http://www.expres.ro/transilvania/?news_id=183277

Un sef de post cu apucaturi de serif care a tradat legea, vinatori care seamana
cu o militie locala si animale domestice impuscate fara mila. Nu sint povestiri
din Vestul Salbatic, ci sint fapte cotidiene in citeva sate mai izolate din
vestul Romaniei, in judetul Bihor. Localnicii au semnalat cele ce se petrec,
ajungind cu jalba pina la Inspectoratul de Politie al Judetului Bihor sau pina
la prefectura. Deocamdata insa, nimic nu s-a schimbat. Cel putin nu in bine.

Ciinii impuscati din goana masinii, lemne furate ca-n codru, plocoane pentru
seful de post si amenzi date din razbunare, cam acesta este tabloul abuzurilor
la care sint supusi satenii din comuna Uilacul de Beius. Strigatele de
disperare ale acestor oameni nu au fost luate in seama de nimeni. Ani de zile
s-au plimbat degeaba cu plingerile-n mina de la o autoritate la alta.
iAstia au bani si spatele asigurat de mai mari de la Oradea. Nu-i va clinti
nimeni din loc, iar pe noi, orice am spune si am face, nu ne baga nimeni in
seamai, spune cu amaraciune un satean resemnat.
In schimb, ciobanul Ioan Flore nu s-a lasat. A umblat prin instantele de
judecata mai bine de un an, pina cind si-a dovedit dreptatea. Prin decizia
penala numarul 91, pronuntata pe 11 februarie de Tribunalul Bihor, patronul
Asociatiei de Vinatoare Pocola, Marinel Tal este gasit vinovat de impuscarea
ciinelui ciobanului. Prin aceeasi sentinta, este dispusa inceperea urmaririi
penale impotriva vinatorului pentru distrugere. iMi-au impuscat si otravit vreo
cinci ciini si o capra pina acuma, iar cind m-am dus sa reclam la politie,
seful de post ne-a spus ca ne aranjeaza el pe noi. Am aflat ca seful de post a
avut legaturi cu conducatorii fondului de vinatoare din Pocola, pentru ca a
primit carne de vinat, din aceasta cauza a incercat sa musamalizeze faptele
comise ilegali, afirma ciobanul Flore.

Impuscati din goana masinii

Zeci de sateni din Uilac, Valani si Prisaca se pling ca, de citiva ani, fratii
Florin si Marin Tal, concesionarii fondului de vinatoare din Pocola, le impusca
ciinii ciobanesti, chiar si cind acestia au la git ijujeui - un fel de zgarda
din lemn care sa-i deosebeasca de ciinii vagabonzi. De multe ori focurile de
arma sint trase din goana masinii, iar gloantele suiera pe linga urechile
proprietarilor animalelor. iNu-i adevarat, e doar inovatia unora. Sa impusti
din goana masinii e interzis prin legei, se apara Florin Tal, unul dintre
patronii asociatiei de vinatoare. iExista in comuna o opozitie impotriva
vinatorii, pentru ca animalele le fac pagube in culturii, a fost raspunsul
destul de confuz al patronului, la intrebarea legata de problema pe care o are
cu ciinii satenilor.

Reclamatii cu zecile

Oamenii isi varsa amarul in zecile de reclamatii inaintate iorganelor
statuluii, insensibile la suferintele lor. iEu eram pe teritoriul meu din Uilac
si erau si ciinii amindoi pe doalma (ridicatura de pamint - n.r.) sus la doi
metri de mine si dintr-o data am auzit puscind si glontul a trecut pe linga
mine. Cind am urcat pe doalma, l-am vazut pe Tal Florian fugind cu masina. Unul
din ciini zacea impuscat in piciorul din spate. A trebuit sa-i dau tratament de
un milion si sapte sute de mii de leii, se arata in reclamatia lui Daniel
Sferle din satul Valani. Omul spune ca vinatorii patronului Tal i-au impuscat
alti doi ciini, iar cind s-a dus la primar si la politistii din comuna, acestia
i-a spus ca inu au ce le face, caci au oameni mari la judeti, se mai precizeaza
in declaratia sateanului. Aceeasi experienta a trait-o si Elisabeta Cuciula.
iMeream cu omu' meu pe drum. El tinea calul, iar linga cal era catelul nostru,
cind, dintr-o masina, am auzit o puscatura. Ciinele a cazut mort, iar calul s-o
speriat si era sa-l omoare in copite pe barbatu-meui, spune femeia.

Pe o mina cu politistul

Satenii sint foc si para pe seful de post, Augustin Banciu. Ei sustin ca, dupa
ce vinatorii le impusca patrupedele, politistii ii ameninta, ba chiar le si
aplica amenzi. iAm fost cu vitele pe terenul meu, unde am pasunat toata vara.
Aveam linga mine doi ciini si un catel. Au venit la mine doi vinatori, au oprit
masina si mi-au zis: iNana, puscam ciinii astia?i, dar eu le-am spus ca, daca
au dreptu', sa-i puste, da' nu fac nici un rau. Atunci mi-au zis: iNana,
spune-ne cum te cheama ca te amendam cu 5 milioanei, si l-au sunat pe seful
lor, pe Tal Marinel, apoi s-au dus la postul de politie si l-au adus pe
ajutorul de post Codreanu Corin cu procesul facut pe suma de cinci milioane si
mi-au zis sa-l semnez. Eu m-am opus si l-a semnat politistul in prezenta mea.
Sotul meu a trebuit sa se duca sa plateasca, in termen de 24 de ore si a platit
suma de doua milioane si jumatate ca altfel trebuia sa dam toti banii citi
ne-au ceruti, declara Catita Sferle din satul Valani. O familie din acelasi
sat, sot, sotie si fiica, a fost prinsa in mijlocul unei partide de vinatoare,
fiind la un pas de a fi impuscata. iPe cind ne intorceam de la biserica din
Beius, cind am ajuns in virful dealului, la un moment dat a inceput sa se traga
inspre noi din toate directiile. (...) Am strigat la vinatori, dar ei au
continuat sa traga. Dupa ce s-au potolit, m-am dus nervos la ei si le-am spus
sa nu mai impuste linga drumurile pe care umbla oamenii, dar nu m-au bagat in
seamai, relateaza Marcel Gabor, tot din satul Valani.

Seful politiei Bihor da din umeri

Reclamatiile impotriva iserifuluii din Uiliacul de Beius au curs inca din 2001.
iAcolo e un focar de nemultumiri. Stiu ca a fost, mai demult, un control legat
de ceva furturi de lemne, dar acum la noi aici la Inspectoratul Judetean n-a
mai ajuns nici o reclamatiei, ne-a declarat zilele trecute seful IPJ Bihor,
chestorul Gheorghe Chereji. Pe de alta parte, se asteapta ca, zilele acestea,
Prefectura Bihor sa dispuna mai multe controale in zona.

Pretul iserifuluii: palinca, brinza si carne

Satenii stiu cu toti ca sefului de post, Augustin Banciu, ii plac palinca de
prune, carnea de cocos, brinza de oaie si salamul de Sibiu. Vreo trei localnici
nu i-au dat, asa dupa cum politistul a cerut, si au patit-o. iPlt. Banciu m-a
oprit cu tractorul si mi-a cerut un litru de palinca si un cocos, iar eu nu
i-am dat, nefiind obligat si avind acasa patru copii de crescut. Acuma imi pare
rau. Daca stiam ce ura o sa aiba pe mine, poate ca trebuia sa-i dau, cum au
facut si altiii, se arata intr-o reclamatie adresata comandantului politiei
judetene. iIn urma cu citiva ani, am fost chemat la separeu in barul din Forau,
unde seful de post mi-a inminat o lista cu bunuri dupa cum urmeaza: 5 litri de
palinca, 5 kg de brinza de oaie, 2 kg de salam de Sibiu, 2 piini de casa si 2
cocosi. Am fost de acord sa-i dau 2 litri de palinca, 2 cocosi si piinea, cu
toate ca nu am avut nici o obligatie fata de dinsul. Mentionez ca nu-mi permit
sa iau nici la copii salam de Sibiu. Dinsul nu a fost deacord - iOri tot, ori
nimici -. Eu am spus atunci ca nu-i dau nimic ca doar n-am mandat de arestare.
Dupa acel incident, seful de post s-a infuriat si m-a urmarit si amenintat cu
diferite ocaziii, se arata intr-o plingere semnata in urma cu trei ani de Ioan
Petrila din Uilacul de Beius. De atunci, omul s-a trezit ba amendat, ba cu
permisul suspendat, dar cel mai tare l-a durut cind seful de post l-a acuzat,
de fata cu sotia, ca ar avea relatii intime cu nevasta adjunctului de post. iA
spus lucruri neadevarate, m-a calomiat si mi-a creat probleme grave in
familiei, sustine sateanul.

"Mi-a cerut sa-i duc un ied"

"Va aduc la cunostinta ca seful de post a venit la mine cind vindeam brinza in
piata Beius, mi-a luat un calup pe care nu mi l-a platit. Alta data, m-a oprit
in sat si mi-a cerut sa-i duc un ied de capra la Uiliac. Dupa toate ce mi s-a
intimplat, rugam sa luati masuri impotriva sefului de post Banciu, fiindca eu
si familia mea vrem sa traim in liniste fara sa fim amenintati. Mentionez ca
cele relatate de mine le pot sustine cu martori si sint dispus sa declar sub
juramint ca ce am spus sunt fapte realei, sustine ciobanul Ioan Flore intr-o
plingere adresata Inspectoratului de Politie al Judetului Bihor pe 14 februarie
anul curent.

Mariana GAVRILA

www.nuclearinfo.ro

http://us.click.yahoo.com/5F6XtA/.WnJAA/E2hLAA/DXOolB/TM