Ziarul de Duminica (suplimentul Ziarului Financiar) din 10 dec 2004
Pagina 2
Autor: Dan-Silviu Boerescu
Titlul articolului: www.RomanulRomănescPervers.ro

Explozia literaturii, scrisă de tineri, pentru care sexualitatea nu mai
constituie un tabu, nici măcar o provocare, ci un dat firesc își află un
penetrant vârf de lance erogenă în opera lui Kiki H2O, care incită
publicul atât în variantă hard(-cover), cât și, la adresa de mai sus, pe
internet.

Evident, nu o să mă creadă nimeni, dar nu-l cunosc pe autor decât din
relatarea fugitivă a unui coleg, care mi-a evocat în treacăt "un tip
mișto, care a scos un roman mai altfel, derivat dintr-o eșuată încercare
de grup de a rescrie Craii de Curtea Veche". Astfel că m-am trezit cu
cartea pe birou și cu o trimitere la un forum al internauților, pe care
- în momentul în care scriu acest text - există doar 9 luări de poziție.

Prima mea reacție, de om bătrân și conservator, a fost să mă enervez
văzând pseudonimul apos de pe copertă, ceea ce mă trimitea cu gândul la
dorință puștească a autorului de a epata cu orice preț pe burghezii de
teapa mea, care par să-și fi uitat păcatele tinereților, pe când își
intitulau debuturile "Doamna Ovary" sau "La noapte, pe Strada Toamnei"
(cu trimitere la bordelul dintr-un serial al revistei "Prostituția").
Învingându-mi aprehensiunile, am purces la o lectură dezinhibată și,
trecând peste micile erori ("tecquila") provocate de absența unui
redactor de carte, am avut revelația "celui mai bun roman pe care îl
veți citi anul acesta", vorba - de pe copertă - a lui Dragoș Vasile.

Am dat peste o scriitură vioaie, ritmată inteligent, cu o foarte mică
ostentație post-textualistă și cu o asumare ironică a scenariului
matein, inclusiv cu preluarea parodică a numelor celor patru crai. În
plus, matrix-ul senzual-decadent al universului drugs & sex poartă tot
sigla Arnotenilor, "a adevăraților Arnoteni", transportați în timp în
contemporaneitatea cea mai "high, so fucking high", cu desfășurare de
forțe erotice tipice pentru Vama Veche dar și pentru subteranele unui
București croit parcă pentru Marilyn Manson și a sa Dita von Teese,
aici, bineînțeles, o țigăncușă numită ... Rașelica Nachmansohn.

"Sexul e un drept fundamental. Dar urâți-l cu inocența dintâi" este
comandamentul și, totodată, blestemul acestui roman-manifest, crez
estetic deviat fericit dintr-un fapt de viață banal ca o masturbare. Mă
refer la obsesia erotică primară, netrecută prin prețioase grile
livrești ca la Cărtarescu, dar nici scufundată excesiv în felurite umori
ca la Ioana Baetica (rog corectura să nu se autosesizeze punând
diacriticile!). Cartea are, mai degrabă, ecouri din Ovidiu Verdeș și e
sincronă cu dezinvoltura unui Ionuț Chiva sau a unei Claudia Golea (dar
fără dezordinea stilistică a acesteia). De aceea, nu m-ar fi mirat dacă
aș fi regăsit volumul lui Kiki H2O în excelenta colecție Ego de la
Polirom sau alături de "Băgăul" Ioanei Bradea de la Est. Pe copertă nu
apare, însă, numele nici unei edituri, semn că nu s-a mai dorit nici o
complicație birocratic-administrativă, ci doar o cât mai naturală
juisare în peisaj, dincolo de convenția programaticei lipse de
convenții.

"Țâțelor tăioase, roze, grele, alunecoase, maronii, perfect rotunde,
conice, agresive, cilindrice, sclipitoare, obraznice, puse la muncă,
cristaline, serioase sau alandala" din acest roman și bănuților de aur
din pletele negre ale Rașelicăi de Curte Neo-Veche, omagiul meu ca o
boare spermatică!

Dan-Silviu Boerescu, critic literar
Redactor sef Playboy Romania

http://us.click.yahoo.com/Q7_YsB/neXJAA/yQLSAA/DXOolB/TM