Va rog sa cititi cu atentie, pana la capat (e interesanta a doua jumatate
incepand de miercuri, 30 martie ;).
Mesajul a fost pus azi pe lista [alpinet], dupa nenumarate discutii care au
inceput azi-noapte.

From: [...]

Buna Ziua,
Voi povesti in cele ce urmeaza, tura noastra cu final neasteptat din
Fagaras, 26 - 30 martie 2005.
Participanti: Doru Platon (student la geologie, anul V); Vlad Vanatoru
(salariat editura Polirom); Silvia Schmassmann (studenta Erasmus geologie);

Sambata 26 martie 2005
Am facut cu trenul Iasi - Brasov - Voila (h 05,21 - h 16,18); din Sambata de
Jos am mers cu rechinul" dl. Nelu (din Fagaras - tel. [...]) care ne-a
jupuit de 450.000 lei pana la Complexul Sambata (aprox. 17 km). De aici am
urcat pe drum, pe zapada batuta 45' si am campat.

 Duminica 27 martie 2005
Ne-am trezit cu noaptea-n cap (h 4,30) si dupa ce ne-am impachetat am pornit
catre cabana Sambata (www.sambata.ro), la care am ajuns pe la h 9,30.
Turistii abia faceau ochii, coborau la sala de mese pentru micul dejun sau
faceau tura la toaleta ...
Am baut cate 2 cani de ceai foarte bun (10.000 lei/buc.) si dupa scurte
discutii cu cabanierul Adrian Jurcovan am pornit spre Fereastra Mare a
Samabetei, anuntandu-ne intentia de a parcurge un segment cat mai lung din
creasta principala a Fagarasului.
Mi-am notat anumite detalii tehnice despre cabana pentru a scrie un articol
la revista Info Turistor, discutand cu acest prilej si despre starea vremii
(cum a fost in zilele din urma, ce se prognozeaza ca va fi, etc.).

 Duminica era soare si timp frumos, zapada intarita; erau urme pana in
Fereastra Mare a Sambetei, iar Coltul Balaceni tenta spre a fi catarat.
Salut cu aceasta ocazie pe camarazii de la Clubul Montan "Floare de Colt"
Brasov (imi cer scuze daca v-am pocit numele!) care tocmai coborau din
creasta.
Am ajuns in fereastra pe la h 15, cand s-a mai inorat si a inceput sa bata
vantul; peste muchiile nordice erau cornise superbe iar pe versantii sudici,
in zona crestei, vantul spulberase zapada pana la iarba.

 Obositi din cauza rucsacilor foarte grei, am oprit sub saua Fereastra Mica
a Sambetei si am sapat groapa in zapada pentru a adaposti cortul de vant. A
urmat o noapte de bivuac calduroasa, dupa ce am anuntat prietenii unde
ajunsesem.

Luni 28 martie 2005
Ceea ce pe la h 3 de noapte parea a fi stropi de ploaie s-au dovedit
dimineata a fi 10-12 cm de zapada proaspata, umeda, peste cort.
Imprejurimile se vedeau prin panze de ceata si negura. Am strans tabara si
am plecat, urmand creasta matematica, spre Refugiul Alpin Vistea Mare.
Parcursesem vara, mai demult, traseul "cu ochi de iarna". Am avut cu noi
descrierea traseului din "Pe Custuri Fagarasene" si 5 harti ale Fagarasului
(diverse scari, proiectii). Cunosteam traseul din descrierile amanuntite
facute de alpinistii (prietenii) ieseni cu ierni in urma.

Peste zi vremea s-a inrautatit, ceata a devenit laptoasa, vizibilitatea a
scazut la 30-50 m. Nu au fost probleme de orientare deoarece am urmat
creasta matematic, interpretand harta, uzand busola si GPS-ul dotat cu
altimetru si barometru. In caz de ratacire puteam sa ne intoarcem la locul
de campare folosind una din functiile GPS-ului (Go Back).
Am minimalizat pericolul declansarii unei avalanse, urmand creasta pe linia
cea mai de sus, la limita cornisei. Echipa a fost mereu in contact vizual;
nu a batut vantul, nu a fost frig (+3 gr.C). De pe vf. Galasescu Mic am
trimis sms-uri si am vorbit prin telefon cu cei de-acasa.

La h 19 am ajuns la Refugiul Alpin Vistea Mare 2300 m alt. L-am gasit curat,
dar cu zapada de la usa pana la priciuri (de la viscol). Ne-am instalat.

 Marti 29 martie 2005
La h 5,00 refugiul era invaluit in ceata laptoasa si ningea viscolit.
Situatia s-a mentinut in parametri asemanatori toata ziua, cu exceptia
orelor din timpul pranzului si pana spre dupa-amiaza (h 11,00 - h 16,00)
cand norii s-au mai spart si am putut aprecia frumusetile vailor fagarasene
la adevarata lor valoare. Afara era mai cald decat in refugiu. Am facut
poze.
A fost o zi de odihna, in care ne-am hidratat bine (a functionat primusul 7
h incontinuu la topit zapada, facut supa, pilaf) si am dormit. Am ascultat
stirile la miniradioul lui Vlad si am aflat de jurnalistii romani luati
ostatici ... Am facut vreo 3 h exercitii de cautare a omului luat de
avalansa, folosind aparatele cu emisie pe frecventa radio marca Autophon.
Am umplut cele 3 termosuri cu ceai fierbinte si punga de 2 l cu apa, sperand
la o iesire spre Moldoveanu a doua zi. Prognoza meteo nu parea a fi
favorabila: la h 23 la refugiu ningea viscolit, totul era invaluit in ceata
laptaosa si negura ca abia se vedea la cativa pasi in lumina frontalei.
Colegii dormeau.

 Miercuri 30 martie 2005
La h 5,00 afara era viscol si ceata. La fel era si la h 10. Insa la h 11 s-a
luminat si s-a incalzit, cerul a devenit albastru pur si crestele, vaile si
cornisele dimprejur au inceput a straluci in soare. Am pus cortul la uscat
si am facut concursuri de alergat prin zapada necalcata.
Am facut ture spre urcusul ascutit al Vistei, tatonand terenul cu precautie,
pentru o tura cu bagaj minim pana pe Moldoveau si inapoi, dar si cautand
solutii pentru viitoarea retragere. Nu am avut curaj sa incercam varful din
cauza vremii instabile - ceata in primul rand, starea zapezii in al doilea
rand. Am facut multe poze. Am urmarit caprele negre, nebunele!

 Eram ocupati cu activitatile "casnice" (gatit, curatenie in refugiu,
printre bagaje, topit zapada, trimis sms-uri acasa si vorbit la telefon)
cand am auzit huruitul inconfundabil al unui elicopter.

A venit dinspre sud-est. S-a apropiat timid, survoland zona. Un cameraman
filma. Ghicindu-le intentia (ca venisera sa se intereseze de noi) le-am
facut semnul international de OK (cu un brat ridicat in sus si unul lasat in
jos, pe diagonala trupului, inseamna "NU! nu avem nevoie de ajutor!"; cu
bratul drept incovoiat pana in crestetul capului, in scubadaving, inseamna
"Totul OK!").

 S-au apropiat foarte mult, pregatindu-se de aterizare chiar pe coama dintre
sud si nord, langa refugiu. Am sarit pe cortul intins la soare in fata
refugiului pentru a nu-l umfla si arunca in vale curentii puternici produsi
de paletele elicopterului, dar totusi un bat, fie el si VauDe purtat prin
Alaska, a cedat. (Sa nu se inteleaga ca am fost eu in Alaska!).
Elicopterul a aterizat si din el au tasnit dl. cameraman si dl.
salvamontist, care ne-au asaltat cu intrebari, noi fiind nedumeriti. "Cine
va trimis? De ce ati venit? Nu v-am chemat noi!!!, etc
  ..." iar raspunsurile au fost ceva de genul ca noi am anuntat salvamontul,
ca vuieste tara de stirea ca noi suntem blocati aici si ca in Brasov de doua
zile telefoanele suna intruna de la Consiliul Judetean la Apararea Civila,
si ca cine stie ce pile sus puse avem de s-a alerat atata lume pentru noi
... etc...

 Misiunea era clara: trebuia sa fim salvati! Eu cu Vlad ma munceam cu
stransul cortului, mai exact cu scosul batului rupt din maruntaiele
cortului, cand dl. Opris a inceput sa care la elicopter bagajele noastre
insirate in refugiu. Intre drumuri mai schimbam cate o idee. I-am servit cu
ceai cald din termos (din zapada topita) si curand a trebuit sa colaboram la
caratul bagajelor caci elicopterul nu putea astepta. Fereastra de timp
frumos se putea inchide oricand.

 La decolare, cameramanul mi-a adresat cateva intrebari la care i-am raspuns
cu onestitate, apoi a venit cuvantul de incheiere al dl-ui Opris. Personal
nu am vazut ce s-a dat pe post, insa banuiesc ca imaginile si raspunsurile
au fost trunchiate pentru a iesi o stire cat mai senzationala.

 Ce se intamplase defapt?
Nevasta prietenului Vlad, din buna credinta, a sunat la O-Salvamont sa
informeze ca suntem in zona. Doamna de la statia O-Salvamont a dat
informatia unor redactii de radio si TV. Jurnalistii, rand pe rand, care cum
au aflat informatia, au inceput a suna acasa la nevasta lui Vlad, insistand
pentru a veni sa ii ia un interviu, sa filmeze acasa, sau macar sa ii dea
adresa unde locuieste! Presata, punandui-se in carca responsabilitatea
eventualei noastre morti, a mai scapat unele detalii (studenti la geografie,
elvetianca, etc.).

 Pe cealalta parte, mass-media a facut presiuni la Consiliul Judetean
Brasov, la Prefectura, la Apararea Civila, la Armata, la Salvamont, pentru a
interveni si sa salveze pe cei "Trei tineri din Iasi - blocati de duminica
pe creasta Muntilor Fagaras" (titlu din Adevarul, joi 31 martie 2005).

 Presupunere: Astfel, cu dare de mana, cei de la ProTv au inchiriat un
elicopter in care au urcat dl. Ioan Naghiu (operator imagine ProTv) si dl.
Mircea Opris (presedinte ANSMR, director Serviciul Public Judetean Salvamont
Brasov). Totul a fost aranjat si cosmetizat astfel incat sa rezulte o stire
de senzatie, sa se arate in ce situatie disperata ne aflam, si ca misiunea
de salvare - prevenire a fost un succes, o reusita.

Ajunsi in Brasov, ProTv-ul a vandut copyright-ul si altor redactii TV,
recuperandu-si astfel cea mai mare parte a banilor investiti; stirea de
senzatie difuzata la ora de audienta maxima a crescut ratingul postului ...

 Realitatea: Noi eram la refugiu in asteptarea timpului favorabil
continuarii turei; mai aveam mancare si benzina pentru primus pentru inca
3-4 zile (pornisem pentru o tura de 8 zile, pe creasta principala a Muntilor
Fagaras; eram pregatiti cum se cuvine). Informasem Salvamont Victoria prin
sms de prezenta noastra in creasta si de detaliile de moment. Specificasem
clar ca nu avem nevoie de ajutor, sa nu se alerteze.

 Acesta este mesajul trimis catre numarul de telefon 0726.68.66.90 in jurul
h 14,30:
"Buna Ziua! Suntem la Ref. Vistea Mare 2B+1F de L seara. Avem benzina si
hrana pentru 3 Z. Nu va alertati - suntem OK! Asteptam vremea buna. Coboram
pe Creasta Zanoaga. Doru Platon"

 Am lasat in refugiu 1,5 litri benzina. Am ajuns sanatosi in Iasi joi
dimineata.

 Scurt palmares:
Doru Platon (25 ani): de 2 ori urcat vf. Negoiu (M-tii Fagaras) de 2 ori
parcurs integral creasta Muntilor Piatra Craiului, parcurs creasta Muntilor
Rodnei, creste din Muntii Retezat, ture in Ceahlau, Bucegi, Parang, etc.
toate aceste ture in sezonul hivernal; practic alpinismul constant de 5-6
ani, atat vara cat si iarna; sunt membru in Clubul de Turism si Ecologie
TURISTOR din anul 1999 si sunt presedinte al acestui club din septembrie
2004 si sunt membru in Alpin Club Repedea Iasi de la infiintarea acestuia.

 Vlad Vanatoru (32 ani): experienta de munte de peste 20 ani, atat vara cat
si iarna.

 Silvia Schmassmann  (23 ani): membra in echipa Salva-Speo din Elvetia;
tatal ei este salvamontist in Alpi; merge pe munte de mic copil; preocupata
de speologie, alpinism, ski de tura.

 Din echipamentul avut in dotare:
Fiecare coechipier: rachete de mers pe zapada, piolet, coltari, bete de ski
telescopice, lanterna frontala, folie de supravietuire, ham de alpinism si
echipament specific (bucle, carabiniere, opt de rapel), sac de dormit de
iarna si accesorii specifice, termosuri 1l;
La comun: cort de expeditie, semicorzi 50 m, 2 primusuri, GPS, aparate
detectare om in avalansa, busola, harti;

 CONCLUZII:
In urma interventie insistente a jurnalistilor de la ProTV a rezultat stirea
de senzatie difuzata pe canalul propriu miercuri la orele 19; 23. Din cauza
curentilor de aer produsi de elicopter la aterizare, s-a deteriorat un cort
de expeditii marca VauDe.
Daca nu am fi fost luati pe sus "cu bune intentii", poate am fi beneficiat
de vremea buna si am fi urcat pe varful Moldoveanu (2544 m).

 Poate acesta interventiei ar fi fost mai utila in alte cazuri, cu adevarat
critice. Multumim salvatorilor nostri!

www.nuclearinfo.ro

http://us.click.yahoo.com/O.5XsA/8WnJAA/E2hLAA/DXOolB/TM