http://www.cotidianul.ro/index.php?a=5605&shift=1

Stephanie Roth este o ecologista din Marea Britanie care astazi, la San
Francisco, va fi distinsa cu Premiul Goldman Environmental, pentru campania
"Salvati Rosia Montana".

Campania impotriva Rosia Montana dureaza de citiva ani. Care au fost efectele
acestei campanii?

In primul rind, s-au suspendat stramutarile familiilor din Rosia Montana. Nu se
mai fac de aproape doi ani, chiar daca cei de la companie mai tatoneaza terenul
din cind in cind. Apoi, cred ca mai este un cistig, poate chiar mai important.
Foarte multi oameni au aflat prin aceasta campanie despre ce se intimpla la
Rosia Montana. Eu cred ca, pina in prezent, "Salvati Rosia Montana" a fost una
dintre cele mai dure campanii din aceasta tara, pentru ca a reusit sa uneasca
foarte multe forte impotriva acestui proiect de exploatare miniera: opinia
publica, arheologi si istorici, Academia Romana, organizatiile de aparare a
mediului. Autoritatile din Ungaria si Parlamentul European si-au exprimat in
mai multe rinduri ingrijorarea fata de acest proiect.
In 2007 este programata inceperea lucrarilor de constructie la Rosia Montana.
Ce intentii aveti in aceasta privinta?

Premiul pe care l-am primit astazi nu este doar simbolic, ci ne ofera si un
ajutor financiar pentru a merge mai departe. Toti cei 125.000 de dolari pe care
ni-i aduc premiul de astazi vor fi folositi integral pentru finantarea viitoare
a campaniei "Salvati Rosia Montana", care, anul acesta, se va concentra pe
lupta in Justitie. Vor fi multe actiuni in Justitie, nu doar civile ca pina
acum, ci si penale.
Citeva exemple?

Un domn de la ANRM, director general cred, a declarat in acte oficiale o mare
minciuna, anume ca nu ar exista galerii romane in masivul Carnic. Vrem sa
depunem o plingere penala impotriva lui pentru "fals in inscrisuri oficiale".
Pregatim, de asemenea, si alte procese penale, in care cei vizati sint fostul
secretar al Comisiei Nationale de Arheologie, Mircea Angelescu, directorul
Muzeului National de Istorie, Paul Damian, directorul Garzii de Mediu, Emilia
Timis, dar si alte persoane si institutii care, consideram noi, au incalcat
legea pentru a sprijini actiunile celor de la Rosia Montana Gold Corporation.
In plus, vom chema in judecata Guvernul Romaniei, pe care il acuzam de
incalcarea dreptului la libera initiativa si a dreptului la integritate
culturala in Rosia Montana.
Ce semnifica pentru tine acest premiu?

Premiul Goldman este o recunoastere a eforturilor noastre, nu doar ale mele, ci
ale tuturor celor care au sustinut campania "Salvati Rosia Montana". Sint
oameni care au facut infinit mai multe decit mine pentru Rosia Montana, si cu
mult inainte de a veni eu in aceasta tara, acum trei ani. Stiam atunci ca este
cel mai mare proiect minier din sud-estul Europei, dar abia cind am venit in
Romania am aflat ca exista si o opozitie locala impotriva proiectului. Dar
faptul ca din toata Europa a fost aleasa Rosia Montana pentru decernarea
acestui premiu ne arata ca eforturile noastre au avut un ecou considerabil.

Narcis IORDACHE

www.nuclearinfo.ro

http://us.click.yahoo.com/O.5XsA/8WnJAA/E2hLAA/DXOolB/TM