Dragilor, e posibil ca de maine sa lipsesc vreo 2 - 3 zile, asa ca va scriu de
pe acum ca sa va doresc un an plin de impliniri si - vorba lui Lucian - "fara
fisura" ;))).
Anul acesta n-am sa mai "protestez in sacul de dormit" (ca in primul Revelion
al "nostru" ;)); de altfel, daca ma gandesc bine, protestul acela a "produs
roade", dupa un an si jumatate ajungeam la Rosia Montana... iar acum iata-ma
intr-una din cele mai neasteptate situatii ale vietii mele de
"listasha-protest" ;))

Ca idee pentru un an nou, si in loc de alte felicitari, m-am gandit sa va ofer
un articol amuzant aparut in Cotidianul de azi.

Inca o data, va doresc sa ne intalnim veseli, cu chef de viata, cu placere de a
ne distra (chiar si in timp ce protestam), cu cat mai putine inhibitii (in
orice caz, nu de tip "acreala"), cu energii noi pentru protestat si... cu
fantezia de a ne gasi cai cat mai placute spre telul propus :)

Cu mult drag,

Patriile virtuale

http://www.cotidianul.ro/index.php?a=1677&shift=1

La sfīrsitul acestui an, Talossa, o tara virtuala cu 17 locuitori, organizeaza
un referendum pentru votarea Constitutiei. Recent, Republica Talossa si-a
proclamat independenta fata de regatul cu acelasi nume din cauza monarhiei
opresive pe care o practica Regele Robert I. Regatul exista din 1979 cīnd avea
un singur cetatean care s-a autoproclamat rege. Īn timp, peste 100 de persoane
au primit cetatenie. La 1 Iunie 2004 o parte dintre ei s-au rasculat īmpotriva
regelui, au rasturnat Guvernul si au format Republica Talossa.

La ora actuala pe Internet exista sute de tari virtuale. Crearea unui astfel de
stat are la baza pasiunea pentru micronationalism - termen care, pīna la
aparitia Internetului, era folosit pentru a numi statele mici ca Andorra,
Monaco, San Marino sau Vatican. O micronatiune defineste acum un stat virtual
care imita, la scara redusa, organizarea unei tari reale. Sistemele de
conducere variaza de la democratie la anarhie si se pot schimba īn timp īn
functie de preferintele politice ale cetatenilor.
Rasturnare de guvern

Republica Talossa este o micronatiune virtuala care are Guvern, Constitutie,
ministri, o limba proprie, un post de radio, o revista saptamīnala si una
lunara, cluburi si asociatii (printre care Societatea de Whisky si SF).
Presedintele tarii, Chris Gruber, crede ca īndeletnicirea lui este cīt se poate
de serioasa: "Noi nu jucam doar niste roluri ci am construit o comunitate īn
care dezbatem problemele unei natiuni. Sīntem interesati de politica asa ca
discutam aprins, iar rezultatele se vad īn organizarea si actiunile tarii. De
exemplu, cīnd nu am mai suportat monarhia, ne-am rasculat si l-am īndepartat pe
rege de pe tron dupa 25 de ani de domnie" spune presedintele care este si
directorul postului de radio national. Chris are 30 de ani si cīnd nu īsi
exercita atributiile de presedinte de stat e consultant si web designer.
Romāna influenteaza talossiana

Adevarata provocare pentru o tara virtuala este construirea propriei limbi.
Lexicul talossan are peste 30.000 de cuvinte, o gramatica bine organizata, iar
de dezvoltarea ei se ocupa Ministerul Culturii. O parte dintre cuvinte provin
chiar din limba romāna, precum pronumele, numeralele cardinale si o serie de
verbe.
Mīndria nationala

Avantajul unei astfel de tari e ca īti poti alege cetatenii. Radu Chinan,
pasionat de micronatiuni, el īnsusi presedinte al uneia, spune ca selectia e
riguroasa. "Nu poti sa īti faci tara cu persoane straine, cu care nu
īmpartasesti viziuni asemanatoare. Tara mea are doar trei cetateni si īnca nu
ne-am hotarīt daca trebuie sa ducem o politica de deschidere si fata de altii.
Cu siguranta, nu vom primi persoane care apartin unei alte tari virtuale. E o
lipsa de onoare sa fii īn acelasi timp cetatean īn doua sau mai multe
micronatiuni. Ajungi sa nu te mai identifici cu nici una si sa īti neglijezi
responsabilitatile" spune el.

Forma de razvratire īmpotriva unui sistem politic international considerat
anacronic sau pur si simplu amuzament, joaca "de-a tara" este o pasiune cel
putin exotica.
Cum sa-ti construiesti un stat virtual?

Presedintele Molossiei, tara virtuala creata īn 1977, a elaborat un ghid cu
principalii pasi care trebuie urmati pentru construirea propriei natiuni pe
Internet.(Miruna Olteanu)

Primul demers spre construirea unei tari este gasirea viitorilor cetateni, e de
parere presedintele Kevin Baugh. Ei trebuie alesi cu grija, din rīndul
prietenilor sau al familiei pe care īi incita o astfel de aventura. Daca cei
apropiati nu sīnt interesati trebuie creat un site pe Internet cīt se poate de
atragator si de interesant care sa īi stimuleze pe straini sa devina cetateni
ai tarii respective. El recomanda vizitarea īn prealabil a site-urilor
apartinīnd unor natiuni reale pentru gasirea designului potrivit. Urmeaza
alegerea setului de simboluri care sa reprezinte noua natiune: steagul, stema,
un animal sau chiar o mīncare nationala.

Urmatorul pas este stabilirea formei de guvernare, care poate varia de la
sisteme democratice (republici, monarhii, democratii directe) pīna la anarhie,
īn functie de viziunile politice ale membrilor viitorului stat. Īn cazul unei
monarhii absolute, cīnd regele e cel care ia toate deciziile, lipsa unor
dispute politice īntre cei implicati la conducere poate fi compensata cu o
activitate culturala interesanta. Alegerea unei forme de conducere comuniste
sau fasciste este riscanta pentru ca sistemele opresive nu īi atrag pe
eventualii cetateni si īngreuneaza recunoasterea de catre alte micronatiuni.

Dupa crearea tarii presedintele īncepe demersurile pentru īntocmirea relatiilor
diplomatice care asigura succesul si recunoasterea statului. O natiune virtuala
nou construita trebuie sa fie activa atīt īn spatiul real (prin discutii si
evenimente printre cetateni) cīt si virtual (prin participarea la forumuri
specializate).

Cristina Olivia MOLDOVAN

--
"Let me know, at least, that she'll try