http://www.cotidianul.ro/index.php?a=2063&shift=1

Romānia este sufocata de sute de mari poluatori care īncalca legislatia de
mediu fara nici o jena. Ministrul Mediului ameninta ca va trece la īnchiderea
societatilor care calca pe bec. Dupa un termen de gratie de sase luni.

716 societati de stat sau private, prin activitatea lor, au impact semnificativ
asupra mediului. Din categoria marilor poluatori fac parte CET-urile,
combinatele chimice, siderurgice si de īngrasaminte etc. Toate au o tehnologie
veche, motiv pentru care poluarea nu poate fi evitata. O parte dintre ele au
negociat cu fosta conducere a Ministerului Mediului pentru obtinerea unor
termene de gratie. Cele mai multe chiar au intrat pe lista din capitolul Mediu
privind aderarea Romāniei la Uniunea Europeana. Termenul de retehnologizare si
armonizare cu legislatia UE este prea scurt, pentru ca patronii sau managerii
nu au facut mai nimic īn aceasta directie. Multi nu vor reusi sa se adapteze,
iar ministrul Sulfina Barbu ne-a declarat ca nu va mai tolera aceasta situatie.
"Am discutat deja cu patronatele lor. Timp de 6 luni, voi constientiza
managerii privind pericolul iminent al īnchiderii daca nu vor respecta
legislatia īn vigoare. Sīnt obligati sa faca asta. Daca nu-i īnchid eu, o va
face UE", ne-a spus ministrul Sulfina Barbu.
43 de miliarde amenzi

Mai mult, ministrul sustine ca va trece la masuri coercitive imediate. "Pentru
asta voi trece Garda de Mediu de sub tutela Autoritatii Nationale de Control la
minister. Am discutat problema si nu exista īmpotrivire pentru acest demers.
Altfel, Garda de Mediu va fi stat īn stat si va trebui sa ma rog de cei de
acolo pentru orice control sau sanctiune. Si nu este normal", a concluzionat
Sulfina Barbu. Fata de marii poluatori, nici Garda de Mediu nu are mila. Cei
716 aflati pe lista neagra au fost controlati anul trecut de 18.749 de ori.
Comisarul general adjunct Octavian Patrascu ne-a spus ca numai īn aceasta
privinta au fost aplicate 1.530 de amenzi, īn valoare de 43 de miliarde de lei:
"Am sanctionat, am dat somatii si avertismente, iar anul trecut am sistat
temporar activitatea la 140 dintre ei".
UGIR 1903 are personal atestat

Multe patronate din industria grea fac parte din UGIR 1903, iar situatia
poluarii constante este cunoscuta foarte bine la acest nivel. Responsabilul de
mediu din cadrul UGIR, Elena Laslu, ne-a declarat ca nu are nimic īmpotriva
initiativei ministrului. "Am facut seminarii, am atestat 300 de salariati pe
domeniul de mediu si īi avertizez permanent. Le-am atras atentia ca nu vor
putea intra īn UE cu metode neortodoxe de obtinere a autorizatiei de mediu", a
subliniat Laslu. Īn Romānia nu exista nici o societate care sa fie autorizata
conform Directivei UE de prevenire si control integral al poluarii. Cele 42 de
patronate din UGIR 1903 au analizat cazurile Ungariei si Poloniei, care au
īnchis 50% dintre marii poluatori la doar o saptamīna dupa īncheierea
capitolului Mediu. Romānia este mai blīnda: a dat un termen de gratie de 6
luni.

Tiberiu Lovin

--
"Let me know, at least, that she'll try
Then she'll be a true love of mine"

www.nuclearinfo.ro

Give underprivileged students the materials they need to learn.
http://us.click.yahoo.com/4F6XtA/_WnJAA/E2hLAA/DXOolB/TM