M-am gandit sa va pun astea aici, ca sa va distrati un pic in ultima noapte a
anului 2004 - ele vor face, probabil, parte dintr-o "antologie" a acestei
perioade ;)).
Oricum, poza care insoteste articolul e superba ;)

Codruta

http://www.adevarulonline.ro/index.jsp?page=articol&section_id=2&article_id=111373

Saptamana de saptamana, realizatorii paginilor politice ale ziarului Adevarul
au evaluat evenimentele politice si sociale pe care le-au trait romanii,
inraurindu-le intr-o masura mai mare ori mai mica existenta. Actiunile,
intamplarile, declaratiile oamenilor politici se ierarhizeaza cu adevarat abia
acum, la sfarsit de an, dupa ce timpul a mai stins pasiunile din momentul in
care s-au petrecut/rostit.
Evenimentele cu consecintele cele mai importante
2004 a fost cu siguranta cel mai important dintre cei 15 ai epocii
postdecembriste. Se detaseaza din sirul de evenimente ale anului ce sta sa
devina istorie intrarea Romaniei in NATO si decizia Consiliului European de a
stabili data semnarii tratatului de aderare a Romaniei la UE. Iata, asadar,
cele mai importante evenimente ale lui 2004:
1. Romania a devenit membru cu drepturi depline in NATO.
2. Acceptarea Romaniei ca viitor membru al Uniunii Europene.
3. Alegerea lui Traian Basescu ca presedinte al Romaniei, primul sef al
statului cu un mandat de 5 ani.
4. Votul de investitura primit de cabinetul Calin Popescu Tariceanu cu 3 zile
inainte de inceperea noului an, dupa realizarea unei majoritati parlamentare
fragile.
5. Adoptarea noului Cod Penal.
6. Internationalizarea conflictului cu Ucraina dupa ce aceasta a decis sa
continue lucrarile de amenajare a canalului Bastroe.
7. Decizia Romaniei de a mentine contingentele sale in Irak, desi alte tari au
procedat sau intentioneaza sa-si retraga ori sa-si reduca efectivele din
aceasta tara.
8. Adoptarea de catre Executiv a proiectului de lege privind denominarea leului.
9. Adoptarea noului Cod Civil, care inlocuieste un act normativ initiat in
vremea lui Al. I. Cuza.
10. Adoptarea de catre Guvern a unui document prin care intre statul roman si
fostul suveran Mihai I se sting orice obligatii reciproce, odata cu restituirea
Casei Cavalerilor si acordarea unei despagubiri de 30 milioane euro.
11. Esecul referendumului din Ungaria pentru acordarea dublei cetatenii pentru
etnicii maghiari din tarile vecine, cei mai multi fiind din Romania.
12. Intrarea Romaniei, ca membru nepermanent, in Consiliul de Securitate al ONU
pentru doi ani.
Personalitatea cea mai controversata
Zeci de demnitari, incepand cu principalii locatari ai Palatelor Cotroceni si
Victoria, lideri de partid, fruntasi politici locali s-au aflat in centrul unor
dispute publice prin afirmatiile ori demersurile lor, atragand atentia presei.
Numele cele mai des intalnite la aceasta rubrica:
1. ION ILIESCU - 7 mentiuni (i-au fost contestate implicarea in campania
electorala a PSD si, mai ales, gratierea lui Miron Cozma).
2. TRAIAN BaSESCU - 7 mentiuni (s-a aflat in dispute aprige cu adversarii
politici; apeland uneori la formule neortodoxe, a gresit tinta, fiind nevoit
sa-si ceara scuze).
3. CORNELIU VADIM TUDOR - 6 mentiuni (incercarile sale de a scapa de pecetea de
"antisemit" au fost taxate chiar de cei carora li se adresa).
4. OVIDIU MUSETESCU - 6 mentiuni (contestat pentru unele dintre privatizarile
pe care le-a nasit).
5. NICOLAE MISCHIE - 5 mentiuni (acuzat de abuzuri in functie).
6. MARIAN VANGHELIE - 5 mentiuni (persoana sa a fost subiectul unor cercetari
privind niste privatizari si achizitii cu cantec).
7. ADRIAN NaSTASE - 5 mentiuni (intrat, cel mai adesea penibil, in conflicte cu
opozantii politici).
8. ION VASILE - 3 mentiuni (prefectul de Buzau si-a dat adesea frau liber
gurii, iar in campania electorala a jucat tontoroiul pe insemnele Aliantei
D.A.).
9. GIGI BECALI - 3 mentiuni (invinuit, intre altele, pentru similitudinile
dintre sloganurile sale si cele ale miscarii legionare).
10. EMIL GHERGUT - 2 mentiuni (presedintele BEC si-a depasit mandatul, facand
acuzatii la adresa unor candidati aflati in cursa prezidentiala).
Topul elegantei
Incrancenarea specifica unei perioade electorale a subtiat mai mult decat in
alti ani rubrica cu acest nume. Dupa cum vom vedea, gesturile prin care s-au
recunoscut cu franchete calitatile sau prestatiile adversarilor ori propriile
erori n-au lipsit totusi. Enumeram cateva dintre ele, pastrand ordinea lor
cronologica.
1. Ex-regele MIHAI, care a declarat ca nu se pune problema ca el sa aiba
avantaje din partea cuiva.
2. Consilierul PRM CATON MATEESESCU, care si-a respectat juramantul facut pe
Biblie de a vota alaturi de coalitia PNL-PD pentru desemnarea conducerii
Consiliului Judetean Buzau, desi acest gest l-a facut sa piarda postul de
presedinte al institutiei.
3. TRAIAN BaSESCU, presedintele PD, nemultumit de primirea in partid a unui
consilier peremist: "Nu putem suplini prin smecherii si transfugi ce n-am
castigat in alegeri".
4. ROMEO STAVARACHE, primar PUR de Bacau, la parasirea partidului lui Dan
Voiculescu: "Vrem sa ne pastram independenta fata de PSD, asa cum am promis
electoratului".
5. NICOLAE VLAD POPA (senator PNL), singurul parlamentar care a votat impotriva
legiferarii pensiilor speciale pentru senatori si deputati.
6. ADRIAN NaSTASE, presedintele PSD, care l-a criticat pe colegul sau de
partid, Ion Vasile, pentru comportamentul primitiv din campania electorala.
7. TRAIAN BaSESCU, despre votantul multiplu Brandusel Nichitean: "Un om care
n-a inteles ca are dreptul la un singur vot este un om care n-a inteles nimic
din democratie".
Trofeul Socrate
La aceasta rubrica sunt incluse afirmatiile si reflectiile inspirate, pline de
miez, suculente, care indeamna pe cititor sa mediteze el insusi la acestea.
Sunt ziceri care pun diagostice exacte si convingatoare unor intamplari ori
fapte, ce nu ne lasa sa trecem nepasatori pe langa acestea.
1. JONATHAN SCHEELE, seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti: "Romania
este o tara pe care cu cat o cunosti mai bine, cu atat o intelegi mai putin".
Acelasi demnitar european declara cu alta ocazie: "Cea mai proasta modalitate
de a te ocupa de coruptie este sa spui ca nu exista".
2. TRAIAN BaSESCU, candidatul PNL-PD la Presedintie: "UDMR este umbrela de
vreme rea pentru cine nu obtine 51 la suta". Tot el a declarat, o luna mai
tarziu, in cu totul alt context: "Presedintele Iliescu a intrat in istoria
Romaniei cu Cozma de mana in '90 si iese din istorie tot cu Cozma de mana, dar
in 2004".
3. MUGUR ISaRESCU, guvernatorul BNR: "Sa nu hotaram trecerea la euro inainte de
a sti ce este cu aceasta prajitura, gustoasa sau gretoasa".
4. RADU BERCEANU, la aniversarea CPUN: "Continuam sa construim capitalism cu
ruine comuniste, in loc sa-l construim pe ruinele comunismului".
5. THEODOR STOLOJAN, presedintele PNL, care le-a amintit colegilor liberali ca
nu pot spune ca sunt urmasii Bratienilor daca nu fac nimic pentru ca PNL sa
devina un partid european puternic.
Top soc
A fost si in 2004, ca si in alti ani, una dintre cele mai bogate rubrici ale
"Extemporalului". Politicienii si-au dat arama pe fata cu asupra de masura,
multi au dovedit ca marlania si badarania este a doua lor natura. Altii au
aratat ca-si iau visurile drept realitate, iar altii nu stau o clipa pe ganduri
cand vor sa prosteasca poporul.
C.V. TUDOR, presedintele PRM: "Atunci cand, prin voia lui Dumnezeu, voi fi
primul presedinte crestin al Romaniei, voi infrati Romania cu Israelul".
ADRIAN NaSTASE, prim-ministru, care socotea ca, prin venirea catorva mii de
turisti chinezi, "ne rezolvam problemele de turism si economie pentru acest an".
TRAIAN BaSESCU, presedintele PD, catre liderii AP: "Pe vremea cand ei dadeau
limbi Puterii, eu conduceam cele mai mari nave".
SANDA MISCHIE, sotia presedintelui C.J. Gorj, care a intervenit pentru
recorectarea lucrarii fiicei sale la olimpiada de romana; drept urmare fiica
sotilor Mischie a urcat pe cea mai inalta treapta a olimpiadei scolare judetene.
C.V. TUDOR, presedintele PRM, lansat pentru a treia oara in cursa pentru
Cotroceni: "Voi lichida coruptia in 48 de ore dupa ce voi fi ales. Voi bloca
toate conturile ilegale, voi confisca averile marilor gangsteri si ii voi baga
la puscarie. Aprobarile le voi lua ulterior".
GIGI BECALI, presedintele PNG: "Nu e rau a minti in numele Domnului, cand
interesul national ti-o cere".
MIRON MITREA, ministrul Transporturilor si Turismului: "Ca ministru
social-democrat, turistul strain nu e o tinta pentru mine".
VIOREL HREBENCIUC, vicepresedinte al PSD, despre Stolojan: "Maniera asta in
care combate, stricta, coruptia si - eu stiu - taiosenia, in care o spune asa,
m-a facut sa ma gandesc la hitleristi. Este o parere strict personala".
DUMITRU SECHELARIU, primar de Bacau: "Azi dimineata, intre 4 si 8, am constatat
ca sunt foarte multi oameni saraci in Bacau".
ION ILIESCU: "Am facut aceasta prostie istorica cu improprietarirea".
TRANSFORMAREA DE CaTRE SPP a manastirii Putna intr-un "oras interzis" pentru
mii de credinciosi, din dorinta de a feri demnitarii de contactul cu multimea.
MARKO BeLA, presedintele UDMR: In Transilvania "nu turla bisericii reformate se
cearta cu turla bisericii catolice, ci edificiile ortodoxe care se inmultesc ca
ciupercile dupa ploaie se inalta trufase peste amandoua".
ADRIAN NaSTASE, presedintele PSD: Stolojan este "un lider de import, care si-a
petrecut jumatate din anii de dupa revolutie la Banca Mondiala".
IONEL BLaNCULESCU, ministrul Controlului: "Cei care ne acuza acum pe noi,
pesedistii, sunt falsi, demagogi, banditi si hoti notorii. I-am radiografiat.
In campania electorala o sa le prezint la fiecare fisele".
MARIAN OPRISAN, presedintele C.J. Vrancea: "Intre 1996-2000 la conducerea
Romaniei a fost un tap, iar acum vor sa ne conduca un schiop si un chior".
ION ILIESCU, presedintele Romaniei: Tarile vestice nu s-au bazat in dezvoltarea
lor doar pe "osanza proprie", ci "au supt timp de secole vlaga altora".
Declaratia intelegatoare a candidatului Aliantei PNL-PD, TRAIAN BaSESCU,
privind casatoriile intre homosexuali (ulterior nuantata). Cateva zile mai
tarziu, tot el a afirmat ca, dupa estimarile primariei bucurestene, 20 la suta
dintre romani sunt homosexuali si ca ar fi de acord cu infierea de copii de
catre cuplurile gay. (T.B. a spus apoi ca a gresit).
C.V. TUDOR, presedintele PRM: "Uleiul de candela au ajuns sa-l fure batranii
din cimitire ca sa-si prajeasca doua felii de cartofi".
TRAIAN BaSESCU, candidatul PNL-PD la presedintie: "Daca va exista un singur
ministru suspectat de coruptie, il execut cu mana mea".
Topul sinceritatii
Sinceritatea n-a fost punctul forte al demnitarilor nici in acest an. Unii au
recunoscut insa ca au gresit.
VIOREL HREBENCIUC, despre Ion Iliescu: "Nici nu trebuie sa faca el campanie. O
sa umblam noi cu poza lui si o sa spunem "Iliescu e cu noi"".
ANTONIE IORGOVAN, senator PSD, care a recunoscut: "Noi, parlamentarii, ne mai
invartim. Uite, Antonie Iorgovan este si rector, si profesor, si avocat, dar
magistratii nu pot fi decat universitari si cercetatori".
ADRIAN NaSTASE, prim-ministru: "Riscam sa platim mai mult pentru ecologizarea
terenurilor infestate de Petrom decat vom lua din privatizarea acestuia".
DUMITRU DRAGOMIR, candidat la Primaria Capitalei: "Nu mi-e frica de Basescu si
Geoana pentru ca sunt doi oameni ca si mine: doi mincinosi".
DAN VOICULESCU, presedintele PUR: "Trebuie sa ne facem frate cu dracu' pana
trecem puntea!".
VASILE DANCU, secretar executiv al PSD, despre unii dintre colegii sai de
partid: "Avem un electorat mai sarac, mai batran, mai putin scolarizat si asta
ii facea pe unii sa strambe din nas".
DAN IOSIF, despre viitorul sau de dupa parasirea Cotrocenilor: "Un fost
bisnitar intr-o economie de piata nu se plictiseste".
DAN IOAN POPESCU, vicepresedinte al PSD, despre unii parlamentari ai partidului
ramasi in afara listelor pentru alegerile generale: "Uitati-va la numele unora
dintre ei. Le vedeti, probabil, acum pentru prima oara. Unii dintre cei care
ridica acum glasul au tacut".
VALER DORNEANU, vicepresedinte al PSD, care a spus ca pe Victor Ponta "l-a
nascocit premierul".
MIRCEA GEOANa, ministru de Externe: "Politica este un sport pentru veleitari".
CaLIN POPESCU TaRICEANU, candidat PNL-PD la functia de premier care, dupa ceva
ezitari, a recunoscut ca s-a referit la Traian Basescu atunci cand, in urma cu
peste un an, a declarat ca "prostul moare de grija altuia si cainele de prea
multa fuga".
TRAIAN BaSESCU, prezidentiabilul Aliantei D.A.: "Aparent, Dinu Patriciu e al
PNL, dar, de fapt...".
TRAIAN BaSESCU, presedintele ales al Romaniei: "Nu ne-am asteptat sa castigam
alegerile... N-am decat 4-5 consilieri".
TRAIAN BaSESCU, candidat A.D.A., care a recunoscut ca a fost o eroare afirmatia
sa legata de existenta a 20% homosexuali in randurile populatiei Romaniei.
Deputatul PRM DUMITRU DRAGOMIR, despre candidatul de ministru George Copos: "A
facut treaba oriunde a fost pus, si la UTC-ul ala".
Trofeul Pinocchio
An electoral fiind, 2004 a fost garnisit, de la un capat la celalalt, cu
promisiuni si angajamente aflate la mare distanta de realitatea cotidiana.
ADRIAN NaSTASE, prim-ministru: "Daca ar fi sa sintetizez ceea ce am realizat
din 2000 si pana in prezent, as spune ca am redat romanilor increderea".
ILIE SARBU, fost ministru al Agriculturii, care a declarat ca demiterea sa din
functie a fost pentru el "un act de incredere si responsabilitate".
C.V. TUDOR, presedintele PRM, despre intalnirea cu seful statului de la
Cotroceni: "Eu am venit in recunoastere la viitorul meu loc de munca".
ADRIAN NaSTASE, presedintele PSD: "Suntem siguri ca vom castiga din nou si vom
fi primul guvern reales in Europa de Est".
ION ILIESCU, seful statului, despre candidatura sa pe listele PSD: "Nu puteam
sa refuz acest lucru. Dar asta este una, iar angajamentul meu sa-mi respect
mandatul pana la capat este alta".
GIGI BECALI, presedintele PNG, candidat pentru Cotroceni: "Nu conteaza daca voi
castiga sau voi pierde eu, din aceasta candidatura va castiga Romania".
C.V. TUDOR, presedintele PRM, despre lansarea sa oficiala in cursa pentru
Cotroceni: "Este un moment fericit, care se bucura de o admirabila conjunctie a
astrilor si face parte din planul pe care Dumnezeu il are cu poporul roman".
TRAIAN BaSESCU, candidatul Aliantei D.A. la presedintie: "Guvernarea PNL-PD va
emite doar trei ordonante de urgenta, redandu-se astfel Parlamentului rolul sau
de principal legiuitor".
Trofeul Gaga
In acest an, trofeul sus-numit s-a acordat de mult mai multe ori, oferta de
gafe, de incoerente, de agramatisme, de prostii fiind extrem de bogata.
MIRCEA CHELARU, presedintele PUNR, la forumul ce l-a desemnat presedinte al PNG
pe Gigi Becali: "Am venit sa vad fenomenul politic care traieste in sensul
lumii virtuale, Gigi Becali, dintr-o realitate a unei Romanii reale".
GIGI BECALI, presedintele PNG, despre locul pe care-l ocupa doctrina
partidului: "Eu vad centrul, dar vad si stanga, si dreapta in functie de
situatie".
ION ILIESCU, seful statului, despre intentia lui Adrian Nastase de a desemna
doi vicepremieri: "Premierul isi pregateste niste ganduri in legatura cu
reorganizarea Guvernului".
DUMITRU SECHELARIU, primar de Bacau: "Primaria nu este o institutie publica, ci
o structura functionala cu activitate permanenta".
GABRIEL OPREA, ministru-delegat pentru Administratia Publica (despre iarna):
"Vreau sa o tinem in mana, sa ne facem treaba".
STELIAN DUTU, candidatul PD la Primaria Constanta: "Nu vreau sa castig, dar
vreau sa fiu primar".
OVIDIU GRECEA, prefectul Capitalei: "Da, eu am o comunicare deosebita cu
presedintele PSD Bucuresti... asta, cum il cheama?... Dan Ioan Popescu".
IOAN TALPES, vicepremier: "Ma intalnesc pe strada si dau mana cu un om fara sa
stiu ce a produs. Este o chestiune care face parte din cotidianul existentei
noastre".
ION VASILE, prefect de Buzau: "Orice limita are o margine".
DUMITRU DRAGOMIR, candidat al PRM la Primaria Capitalei: "Ma gandesc la
pensionarii care mor din cauza prafului de pe strazi".
IOAN TALPES, ministru de stat: "Noi stim foarte multe, fara sa putem preciza"
(despre coruptie si corupti).
IOAN RUS, ministru de Interne: "Daca cineva vrea sa argumenteze inainte ca
legea sa se fi pronuntat, poate sa fie si maica lui taica-sau, ca nu sunt de
acord".
Senatorul SERGIU NICOLAESCU: "Madgearu si Iorga au fost asasinati de politia
legionara la Jilava, nu ca hotii in casele altora" (cei doi savanti au fost
ucisi la zeci de kilometri de Jilava).
MIRCEA GEOANa, candidat la Primaria Capitalei: "Finala se joaca spre finalul
competitiei".
ELENA DUMITRU, ministrul Muncii: "La nivelul Capitalei si al tarii exista un
somaj de conjunctura, de echilibru".
OVIDIU GRECEA, prefectul Capitalei, catre alesii sectorului 3: "Va urez (...)
sa va duceti mandatul la capat, fara probleme si impliniri".
MARIAN OPRISAN, presedintele C.J. Vrancea: "Daca avea Romania zece ministri ca
Mitrea, traiam mai bine ca aia din Washington".
IOAN CUSMIR, prefect de Suceava, despre sarbatoarea de la Putna: "Decizia de
inchidere a portilor a fost luata pentru ca spatiul este constant".
LIA ROBERTS, candidat independent pentru Presedintia Romaniei: "Eu nu pot sa ma
calific, inainte de a ma descalifica".
ADRIAN NaSTASE, presedintele PSD, despre congresul extraordinar al partidului
din 27 august: "O sa spuneti din nou ca am facut-o intentionat, este si
Thanksgiving Day, o zi importanta pentru SUA, dar, repet, este o coincidenta".
(Ziua Recunostintei se sarbatoreste in SUA, in penultima joi a lunii noiembrie).
IONEL BLaNCULESCU, ministrul Controlului: "Suntem alaturi de oameni, luptam
pentru ei! Avea dreptate presedintele Nastase, am luptat patru ani in sala
motoarelor, luptam pentru muncitorii de la Rovinari, pentru tarani, pentru
oameni".
ADRIAN NaSTASE, presedintele PSD: "Intr-un fel se desfasoara lucrurile la ses
si altfel in zonele colinare".
PETRE ROMAN, candidat prezidential: "Eu sunt o voce cunoscuta si recunoscuta,
care este alta decat ceea ce se vede".
ION ILIESCU, presedintele Romaniei: "Eu v-am dat niste explicatii, dar
explicatiile nu-mi apartin mie".
TUDOR MOHORA, secretarul Camerei Deputatilor, despre Andrei Plesu si Mircea
Dinescu: "Am fost informati de dl. deputat PNL Puiu Hasotti ca cei doi si-au
retras intentia de a demisiona".
CRISTINA PARVULESCU, aspirant la postul de ministru al Integrarii: "Criteriile
politice nu este un domeniu foarte al meu".
IONEL BLaNCULESCU, ministrul Controlului, care a declarat ca politia pietei din
Obor n-a prins nici un speculant "din cauza prezumtiei de nevinovatie".
MIRCEA GEOANa, membru al Biroului Coordonator al PSD: Listele Uniunii PSD+PUR
"sunt definitive", dar mai pot aparea "mici modificari"
IONEL BLaNCULESCU, purtator de cuvant al PSD Bucuresti: "Vom face o campanie
din usa in usa, din strada in strada, din bloc in bloc, din casa in casa si,
eventual, din vila in vila, acolo unde vom considera ca vilele acelea sunt
facute cu bani curati".
PETRU DAEA, ministrul Agriculturii: "Flacara muncii in agricultura arde sub
cazanul implinirii".
GIGI BECALI, presedintele PNG, care crede ca Basescu are "puteri draconice",
adica, dupa mintea lui, diavolesti.
ANTONIE IORGOVAN, secretar al Senatului: "Trebuie sa punem un pic piciorul in
prag definitiv".
IONEL BLaNCULESCU, ministrul Controlului: "Este un sondaj nereprezentativ,
efectuat prin piete, uzine, cartiere, care ne crediteaza cu un scor extrem de
bun, peste asteptari".
MARIAN OPRISAN, presedintele C.J. Vrancea: "Am promis ca vom reduce atat
afectiv, cat si efectiv distanta dintre Focsani si Adjud".
GIGI BECALI, la dezbaterea televizata cu prezidentiabilii: "Vreau sa colaborez
Biblia cu Constitutia".
VICTOR PASCA-CAMENITa, vicepresedintele BEC: "Sunt roman, deci pot gandi ca un
matematician".
ION ILIESCU, seful statului: "De ce a ramas Cristos simbolul crestinatatii?
Pentru ca a spus ca toti oamenii trebuie sa fie egali in fata lui Dumnezeu".
Premierul ADRIAN NaSTASE, fost candidat la presedintie: "Daca dam la o parte
voturile din Bucuresti, rezulta ca eu am castigat la nivelul tarii. Pana la
urma, avem doi presedinti. Eu am castigat la nivelul celor 40 de judete cu
30.000 de voturi, in timp ce Traian Basescu a castigat din Bucuresti diferenta
pana la 265.000 de voturi. Putem spune ca Traian Basescu ramane presedintele
Bucurestiului, in timp ce eu am castigat in tara".
Ministerul Public, care a anuntat intr-un comunicat de presa ca procurorii au
dispus "monitorizarea lui Miron Cozma in mediul sau ambiental".
DAN VOICULESCU, presedintele PUR: "Noi am dori daca s-ar putea (...) ceva
structuri sau ministere care sa permita o activitate intensa pe zona
coruptiei".

--
"Let me know, at least, that she'll try
Then she'll be a true love of mine"