* Sute de oameni au protestat, duminica, in curtea Cimitirului Vesel, impotriva
abuzurilor si falsurilor prin care padurile lor au fost instrainate * Oamenii spun ca
anchetele de pana acum au fost musamalizate de Politie si Parchet

http://www.adevarulonline.ro/index.jsp?page=articol&section_id=3&article_id=102698

Sapanta este in pragul revoltei, dupa ce satenii au aflat despre falsurile si
abuzurile prin care au fost retrocedate padurile comunei. Sute de sateni au protestat,
duminica, in curtea bisericii ortodoxe din vestitul Cimitir Vesel, cerand sa se faca
dreptate, iar vinovatii sa fie pedepsiti. Revolta a fost provocata de descoperirea
unor documente falsificate, prin care aproape zece hectare de teren erau trecute, prin
decizia primariei, in posesia Parohiei Greco-Catolice. La sfarsitul saptamanii
trecute, Parohia Ortodoxa din Sapanta a depus la Parchetul de pe langa Judecatoria
Sighetu Marmatiei o plangere penala in legatura cu acest caz. La data de 27 iunie
2004, prin procesul-verbal de punere in posesie nr. 95, Parohia Greco-Catolica a
primit aproape zece hectare de teren, paduri si livezi. Procesul-verbal, semnat de
primar si un reprezentant al greco-catolicilor, a stat la baza emiterii Titlului de
proprietate pe aceste zone, de catre Comisia judeteana pentru stabilirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor din Maramures. Respectivul proces-verbal este, insa,
fals, intrucat nici secretarul Primariei Sapanta, nici inginerul topograf, membri ai
comisiei locale, nu l-au semnat. In locul lor apar cu totul alte semnaturi, apartinand
unor persoane care fie nu exista, fie nu aveau drept de decizie in acest domeniu.
Satenii spun ca documentul a fost emis intre cele doua tururi de scrutin din acest an,
cand primar era Turda Ioan. "Situatia este foarte tensionata acum, ne-a declarat
actualul primar, Maria Stetca. De cateva luni de zile, oamenii vin la mine si imi spun
despre grave nereguli privind eliberarea titlurilor de proprietate. In ceea ce
priveste procesul-verbal de punere in posesie nr.95/2004, acesta a fost eliberat fara
stirea mea, in mod clandestin, si nu a fost inregistrat in evidentele noastre, ca si
titlul de proprietate numarul 1909/15.05.2004. In calitate de primar si de presedinte
al Comisiei de aplicare a legilor fondului funciar, apreciez ca aceste acte sunt
nelegal intocmite", afirma primarul Stetca Maria. "E un fals total", ne-a declarat
secretara primariei, Crisan Elena, care spune ca ea nu a semnat procesul-verbal".
Documentele au fost eliberate, oricum, suspect de repede, in numai cateva zile. In mod
normal, dureaza luni de zile. Cei de la Prefectura cunosteau problemele de aici". La
randul sau, inginerul topograf Stan Ion, cel care ar fi trebuit sa semneze
procesul-verbal 95/2004, spune ca altcineva a semnat in locul sau. "Cand preotul
greco-catolic a venit cu titlul de proprietate, am fost surprins si am inceput
verificarile. Nici nu stiu cine a trecut in hartii suprafetele acelea. Din cate stiu,
acestea sunt, deja, ocupate de oameni. Aici avem zeci de probleme cu titlurile de
proprietate, cu dublari si suprapuneri. Din cele 6.000 de hectare de paduri ale
Sapantei, doar 800 de hectare au fost date la oameni. Mai sunt 1.210 hectare in
composesorat, 200 hectare la primarie, iar restul la Ocol". "In Sapanta, ce se
intampla cu padurile e mai ceva ca in Irak, povesteste sotul primaritei. Cei cu bani
cumpara cu 30 de milioane de lei titlul de proprietate pe un hectar de padure, de la
batrani, o exploateaza si scot 200-300 de milioane de lei din vanzarea lemnului. Cei
din administratie sunt pe mana cu ei. Cred ca mai mult de jumatate din padure este
deja distrusa, pe aici. Ar trebui sa verifice cineva toate titlurile de proprietate.
Atunci ar iesi adevarul la iveala". Plin de naduf, omul spune ca se judeca acum cu
sotia fostului primar, care ii e si nepoata. "A primit noua hectare de padure de la
primarie dintr-o mostenire care trebuie impartita la 15 persoane. Cum a pus mana pe
padure, a vandut-o si a luat peste un miliard de lei pe ea. Cumparatorii au taiat-o pe
toata. I-am prins in timp ce taiau padurea, veche de 100 de ani. Era infractiune
silvica. Politia nu a facut, insa, nimic". Oamenii spun ca, in ultimii ani, din cauza
taierilor ilegale si furturilor din paduri, s-a modificat deja clima. "In curand, vor
veni si peste noi inundatiile. Nimeni nu face nimic pentru a stopa acest jaf. Pacat de
locurile astea frumoase. Se alege praful de tot, de ce ne-au lasat strabunii nostri.
Si Politia, si Parchetul, si padurarii ingroapa toate anchetele facute dupa
reclamatiile noastre".

Dan CARBUNARU

--
"Let me, at least, to know that she'll try
Then she'll be a true love of mine"

www.nuclearinfo.ro

http://us.click.yahoo.com/L5YrjA/eSIIAA/yQLSAA/DXOolB/TM