Constatînd cå
tirajul albumului realizat la comanda guvernului Våcåroiu în anii
1995-1996 nu fusese difuzat integral, s-a impus prelungirea acestui
mandat, care presupunea informarea çi popularizarea oportunitåñilor
pe care România le oferå pentru dezvoltarea relañiilor în domeniul
economic, turistic, cultural etc. Informañiile apårute pînå la
momentul respectiv nu erau în måsurå så impunå încålcarea prezumñiei
de nevinovåñie de care trebuie så beneficieze orice cetåñean. Doar
justiñia, care trebuie så-çi urmeze cursul, poate dovedi sau infirma
implicarea cuiva într-o afacere oneroaså .

Desigur, prezumñia de nevinovåñie este un principiu fundamental al
justiñiei. Dar dacå ne amintim cå secretarul general al guvernului
român, dl Remus Opriç , a cerut încå din mai 1997 deschiderea unei
anchete în legåturå cu "afacerea albumul" (în care Adrian Costea era
implicat direct) çi, de asemeni, cå justiñia francezå a contactat
justiñia românå acum doi ani în legåturå cu aceastå operañie,
mandatul acordat de Emil Constantinescu este mai mult decît ciudat.
Nici un preçedinte nu då un mandat de ambasador itinerant unui om
implicat într-o anchetå penalå. Indiferent de prezumñia de
nevinovñie! În plus, acest comunicat se îndepårteazå de adevår, ca çi
cel care l-a precedat, cåci el se referå exclusiv la necesitatea
distribuirii faimosului album, în timp ce scrisoarea semnatå de Emil
Constantinescu nici måcar nu pomeneçte despre acest subiect!

Dacå mandatul din 5 mai 1999 apare, în lumina cercetårilor
întreprinse în "cazul Costea", ca o inexplicabilå absurditate,
înnoirea lui, pe data de 13 martie 2000 (!), cade în domeniul
grotescului. "Vå confirm prin prezenta prelungirea pînå la 30 nov.
2000 a misiunii dvs., conform cu mandatul din 5 mai 1999", scrie Emil
Constantinescu. De data aceasta, destinatarul "amabilitåñii
prezidenñiale este un om pe care, în toamna lui 1999, justiñia
francezå l-a arestat çi reñinut vreme de trei såptåmîni. În legåturå
cu care, Parchetul general al României a cerut, pe 27 ianuarie 2000,
deschiderea unei anchete internañionale.

Cîteva întrebåri

Låsînd la o parte faptul cå "scrisoarea-mandat" semnatå de Emil
Constantinescu con ñine greçeli de francezå çi de dactilografie —
ceea ce este extrem de penibil pentru un act de importanñå
diplomaticå emis de preçedinñia unei ñåri —, nu ar fi inutil så
cercetåm cîteva alte detalii legate de aceastå numire.

În primul rînd, så examinåm modul în care este formulatå numirea lui
Adrian Costea. "La mission de Monsieur Adrian Costea [...] est celle
d'un ambassadeur au sens large, celui d'un AMBASSADEUR "AT LARGE""
(Misiunea Domnului Adrian Costea [...] este cea a unui ambasador în
sensul larg, cea a unui ambasador "at large"). Cu excepñia greçelii
de gramaticå (celui în loc de celle), aceastå frazå denotå faptul cå
la Cotroceni nu se cunosc nici måcar bazele dreptului internañional
çi ale dreptului diplomatic. Oare ce o fi însemnînd, în
viziunea "experñilor" preçedinñiei, un "ambasador în sensul larg"?
Trebuie så înñelegem de aici cå ar exista çi ambasadori în sens
restrîns"? Sau, poate, cå Adrian Costea putea face, în numele
preçedintelui, orice îi trecea prin cap... çi cum s-a ajuns la
absurda confuzie între ambasador "at large" (care, în limba englezå,
defineçte, pur çi simplu, ambasadorul itinerant) çi "ambasador în
sensul larg"? Cåci, în mod indiscutabil, este vorba despre o
confuzie. Chiar nu existå nimeni la preçedinñie care så-çi fi dat
seama cå, pornindu-se de la un termen prost înñeles, s-a ajuns la o
formulare care nu are sens?...

În ce priveçte funcñia de ambasador itinerant, ea este, în zilele
noastre, foarte puñin utilizatå. Începînd din secolul XVII, în locul
ambasadorilor care cålåtoreau de-a lungul çi de-a latul lumii apar
treptat misiuni permanente acreditate pe lîngå diverçii suverani. Din
acel moment, statele întreñinînd, adesea cu cheltuieli importante,
reprezentanñe diplomatice abilitate så le reprezinte interesele,
ambasadorii itineranñi nu mai au nici o rañiune de a fi. Desigur,
existå în continuare emisari speciali, negociatori cårora li se
încredinñeazå o misiune extrem de preciså çi pe o duratå foarte
scurtå. Nu este cazul mandatului acordat lui Adrian Costea, mandat
redactat în termeni vagi întins pe o perioadå de un an çi jumåtate.
În plus, misiunea încredinñatå lui Costea se suprapune în mod inutil
peste atribuñiile obiçnuite ale Ambasadei României la Paris. Dacå
adåugåm la aceasta faptul cå ambasadorul Dumitru Ciauçu declarå cå nu
l-a întîlnit niciodatå pe ambasadorul Costea — deçi amîndoi sunt
acreditañi n Franña de cåtre acelaçi preçedinte al României — intråm
de-a dreptul în domeniul ridicolului.

Moda consilierilor personali çi a trimiçilor extraordinari a fost
lansatå, în România, de Ion Iliescu. În afarå de Adrian Costea
(proclamat, în 1993, "consilier în domeniul relañiilor economice
externe al preçedintelui României"), el numise cinci consilieri
printre românii din stråinåtate, iar la sfîrçitul mandatului såu a
acordat un titlu onorific unui cunoscut çi foarte controversat
scriitor care tråia în Franña. Pentru Iliescu, era, fårå îndoialå, un
mod de a- i plåti anumite poliñe, dar çi o încercare de a dovedi cå
întreñine relañii privilegiate cu personalitåñi culturale de peste
hotare.

Dupå 1996, Emil Constantinescu a preluat moda consilierilor oficiali,
personali, speciali, etc. (dintre care mulñi nu par a-i servi la mare
lucru) çi a trimiçilor extraordinari. O situañie mai degrabå
inofensivå pînå la apariñia lui Adrian Costea. Numirea acestuia
stîrneçte, înså, o serie de întrebåri. În ce circumstanñe çi sub ce
auspicii s-a petrecut întîlnirea Constantinescu – Costea? De ce —
dacå luåm de bun comunicatul preçedinñiei din 4 mai 2000 — s-a
considerat cå este nevoie de un ambasador pentru a distribui niçte
biete cårñi? Sau — dacå ne bizuim pe textul "scrisorii-mandat" din 5
mai 1999 — de ce a fost nevoie de Adrian Costea pentru a face treaba
Ambasadei? Ce l-a determinat pe Emil Constantinescu så prelungeascå
mandatul lui Costea dupå ce acesta fusese arestat în Franña çi dupå
ce justiñia românå ceruse deschiderea unei anchete în privinña lui?
Dincolo de orice prezumñie de nevinovñie, chiar nu i-a dat seama
preçedintele — atît de "sensibil" la imaginea României — cå face o
gafå monumentalå çi fårå precedent dînd un mandat de ambasador unui
personaj cercetat în douå ñåri pentru fraudå çi spålare de bani? Iar
gafa pe care o reprezintå acest mandat nu se transformå oare în
obstinañie inexplicabilå prin prelungirea lui în plinå anchetå penalå
împotriva lui Costea? Ambiguitatea celor douå comunicate ale preçedin
iei — din care nu rezultå cå mandatul lui Adrian Costea ar fi fost
anulat! — nu se adaugå oare, în mod jenant, acestei stranii
obstinañii?

Din toate acestea, se desprinde o impresie extrem de neplåcutå de
manipulåri, interese oculte çi obligañii misterioase. Dar cine çtie
dacå vom afla vreodatå adevårata naturå a relañiilor dintre cei doi
preçedinñi ai României post-ceauçiste çi omul din umbrå Adrian
Costea...

Radu PORTOCALÅ

http://us.click.yahoo.com/J8kdrA/y20IAA/yQLSAA/DXOolB/TM