Chestiunea transilvana: Moartea ca spectacol

             EDT
            Luni, 13 Septembrie 2004

            A murit Dan Spataru. Dumnezeu sa-l odihneasca! Pe cintecele lui au iubit
si si-au fredonat romantismul generatiile '60 - '70. Chipul lui rasfatat de natura cu
o doza in plus de frumusete obraznica, vocea lui cu timbru un pic metalic, versurile
cintecelor sale profitind din plin de intimismul bine temperat permis in acele
vremuri, toate acestea au facut din el un cintaret indragit la scara nationala.
Milioane de rom^ni au stiut si mai stiu linia melodica si versurile multora din
cintecele sale pe de rost. Dan Spataru a fost ceea ce azi s-ar numi un star. Dupa cite
am auzit, viata lui a tins inspre zone boeme si a avut de-a lungul ei deopotriva clipe
fericite, dar si nesansa ca peste rasfat sa cada din plin condimente amare.
            Generatia mea e una auditiva, crescuta mai mult pe baza de radio, discuri
de ebonita si magnetofon “Tesla”, decit pe baza de televiziune, ca atare a beneficiat
obligatoriu de serviciile vocale ale cintaretului contemporan cu Pheonixul.
Inmormintarea sa televizata insa m-a intristat. De altfel, OTV e un post arondat
prostului-gust, orientat spre satisfacerea nevoii de macabru a rom^nului. Iar pentru
cei care nu o au, spre cultivarea ei. Nu de multa vreme a facut din sinuciderea lui
Erbasu un sinistru eveniment intins pe mai multe zile. La un moment dat, am avut
senzatia ca nu reconstituirea unei sinucideri se incearca, ci pregatirea pentru o
sinucidere.
            OTV si-a mai adjudecat o performanta pe tarimul macabrului: transmiterea
unei inmormintari in direct. Sigur, multimea de oameni adunata ca sa-l petreaca pe
cintaret a fost de-a dreptul impresionanta. Ea ne da scara popularitatii reale si a
simpatiei de care el s-a bucurat. Insa viermuiala multimii prin cimitir nu avea de a
face cu starea de reculegere, cu sobrietatea pe care momentul le presupune.
Inmormintarea, cel putin in varianta televizata, a semanat mai degraba cu un spectacol
grotesc, cu revarsarea vesela a suporterilor in cartier dupa un meci de fotbal, in
care echipa favorita a cistigat. Si cantitatea de flori a fost uriasa, “vreo saispe
carute de flori”, cum zice un cintec celebru. Stateau babutele cazute in admiratie, ca
la expozitie. Din cind in cind, microfonul mai prindea conversatii din multime. “Ai
ajuns mai aproape, tu, cum sta?” “Excelent, tu, are niste conditii foarte bune, mai
rar asa conditii!” Dupa ce asculti astfel de conversatii la buza gropii, nu mai stii
daca e cazul sa izbucnesti intr-un ris nestavilit sau sa te dedai la meditat pe seama
conceptiei poporului rom^n despre moarte.
            Adevarul e ca nu am ocazia sa vad prea des astfel de ceremonii la sud de
Carpati. Insa, altfel decit mut de uimire nu am putut ramine cind am vazut maniera mai
mult decit originala, sarita din toate tipicurile, in care s-a incheiat prohodul: dupa
ce popii au terminat ultima rugaciune, toata lumea s-a apucat de aplaudat. Ca dupa un
spectacol reusit. Am crezut o vreme ca e un mod de a aprecia prestatia fetelor
bisercesti. Numai ca si popii au inceput sa aplaude. Cred ca mortul era cel aplaudat.
Daca a fost o metafora, cred ca e de o tinuta indoielnica. Mai raminea sa se ceara un
bis. Nu stiu cui a facut postul OTV un serviciu, in tot cazul nu memoriei cintaretului
decedat.

http://us.click.yahoo.com/J8kdrA/y20IAA/yQLSAA/DXOolB/TM