--- "valachus per skorilo" <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> Coane, un crash-course lamuritor

mersi mult.

> Schema e in felul urmator:
> dintr-un judet se duc la bugetul
> central niste sume de bani.

care sume de bani inseamna TVA,
impozite pe venituri / pe proprietati,
banii de asigurari sociale, etc.

(o localitate care participa masiv la buget
o face sau datorita unor investitii majore
cum ar fi o localitate cu un port maritim sau
aerian, sau o capitala cu o birocratie masiva,
sau o localitate prospera economic datorita
unei balante naturale).

> De la bugetul central se intorc la bugetul
> aceluiasi judet sume mai mici. Drama. Soc.

culmea ca NU asta ar fi baiul intr-o societate
normala (a se vedea un comentariu al lui Frunda,
care raspundea imbecililor care-l acuza de secesiune,
in care el recunoaste ca in Europa occidentala, 30%
din venituri alocate la bugetul central se intorc inapoi).

Problema e ca Romania e o societate anormala, iar banii
alocati judetelor se face conform unei traditii introdusa
de comunisti: "hai sa-i jefuim pe cei muncitori si bogati
ca astia au de unde da". Asta e baiul. Mentalitatea
de a jupui pielea de pe os.

Cum am spus-o intr-un posting anterior, noi scheienii (pe vremea
cand eram copii) cand dadeam tunuri la sasi (umblam prin gradinile
lor) o faceam cu cap, luam cat ne trebuia. Se intampla insa ca
printre noi sa existe cate unul de la mama dracului, Moldova sau
Oltenia care stiau una si buna: jaf.

> Si e firesc ca, cu exceptia oraselor mari ale tarii, restul
> unitatilor administrative sa nu-si poata acoperi respectivele
> cheltuieli din surse proprii.

Nu e insa firesc ca orase precum Suceava, Iasi, Bacau, Vaslui
etc sa primeasca sume disproportionat de mari in dauna altora.

>  Si sa nu vorbim deci de faptul ca strazile Clujului sunt asfaltate
> si administrate de primaria Clujului din surse proprii, egal
> proportionale cu cele din Craiova sau Valcea sau Pitesti.

iarasi un exemplu care infirma ceea ce spui.
Brasov. Cerbul Carpatin. Ori de cate ori se apropie festivalul
orasul primeste fonduri pentru imbunatatirea infrastructurii.
Acum cativa ani au asfaltat drumul spre Poiana Brasovului in cateva
saptamani, contract acordat unui acolit al lui Mitrea din Bacau.

> vai ce minunat administreaza si asfalteaza dansii in stil ardelenesc
> gropile si gropanele s.a.m.d.

ti-am dat exemplul Brasovului unde firma care a asfaltat nu venea
din Brasov. Nu numai atata, majoritatea muncitorilor brasoveni
sunt din Moldova.

> Din
> constatarile proprii deci, nici o diferenta  intre Cluj si Craiova.

Prin anii '50 in Ardeal erau foarte populare bancurile cu oltenii.
Dupa anii '70 au devenit populare bancurile cu moldovenii.

Ardealul a fost invadat de forta de munca de peste Carpati.
Sasii au emigrat. Comunismul a distrus oriunde a putut.

Cu toate acestea in Ardeal exista o traditie pentru munca
pe care in regat o regasesti doar in zonele subcarpatine
sau printre grupuri sociale periferice, cum ar fi de exemplu
aventistii.

>vamesii de la granitza de vest sunt cei mai prosperi
> vamesi din toata Evropa asta mare.

Si de ce vamesii de la Giurgiu n-ar fi mai prosperi?
Ori fi mai tampiti?
Dar vamesii de la Caracal?

Exemplul tau ce vrea sa spuna?
Ca ardelenii sunt destepti? (mersi, o stiam).

>doar in Ardeal am
> vazut procuror stagiar sa-si faca vacantza de vara timp de doua
> saptamani in Caraibe.

Pe mine un procuror din Ardeal, Joita Tanase, a incercat timp
de trei ani sa ma infunde. Acuma tipul e ambasador la Strassbourg
dupa ce a fost procuror general al Romaniei.

Ce vrei sa spui cu exemplul tau?

> P.S. metoda logica prin care se generalizeaza pornind de la exemple
> particulare nu se cheama "deductie" ci "inductie".

Iar metoda prin care se particularizeaza se numeste deductie.
Daca exista un procedeu general de devalizare a unor regiuni istorice
ale Romaniei de guvernul sau central, in particular cazul
Transilvaniei, prin care bugetele judetene sunt saracite in
favoarea unor judete din Moldova, Muntenia, Dobrogea sau Oltenia
etc. etc.

> P.P.S. daca chiar citeai ce recomandai poate nu mai recomandai:
> "Pe primul loc se situeaza, de departe, Bucurestiul - unde se
> colecteaza peste 50% din taxa pe valoare adaugata si impozitul pe
> profit la nivel national, precum si o buna parte a celorlalte taxe
> si impozite care ajung la bugetul de stat - care primeste inapoi sub
> o zecime din contributie. " -

Intr-un posting anterior am mentionat ca Bucurestiul, cu o populatie
de peste 2 milioane de locuitori, cu cea mai bine hranita
birocratie, locul in care se condenseaza cele mai bogate firme
din Romania, locul in care se afla ambasadele, locul in care
se afla cele mai importante investitii, precum de altfel si Constanta
unde se afla cateva din cele mai mari investitii din economia
romaneasca, sunt un caz aparte. Brasovul de exemplu, dupa 1989
a pierdut peste 150 000 de locuitori, s-au inchis majoritatea
uzinelor din industria grea (industria de armament a fost
complet distrusa, iar Tractorul si Roman au fost pur si simplu
macelarite). Astazi, cu o populatie in jur de 200 000 de locuitori
strange pentru bugetul central peste 10000 de milarde lei
fiind unul din cele mai mari contribuitori la buget.

De unde aceasta forta?

Subiectul discutiei era importanta unei investitii de aproape
3 miliarde de euro care vor beneficia judetele ardelene, dar implicit
intreaga economie romaneasca, fiindca aceasta investitie, autostrada,
este absolut necesara pentru cresterea economica a Ardealului.

Iar ideea centrala este ca Ardealul isi merita aceasta investitie
dupa o istorie recenta de peste 50 de ani, timp in care Ardealul
a fost devalizat.

'Thanks & Giving.'
http://us.click.yahoo.com/mGEjbB/5WnJAA/E2hLAA/DXOolB/TM