EDITIA DE AZI

Directorul Portului declara razboi Primariei

* Gheorghe Scarlat, directorul Administratiei Portuare, se opune cu vehementa
unui contract de concesiune a unei parti din Portul Braila catre SC "Hercules"
SA, firma la care "Bursagrirom" SA este actionar majoritar, iar la
"Bursagrirom" este, la rindu-i, actionar majoritar chiar presedintele
Consiliului Judetean, Gheorghe Bunea Stancu * din acest motiv, intre primarul
Constantin Sever Cibu, Sorina Bosoanca, directorul Administratiei Publice
Locale, si proaspatul director al Administratiei Portuare, Gheorghe Scarlat,
s-a iscat un conflict fara precedent * pe de o parte, Primaria sustine ca
cesioneaza doar terenul portului catre "Hercules", iar de cealalta parte,
Gheorghe Scarlat sustine ca in cesiune intra 85% din obiectul muncii sale,
taman inima Portului Braila, ceea ce inseamna aproximativ 600 de miliarde de
lei *

Urmare unei hotarari a Consiliului Local Braila, aproximativ 85% din Portul
Braila, evaluat in total la aproximativ 700 de miliarde de lei, avea sa treaca
in concesiunea firmei "Hercules" SA, la care actionar majoritar este firma
"Bursagrirom" - al carei actionar majoritar este Gheorghe Bunea Stancu,
presedintele Consiliului Judetean Braila. Altminteri, "Hercules" ocupa aproape
300 de metri patrati din inima portului, inca din 1991, insa, din 2003,
contractul de inchiriere cu Administratia Portuara a fost reziliat, iar
"Hercules" a ramas cu un debit, calculat de Administratie, la aproape 8
miliarde de lei. Debitul este subiectul unui litigiu, la Inalta Curte de
Casatie si Justitie. In acest context, la decizia primarului Constantin Sever
Cibu si implicit a Consiliului Local de a concesiona mai bine de trei sferturi
din port catre "Hercules", pentru 49 de ani, s-a opus noul director al
Administratiei Portuare, Gheorghe Scarlat. Acesta sustine ca nu este de acord
cu acel contract de
 concesiune fiindca bunurile stipulate in anexa contractului sint chiar
obiectul muncii Administratiei Portuare, respectiv bunuri mobile si imobile, cu
tot cu terenul Portului Braila.  Pe de o parte, reprezentantul "Hercules"
sustine ca obiectul concesiunii este doar terenul de sub cladirile sale, insa
pe de alta parte, pe terenul respectiv, sustine Gheorghe Scarlat, se afla un
bazin, mai multe drumuri, cheiuri si altele, care sint proprietatea domeniului
public de stat, in administrarea Consiliului Local. "Eu sint subordonatul
primarului, dar nu fac nimic ilegal la sugestia dumnealui", este replica cu
care Gheorghe Scarlat se opune vehement contractului de concesionare, chiar cu
riscul de a-si pierde functia. Functie pe care o ocupa de numai aproximativ
trei luni, urmare a unui concurs.

"Dezinteres, batjocura si nepasare fata de banul public"

La data de 23 ianuarie, inginerul Gheorghe Scarlat s-a hotarit sa rupa tacerea
si a sesizat mai multe organizatii media, despre razboiul pe care-l duce cu
sefii sai directi, recte Primaria Braila: "Va prezint un caz extrem de grav
privind dezinteresul, batjocura, nepasarea fata de banul public si distribuirea
discretionara a bunurilor proprietate publica de catre primarul ales al Brailei
in parteneriat cu directorul Directiei Administratiei Publice Locale Braila,
consilier juridic Sorina Bosoanca. Vineri, 21 ianuarie, am fost obligat de
catre primarul Cibu si consilier juridic Bosoanca sa semnez (numai vineri
trebuia semnat?) un contract de concesiune pe 49 de ani a suprafetei de 248.000
mp, teren portuar (bun public) si a urmatoarelor mijloace fixe: bazin cota apa
7, drum in incinta intreprinderii, drum acces, cheu maritim, cladire atelier
mecanic, cladire arhiva, s.a.m.d. Bunurile publice apartin Portului Braila, in
conditiile in care concesionarul, SC Hercules SA, are o datorie
 inregistrata in contabilitatea Administratiei Portuare Braila, la data de
10.01.2005, in suma de 7.999.000.000 lei. Din suma respectiva, 50% reprezinta
venit la bugetul local, bani publici. Cu toate intimidarile, jignirile si
amenintarile primite, am refuzat sa semnez un asemenea contract, chiar daca,
partial, contractul avea ca baza legala HCLM nr.527/3.12.2004. Am incercat,
incepind cu luna octombrie 2004, sa constientizez primarul ales al municipiului
de implicatiile rezolvarii unei astfel de actiuni (in conditiile cerute), nu a
acceptat, nici macar sa mearga in port si sa vada pe teren realitatea. Cu o
determinare dusa pina la fanatism, consilierul juridic Sorina Bosoanca a reusit
sa-l mentina pe pozitie, bineinteles si primarul fiind foarte interesat de
aceasta concesionare, ajungind la situatia de a promova o hotarire, la
solicitarea primarului, intr-o sedinta extraordinara sau de indata, fara a fi
discutata aceasta hotarire in comisiile de specialitate, hotarire luata in
 graba. Atunci am semnat un raport catre consiliul local, conceput de
consilierul Bosoanca, raport care se referea doar la terenul de sub cladiri.
L-am semnat fortat, in cabinetul primarului, dupa ce acesta a fost semnat de
primar, la solicitarea primarului, solicitare argumentata atit primarului, cit
si mie de catre Bosoanca. La sedinta CLM nu am participat, nu am fost
solicitat, proiectul de hotarire a fost sustinut de d-na Bosoanca si primar.
Vineri, de o parte primarul, consilier Bosoanca, reprezentantii SC Hercules SA,
si de cealalta parte, eu, Scarlat Gheorghe, singur, fara sa stiu exact ce se
intimpla, timp de 4 ore, incercind sa-l conving pe primar de deficientele
contractului de concesionare. Am refuzat semnarea contractului, dar am suportat
toate presiunile, jignirile de genul: retardat mintal, comunist, timpit, tipete
si amenintari de la primar. Prima confruntare s-a finalizat cu amenintarea
primarului ca ma da afara sau sa plec singur, sa-mi dau demisia. In a doua
 confruntare, timp de o ora si jumatate, s-a incercat, pe diverse cai,
convingerea mea sa semnez contractul, in cabinetul primarului, cu tipete,
urlete, amenintari. Mentionez ca am fost director tehnic la Administratiei
Portuare, de la data de 1 noiembrie 2001, iar in perioada 10.12.2003 -
1.10.2004 am fost director general interimar. De la 1.10.2004, in urma unui
concurs, am ocupat postul de director general; nu sint membru al nici unui
partid politic, nu am antecedente penale. Sint subordonat direct primarului,
dar fac ceea ce-mi cere in conditiile legii. Demisia nu mi-o dau si sint
hotarit sa merg pina la capat".

Din 2003, "Hercules" ocupa o parte din port, fara nici un contract

Se pare ca singurul care lupta pentru bunurile domeniului public de stat este,
in acest caz, chiar directorul Administratiei Portuare, Gheorghe Scarlat. De ce
tocmai acum, in conditiile in care pe rol exista un proces intre "Hercules" si
Administratia Portuara, implicit Consiliul Local, s-a luat decizia unui
asemenea contract de concesionare, am incercat sa aflam chiar de la
reprezentantii Primariei, dar si de la acela al SC Hercules SA.

"Exista o hotarire a consiliului local, iar obiectul contractului este terenul
de sub cladirile Hercules, iar nu alte bunuri. Stiu ca Administratia Portuara a
calculat chirie pentru Hercules, fiindca din 2003 contractul de inchiriere a
fost reziliat. Intr-adevar, Hercules ocupa deja acel teren, fara nici un
contract, dar eu nu ma pot pronunta in conditiile in care exista un litigiu",
ne-a declarat Sorina Bosoanca, directorul Directiei Administratiei Publice
Locale. In completare, Sorin Costin, administratorul SC "Hercules" SA, care
detine 23% din "Bursagrirom"- firma care este actionarul majoritar al
"Hercules"- ne-a declarat: "M-am saturat de acest subiect. Eu am facut o cerere
de concesionare, nu am contractul, am cerut terenul, 248.000 mp, de sub
cladirile si utilajele noastre, proprietate, Bazinul, de pilda, nu face
obiectul contractului, acolo sint mijloace fixe ale noastre. Noi am avut, din
1991 pina in 2003, un contract de inchiriere cu Administratia Portuara pe
terenul
 respectiv, insa, in 2003, Administratia a reziliat contractul. Acum, ocupam,
intr-adevar, acel teren. Nu avem nici un contract, dar nu-l ocupam ilegal. Este
un litigiu, in care Administratia a continuat sa ne factureze chiria, suma
ajungind la aproape 8 miliarde de lei. Repet, nu am nici un contract, dar il
ocup legal, acolo sint proprietatile noastre. Vom vedea ce va hotari instanta.
Noi am incercat sa rezolvam problema pe cale amiabila".

Increngatura

Reporterii nostri au intrat in posesia contractului "buclucas", dar si a altor
documente care formeaza acest caz. Contractul, desi este semnat, deja, de catre
reprezentantii "Hercules" si ai Primariei, contine citeva lacune, iar in anexa
sint mentionate si citeva dintre bunurile despre care vorbea directorul
Administratiei Portuare.

Conform Registrului Comertului, la SC Hercules SA Braila, actionar majoritar,
cu 85%, este SC "Bursagrirom" SA Braila. Tot in conformitate cu evidentele
Registrului Comertului, la "Bursagrirom", actionar majoritar, cu 51% este
Gheorghe Bunea Stancu, presedintele Consiliului Judetean Braila. Vom reveni.
(Nicoleta BUTNARU)

Give underprivileged students the materials they need to learn.
http://us.click.yahoo.com/4F6XtA/_WnJAA/E2hLAA/DXOolB/TM