Circ â pentru ce?

Am trait sa o vedem si pe asta: inmormantarea papei in direct. Mass-media a
tratat problema ca pe un show - dar mass-media are nevoie de audienta, deci
este de inteles.

Ce sa comentez insa despre ignoranta reporterilor si totala lor necunoastere
a problematicii credintei? In afara laudelor si osanalelor de rigoare aduse
papei, inevitabil s-a discutat si despre problema unirii Bisericilor
Ortodoxa si Catolica. Cu exceptia unui preot ortodox, cam ezitant si
superficial in explicarea raportarii ortodoxe fata de papism, restul
comentariilor facute au lasat de dorit din orice punct de vedere si nu au
facut decat sa calce in picioare catehismul ortodox. Nu am vazut in toate
zilele astea vreun reporter care sa sugereze ca el ar fi ortodox si prezinta
evenimentul pentru ortodocsi, ceea ce nu ma mira: mass-media nu a fost, nu
este si nu va fi de partea bisericii niciodata. Asa cum Hristos, cand a
inviat, nu s-a aratat in piete, in templu, la farisei sau la conducatori, ci
s-a aratat in ascuns doar ucenicilor lui, mass-media nu va fi decat
intamplator purtatoarea Cuvantului lui Dumnezeu si in nici un caz in modul
in care ne-am astepta si ne-am dori toti.

Papa pentru ortodocsi

Conform catehismului ortodox, "Adevarul care duce la mantuire se gaseste in
Biserica Ortodoxa, care este "stalp si temelie adevarului" (1 Timotei:
3,15), ea pastrand si propovaduind fara nici o schimbare adevarul
dumnezeiesc, asa cum l-a invatat Domnul nostru Iisus Hristos, cum l-au
raspandit in lume Sfintii Apostoli, cum l-au talmacit Sfintii Parinti si cum
l-au aratat Sfintele Sinoade.

De asemenea, Hristos a marturisit: "Eu sunt Calea, Adevarul si Viata", si nu
a lasat sa se inteleaga niciodata ca ar exista mai multe adevaruri sau mai
multe cai. Biserica Ortodoxa prin sfintii si invatatorii ei, a aratat
eroarea in care se afla catolicii si niciodata nu a dat de inteles ca i-am
putea considera frati intru Hristos.

Exista insa anumite curente de "innoire" la o parte din ierarhii si
credinciosii din Biserica Ortodoxa, care zic ca totusi Adevarul nu s-ar afla
doar la noi, si ca si catolicii au Adevarul. Fara indoiala ca asta este o
ratacire pe care sfintii au condamnat-o si au marturisit clar si fara
tagada: catolicii sunt eretici, si Adevarul nu se poate uni cu minciuna.
Totusi, inevitabil in istorie, ca si in prezent si viitor, in Biserica
exista lupi care vor insela pe multi, dar care nu vor birui, intrucat, dupa
cuvintele Mantuitorului, "Eu voi fi cu voi pana la sfarsitul veacului".

Catolicismul este o erezie, iar papa nu poate fi decat un eretic, in nici un
caz "sfant parinte" sau "atlet al lui Hristos", "aparator al credintei" si
alte epitete care mai de care glorioase care i se aduc din nefericire chiar
de ierarhi ortodocsi. Dumnezeu stie adevarata lucrare pe care acest papa a
facut-o.

Personal, nu il consider pe papa nici macar un aparator al catolicismului,
cu atat mai putin aparator al crestinismului. Eu nu inteleg cum de este
considerat âconservatorâ, avand in vedere multele rataciri de la
catolicism pe care le-a marturisit de-a lungul vietii, si marea deschidere
catre pagani care a avut-o. Acestea sunt lucruri evidente, peste care insa
mass-media trece deoarece nu o intereseaza "amanuntele", iar majoritatea
oamenilor nu sunt interesati si nu au la indemana mijloace de informare
alternative - decat deformarile si minciunile pe care media le serveste zi
de zi.

Este adevarat ca papa a luat o oarecare atitudine impotriva pacatului, dar
oare avea de ales? Este adevarat ca intr-o lume nebuna, cuvantul papei (desi
nu prea era auzit de nimeni, chiar nici de cei care acum ii aduc osanale)
era glasul celui care striga in desert. Insa, sa nu uitam si deschiderea lui
fata de pagani si declaratiile ârevolutionareâ referitoare la acestia,
declaratii pe care un ortodox nu le poate vedea decat ca pe niste erezii.

Iata cateva exemple:

âMusulmanii se roaga lui Dumnezeu cel Adevaratâ (Crossing the Threshold
of Hope, by John Paul II, Alfred A. Knopf, Inc. 1994)
âSectele (ereticii) au o misiune apostolicaâ (L'Osservatore Romano,
Vatican City, Italy, English edition, 06/10/1980)
âTrebuie sa ne rugam impreuna cu eretici pentru unitateâ (Ut Unum Sint,
Encyclical of John Paul II, 05/25/1995)
âEreticii sunt crestiniâ (L'Osservatore Romano, 12/23/1982)
âNoua Ordine Mondiala este sfanta unireâ (The Pope Comes to America,
Publications International, Ltd. Stokie, IL, 1987)
âMasonii sunt fiii lui Dumnezeu Tatalâ (L'Osservatore Romano,
05/22/1984)
âEreticii sunt fratii nostri in Hristosâ (L'Osservatore Romano,
09/16/1980)
âToate casatoriile interreligioase sunt buneâ (Familiaris Consortio,
Encyclical of John Paul II, Nov. 22, 1981, Pauline Books)
âToti oamenii se mantuiescâ (L'Osservatore Romano, 05/06/1980)
âSfintenia si adevarul pot fi gasite si in secteâ (eretici) (Catechism
of the Catholic Church, of John Paul II, 1992, Liguori Publications)
âNu este conform evangheliei sa ii condamnam pe ereticiâ (Ut Unum Sint,
Encyclical of John Paul II, May 25, 1995)
âBudismul este o religie mantuitoareâ (Crossing the Threshold of Hope,
by John Paul II, Alfred A. Knopf, Inc. 1994)

Unitate, dar cum?

S-a discutat foarte mult pe tema unitatii celor doua biserici, lucru dorit
de ambele parti, dupa cuvantul Mantuitorului: "ca toti sa fie una". Dar, asa
cum a mai zis Mantuitorul referitor la casatorie: "ce a unit Dumnezeu, omul
sa nu desparta", in istorie putem vedea ca ce au unit oamenii FARA Dumnezeu,
nu a dainuit. Au existat "uniri" cu catolicii de-a lungul timpului (de
amintit falsul sinod de la Florenta
http://saraca.1plan.net/biblioteca/sinodul_florentin.htm ) dar putini isi
mai aduc aminte de ele.

Ne-am astepta ca, inainte de a ne uni, sa cunoastem foarte bine ce ne
desparte. Insa discutiile teologice de pana acum nu au dus la nimic bun, nu
s-a reusit nici macar fixarea unei date unice a Pastelui - care nu este o
problema teologica sau de doctrina, ci una de calendar. Prin urmare, toate
discutiile despre unitate nu sunt decat de dragul lumii, adevarul ânu
conteazaâ. Spunea Sfantul Chiril al Ierusalimului: "Oamenii s-au lepadat
de adevar, si neadevarul le incanta urechile. Se graieste ceva care desfata
urechile? Toti oamenii asculta cu placere. Se graieste ceva folositor
sufletului? Toti se indeparteaza".

Problema ortodocsilor romÃni

Ca ortodox, nu pot sa nu-mi pun problema de ce exista aceasta deschidere
fata de catolici la ierarhii nostri, de ce atatea epitete si cuvinte mari
fata de papa, cand sfintii de altatata il anatemizau ca eretic. De ce atata
deosebire intre raportarea Bisericii Ortodoxe Ruse fata de catolicism si
raportarea Bisericii Ortodoxe Romane, sau a Patriarhiului Bartolomeu al
Constantinopolelui. Ca sa nu mai vorbim de Sfantul Munte Athos, aparatorul
netagaduit al Ortodoxiei si marturie peste veacuri a protectiei Maicii
Domnului fata de acest loc.

Oare de ce atonitii nu i-au numit niciodata pe catolici âbiserica soraâ
si de ce ei nu cer unirea cu catolicii? De ce doar pe noi ne-a delegat
Dumnezeu ca sa fim atat de "flexibili" incat sa punem sub semnul intrebarii
cateva puncte esentiale ale credintei noastre din catehismul ortodox, si sa
nu urmam invataturile si sfaturile sfintilor pe care cu fariseism uneori ii
pomenim doar pentru ca se afla in calendar?

Cuvantul PF Teoctist din ziua inormantarii papei, incepe cu un verset din
Timotei 2: "Lupta cea buna am luptat, credinta am pazit, de acum mi s-a
pregatit cununa dreptatii, pe care in ziua aceea mi-o va da Domnul, Dreptul
Judecator" (2 Timotei 4, 7-8). Fara indoiala ca aceste cuvinte se refera la
Papa Ioan Paul al II-lea, capul Bisericii Catolice. Ce sa inteleg insa eu,
crestin ortodox, daca citesc ce marturiseste Sfantul Paisie de la Neamt
http://www.crestinism-ortodox.ro/html/10/10h_cuviosul_staret_paisie.html :

"Au ereticii sunt rÃmlenii (romano-catolicii) cu al lor papa? Bine stiu ca
vei zice ca sunt eretici. Si de vreme ce sunt eretici, precum si cu adevarat
sunt, atunci Sfanta noastra Biserica ii afuriseste pe dansii. Si pe care
Sfinta Biserica ii afuriseste si eu, impreuna cu Biserica, fiul ei fiind, ii
afurisesc."

Las aceasta neintelegere a mea in seama lui Dumnezeu, si ma rog Lui sa ma
pazeasca - asa cum a fagaduit.

de Gigel Chiazna [ http://www.chiazna.com ]

http://ro.altermedia.info
http://www.altermedia.ro
email: [EMAIL PROTECTED]
tel. 0722.190.685

Give underprivileged students the materials they need to learn.
http://us.click.yahoo.com/4F6XtA/_WnJAA/E2hLAA/DXOolB/TM