Basescu: "Am cistigat alegerile"
      Versiune pentru tiparire      Care este parerea ta?Alina Mihai, A.
Istodor, Diana Evantia Barca, Cristian Sutu, Simona Popa
Luni, 13 Decembrie 2004

Basescu: "Nastase nu va rezista pina diseara"
La orele prinzului, Traian Basescu putea fi vazut colindind vesel coridoarele
din sediul de alegeri al Aliantei, situat in Modrogan 22. “Nastase nu va
rezista pina diseara”, prorocea prezidentiabilul Aliantei. Basescu tocmai
aflase ca Nastase a obtinut, in primele ore ale diminetii, cu sapte procente
mai mult decit acumulase el. Teoria liderului PD era ca oamenii PSD -
majoritatea pensionari si tarani - se trezesc cu noaptea in cap si, inainte de
a se duce la biserica, trec pe la sectia de vot. Aceste semnale favorabile l-au
determinat pe Basescu sa renunte la superstitii si sa mute cartierul general la
sediul PD din Aleea Modrogan 1. Pina acum, Basescu credea ca rezultatele ii vor
fi favorabile doar daca momentul inchiderii urnelor il va gasi in Modrogan 22,
acolo unde a aflat in 2000 ca a cistigat Primaria Capitalei. In consecinta,
ieri, Basescu dadea ultimele instructiuni pentru amenajarea curtii interioare a
sediului central al PD, fara sa-i mai pese de cele minus 4 grade care se
 anuntau pentru duminica seara. “Big Brother spune sa ne mutam afara”, spunea
rizind unul dintre membrii staff-ului de campanie. Drept urmare, pupitrele
portocalii de la care se tineau conferintele de presa au fost luate pe sus si
duse vreo 500 de metri, de la sediul PD pe Capitala la sediul central. In tot
acest timp, firma care se ocupa de iluminatul Bucurestiului agata in brazii din
curtea partidului instalatii de iluminat de parca Sarbatorile de iarna incepeau
din seara de 12 decembrie. In rest, singurii care-i tineau de urit
prezidentiabilului Aliantei erau Cozmin Gusa si Vasile Blaga. Ultimul inrosea
firul telefonului, cerind informatii despre ceea ce se intimpla in teritoriu.
Liderii locali ai Aliantei furnizau date diferite despre realitatea din tara.
Unii spuneau ca Basescu si Nastase sint la egalitate, altii vorbeau despre o
impartire a votului maghiarilor intre cei doi, in timp ce o parte il plasau pe
candidatul Aliantei inaintea celui al PSD. Tot din teritoriu curgeau
 informatii despre autobuze care transporta simpatizanti ai partidului de la
putere spre sectiile de votare. O data cu venirea serii si cu terminarea
pregatirilor, liderii Aliantei se stringeau pe rind in birouri, asteptind
primele rezultele ale exit-poll-urilor. (Alina Mihai)
Basescu: “Am votat pentru o Romanie care trebuie smulsa din bratele sistemului
mafiot”
Candidatul Aliantei D.A. PNL-PD, Traian Basescu, a votat ieri dimineata la
Colegiul Economic “A.D. Xenopol”, cu gindul la o “Romanie a romanilor”. “Este
12 decembrie, o zi in care romanii au sansa continuitatii in coruptie si
dispret pentru oameni sau sansa pe care le-o oferim noi - Romania romanilor.
Vor face cum vor decide. Eu sint convins ca vor sa-si ia Romania inapoi de la
cei care ii cheama la asa-zisa continuitate in regimul lui Ion Iliescu si
Nastase, un regim ticalosit, care nu-i pentru romani, ci doar pentru ei”, a
spus Basescu. El a adaugat ca votul sau a fost dat pentru o Romanie care
trebuie “smulsa din bratele sistemului mafiot creat de Ion Iliescu si Adrian
Nastase”, care trebuie sa revina “in miinile” celor 22 de milioane de cetateni
si nu mai trebuie “lasata in miinile unora ca Iacobov, ca baronii locali, ca
Adrian Nastase, ca Miron Mitrea, ca Dan Ioan Popescu”. Basescu a fost la vot
impreuna cu sotia sa, Maria Basescu, cele doua fiice, Ioana si Elena, si cu
 liberalul Theodor Stolojan. (A. Istodor)
Tensiune maxima la sediul PSD
Tensiune mare la sediul central al PSD din Kiseleff. Pe masura ce se apropia
ora inchiderii urnelor, disperarea pesedistilor devenea tot mai mare. Daca in
cursul diminetii lucrurile pareau destul de linistite, avind in vedere
sondajele de opinie care ii dadeau lui Adrian Nastase 7 procente in fata lui
Traian Basescu, pe masura ce trecea timpul, informatiile neoficiale pareau sa
micsoreze tot mai mult diferenta dintre cei doi candidati. In jurul orei 16.00,
o informatie neoficiala spunea ca procentele celor doi candidati sint egale.
Nimeni de la PSD n-a putut sa confirme sau sa infirme datele respective. Cu
toate acestea, ceva s-a intimplat: in jurul aceleiasi ore (16.00), au fost
sistate comunicatele care pina atunci erau transmise cu regularitate. Mai bine
de o ora, de la Biroul de presa al PSD nu s-a mai emis nici un comunicat. Titus
Corlatean, purtatorul de cuvint al PSD, care pe parcursul  diminetii era
zimbitor si parea dispus sa stea de vorba cu oricine, era, spre dupa-amiaza,
 tot mai agitat si mai scump la vedere. Seara, in jurul orei 18.00, printre
ziaristi se vehicula informatia ca Traian Basescu ar avea deja 3a in fata lui
Adrian Nastase. Iarasi nimeni nu putea confirma in mod oficial vreo cifra.
Nervos, Corlatean repeta intruna ca nu crede asa ceva. La fel si citiva dintre
colaboratorii sai. La bursa zvonurilor au aparut informatii si dintr-un alt
sondaj, care spre seara il dadea pe Basescu cu un procent in fata lui Nastase.
La sediul din Kiseleff al PSD, liderii partidului urmau sa apara abia dupa ora
20.00. Din informatiile noastre, ei au stat la celalalt sediu central al
partidului, din Baneasa. Pregatirile pentru cazul in care Nastase ar fi
cistigat au fost mai mici decit cele de-acum doua saptamini. In curtea sediului
din Kiseleff n-a mai fost instalat imensul cort transparent, iar scena de pe
care urma sa vorbeasca Adrian Nastase era mult mai mica. La ora 19.30, cind
redactam aceste rinduri, in curtea PSD nu se aflau decit ziaristii si
 tehnicienii care pregateau transmisiunile de la ora 21.00. Nici un lider al
partidului nu isi facuse aparitia, iar discutiile nu se purtau decit pe
marginea informatiilor privind sondajele de opinie de pe parcursul zilei de
ieri. (Cristian Sutu)
Nastase: “Votul de azi, raspunsul romanilor pentru ziua de miine”
Candidatul Uniunii Nationale PSD+PUR, Adrian Nastase, a declarat ieri ca votul
din turul doi este un raspuns la multele intrebari importante pe care romanii
le-au formulat pentru ziua de miine si care se adreseaza, mai ales, nevoii de
stabilitate si prosperitate. “Acesta este si votul pe care eu l-am dat pentru
astfel de valori fundamentale. Este si mandatul pe care l-am primit din partea
oamenilor de fiecare data cind m-am intilnit cu ei. Cu Dumnezeu inainte!”, a
spus Nastase. El a sosit duminica la Sectia de vot 112, din incinta Scolii nr.
17 Bucuresti,  la ora 9.33, fiind intimpinat de Mircea Geoana, Dan Ioan
Popescu, prefectul Capitalei si Marian Vanghelie, primarul sectorului 5. Pentru
a-si dovedi grija fata de presa, la finalul declaratiilor, Nastase i-a sfatuit
pe operatorii de televiziune si pe fotoreporteri cum sa iasa din curtea scolii
fara sa se loveasca in busculada creata, afirmind: “Trebuie sa am grija de
toti”.
Propaganda electorala mascata la consulatul din capitala Bulgariei
Reviste cu Geoana linga buletinele de vot
Zimbetul ministrului de externe Mircea Geoana s-a lafait ieri chiar linga
buletinele de vot din sectia organizata in Consulatul Romaniei de la Sofia.
Candidatul Uniunii PSD+PUR pentru functia de premier putea fi admirat in ziua
scrutinului pe coperta unei reviste “a romanilor din Bulgaria”, pusa pe masa cu
scopul de a fi oferita celor care veneau sa-si exercite dreptul constitutional.
Legislatia electorala interzice ca in sectiile de votare si in preajma lor sa
existe insemne sau afise ale vreunui candidat.
Publicatia “Salut romanesc”, finantata de Departamentul pentru romanii de
pretutindeni, ii avea pe coperta numarului 5 pe ministrii de externe ai
Romaniei, Bulgariei si Serbiei si Muntenegrului, reuniti la o intilnire
trilaterala la Calafat. Intrebat de ce tine revistele pe masa in ziua votarii,
consulul Romaniei din Bulgaria, Victor Bojin, a spus ca nu incalca legea:
“Domnul Mircea Geoana apare acolo in calitate de ministru de externe si
vorbeste cu ministrul de externe din Bulgaria. Nu este vorba de campanie
electorala, pentru ca acum, in turul doi, dumnealui nu candideaza”.
In biroul sectiei de la Consulatul din Sofia nu se afla ieri nici un membru al
partidelor politice. Si nici un observator. “Am avut in primul tur si
reprezentanti ai partidelor, si observatori, dar acum nu au mai venit”, a spus
consulul. Potrivit acestuia, in primul tur in Bulgaria au votat in jur de 150
de romani. Pe usa consulatului nu era nici un afis care sa indice faptul ca
acolo se voteaza. Nici la intrarea in ambasada nu exista vreun indicator.
Lipsei de indicii i s-a adaugat si reactia unui consilier al ambasadei,
Corneliu Ionel Ciubotaru. Zilele trecute, acesta a intimpinat pe aeroport o
delegatie a Romaniei sosita la Sofia pentru un congres al Comisiei Europene si
a parut deranjat de intentia unor romani de a vota in Bulgaria. “De ce sa
votati la ambasada? Doar va intoarceti duminica in Romania si puteti vota pe
aeroport, in Bucuresti”, a precizat el. La insistentele noastre, Corneliu Ionel
Ciubotaru a catadicsit sa ne dea adresa ambasadei: “Daca vreti sa va pierdeti o
 jumatate de zi in Sofia, mergeti si votati...”.
Comentariile ziaristilor si observatorilor straini aflati pe urmele turismului
electoral:
"Acest sistem de vot este predispus la fraude"
“Desi nu e sezon estival, in garile Constanta si Eforie Nord au votat
incredibil de multi electori in tranzit”
Suspiciunile cu privire la fraudarea alegerilor din 28 noiembrie au facut ca
votul pe listele suplimentare sa devina principalul subiect de investigatie
pentru observatorii internationali si presa occidentala acreditata la scrutinul
de ieri. (Diana Evantia Barca)
“Am ajuns dimineata in gara din Constanta, unde votasera, inca din primele ore,
aproape 700 de persoane. Apoi am fost la Eforie, unde erau peste 400 pe listele
suplimentare”, spune John Laughland, observator international din partea
Comisiei Helsinki pentru Drepturile Omului, din Marea Britanie. Reprezentantii
Comisiei Helsinki pentru Drepturile Omului, din Marea Britanie, au avut critici
inclusiv la reactia observatorilor internationali, vizind in special Misiunea
OSCE, pe care o suspecteaza de decizii politizate. “Nu este sezon de vacanta si
totusi lumea vota buluc la garile din orasele de pe litoral. Electorii
intervievati au parut de buna credinta, insa in mod cert acest sistem de vot
este deschis la fraude. Pentru mine si colegii mei este greu de inteles de ce
misiunea OSCE a mobilizat doar 15 persoane pentru aceste alegeri. Mi se pare cu
atit mai ciudat cu cit, dintr-un anumit punct de vedere, situatia este identica
celei din Ucraina: opozitia acuza guvernul de fraude. Este
 posibil ca aceste acuzatii sa fie exagerate, dar trebuie verificat. In Ucraina
au fost mobilizati mii de diplomati, ceea ce ne-ar putea face sa credem ca OSCE
foloseste un dublu standard”, a spus John Laughland.
OSCE, de la 18 la 15 observatori
Dupa un comunicat care a creat controversa, Misiunea OSCE si-a redus numarul
observatorilor de la 18, la primul tur, la 15 pentru al doilea. Observatorii,
din 9 state participante OSCE, respectiv SUA, Marea Britanie, Franta, Germania,
Italia, Polonia, Islanda, Moldova si Macedonia, au avut misiuni in Bucuresti,
Galati, Craiova si Sibiu. “Nu as vorbi de o reducere. Din punctul nostru de
vedere nu este o diferenta. Nu cred ca aceste trei persoane pot diminua
capacitatea misiunii, care, oricum, a fost gindita altfel: nu este o misiune de
observare, ci o misiune de evaluare”, a spus purtatorul de cuvint OSCE la
Bucuresti. Mai multi ziaristi internationali, printre care si NicholasThorpe,
corespondent BBC, au avut, la rindu-le indoieli cu privire la mesajul
respectivului comunicat. “La consiliul ministerial OSCE care a avut loc luni si
marti la Sofia, am avut ocazia sa-l intervievez pe Gerald Mitchell, seful
Sectiunii pentru Alegeri al OSCE/ODIHR. Gerald Mitchell a spus ca Misiunea nu
 intentiona sa faca public vreun comunicat daca lucrurile ar fi fost in regula.
Existenta comunicatului in cauza este in sine o critica. Gerald Mitchell s-a
declarat intristat ca declaratia OSCE a fost interpretata drept diferita de cea
facuta de Pro Democratia”, spune Nicholas Thorpe.
“M-au platit cu trei milioane sa votez Adrian Nastase”
““De ce ai venit la vot?”, l-am intrebat pe unul dintre cei care iesisera ieri
de la urne si am fost uluit sa aud raspunsul: “Pentru ca m-au platit””,
povesteste corespondentul BBC Nicholas Thorpe. Dupa ce la primul tur a urmarit
autobuzele cu turisti electorali si a aratat, printre altele, ca actiunile au
avut legatura cu institutiile statului, corespondentul BBC Nicholas Thorpe a
preferat pentru turul doi un oras de provincie. “Am fost astazi la Oltenita,
pentru ca este orasul natal al presedintelui. Voiam sa stiu ce-i motiveaza pe
acei oameni sa vina la vot si cui au de gind sa-i ofere urmatorul mandat.
Uluitoare a fost povestea unuia dintre electori, care sustine ca a fost platit
cu bani grei de cei de la PSD, numai sa-l voteze pe Nastase. L-am intrebat cu
cit l-au platit si, mai ales, pentru ce si mi-a spus ca i-au dat trei milioane,
precizind ca la fel s-a intimplat si la alegerile trecute. Mi-a spus ca daca nu
ar fi primit acesti bani, n-ar fi votat. Am vrut sa stiu daca sint
 mai multi in aceasta situatie si mi-a raspuns ca nu stie, dar ca in grupul sau
sint doar 20. Nu-mi dau seama daca aceasta istorie este reala, dar este in mod
cert uluitoare”, spune NicholasThorpe.
Incidente de votare
“Verificarile la sectiile de vot sint destul de dificile in conditiile in care
accesul la informatie este, uneori, ingreunat sau restrictionat, asta in ciuda
acreditarilor oficiale. Dupa un incident la precedentul scrutin am facut o
plingere in acest sens la BEC, in urma careia mi-a fost comunicat ca au fost
repetate instructiunile de transparenta”, spune corespondentul postului
national de radio bulgar, Radoslav Markov, care a preferat sa-si petreaca ziua
de ieri preponderent la sediul PSD, interesat mai degraba “sa aiba acces la un
centrul de presa amenajat la standarde internationale”.

http://us.click.yahoo.com/Q7_YsB/neXJAA/yQLSAA/DXOolB/TM