Sorin MITU

http://www.cotidianul.ro/index.php?a=5358&shift=1

De curind, Ministerul Educatiei a alocat 140 de miliarde de lei pentru plata
profesorilor universitari care merg la inspectii. Ar trebui sa ma bucur, pentru
ca miine particip si eu la un asemenea eveniment. Dar aceste inspectii mi-au
prilejuit citeva dintre cele mai neplacute experiente din cariera mea.

Profesorul inspectat trece printr-un adevarat calvar. Dupa ce a trudit luni de
zile la lucrarea de grad si a fost controlat, in repetate rinduri, de
inspectorii locali, soseste ziua cea mare. In fapt de seara, in pasnicul orasel
adormit, descind universitarii-inspectori. Circula intotdeauna cite doi (ca in
bancul cu militienii dintre care unul stie sa scrie si altul sa citeasca). Unul
poarta titlul pompos de presedinte al comisiei, celalalt este coordonatorul
lucrarii. Oaspetii universitari trebuie dusi la hotel, hraniti, gazduiti,
conversati, in functie de pretentiile si morga fiecaruia, pe cheltuiala cui se
nimereste: a scolii, a cunoscutilor sau chiar a celor inspectati. A doua zi
urmeaza inspectia: vreo cinci ore de asistenta, apoi analiza acesteia si
prezentarea lucrarii, in cadru festiv, in fata unui public numeros.

De obicei, profesorul inspectat e vizibil emotionat. E un moment important in
cariera sa, la care a ajuns dupa multe sacrificii. Dar toate trec. Urmeaza
masa, unde vor fi ospatati toti cei de fata, iar seara (daca nu cumva au idei
mai nastrusnice) universitarii sint condusi la gara, plini de buna dispozitie.
Mai trebuie sa primeasca doar "pachetul de drum", in care vor descoperi un
cartus de Kent, un coniac, un pachet de cafea. In fine, profesorul a scapat.
Primeste gradul didactic I si o marire de salariu, care il va ajuta, in citiva
ani buni, sa recupereze cheltuielile facute cu lucrarea si cu inspectia.

S-ar putea ca unii colegi sa ma acuze pentru aceste afirmatii si sa pretinda ca
lucrurile nu stau chiar asa. Ca sa nu ma dea in judecata si sa se limiteze la
telefoane de amenintare, adaug ca toate cele amintite sint doar rodul
experientei personale. E adevarat, mie imi da mina sa vorbesc in felul acesta,
deoarece am promis ca inspectia de miine o sa fie si ultima la care ma duc!
Alti colegi incearca sa vada partea buna a lucrurilor. Inspectia, spun ei, ii
permite universitarului sa mentina contactul cu scoala, sa mai dea un sfat
profesorului etc. Dupa parerea mea insa, aceste avantaje minore si discutabile
nu justifica nici milioanele incasate, pentru o zi de plimbare, nici miliardele
pe care le varsa contribuabilul ca sa finanteze aceasta distractie. Exista o
retea formata din mii de inspectori, metodisti, directori, care se ocupa de
perfectionarea colegilor din invatamintul preuniversitar si care sint platiti
pentru asta. E suficient ca ei sa-si faca datoria. In concluzie, stimate
domnule ministru, draga Mircea, poti realiza o mica economie la rectificarea
bugetara, renuntind la acest sistem penibil si inutil. El poate fi introdus
insa cu folos in programa scolara de Istorie, ca studiu de caz, la lectiile
despre Bizant, Balcani, fanarioti.
Sorin Mitu este profesor la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj.

www.nuclearinfo.ro

Give the gift of life to a sick child.