Coane, un crash-course lamuritor in misterele finantelor publice romanesti
nu ti-ar strica. Schema e in felul urmator: dintr-un judet se duc la bugetul
central niste sume de bani. De la bugetul central se intorc la bugetul
aceluiasi judet sume mai mici. Drama. Soc. Dar numai daca nu stii raspunsul
la intrebarea "de ce asa"? "De ce asa"? Fiindca asigurarile sociale,
pensiile, cheltuielile cu sanatatea publica, cu justitia, militia, apararea,
fiscul, parte din fondurile pentru educatie s.a.m.d. nu se intorc la bugetul
judetului respectiv spre redistribuire ci sunt virate direct de la
Bucuresti. Si e firesc ca, cu exceptia oraselor mari ale tarii, restul
unitatilor administrative sa nu-si poata acoperi respectivele cheltuieli din
surse proprii. Ai vrea sa ne talhareasca politistii din mediul rural la
drumul mare, asa cum se intampla in Bulgaria?
 Si sa nu vorbim deci de faptul ca strazile Clujului sunt asfaltate si
administrate de primaria Clujului din surse proprii, egal proportionale cu
cele din Craiova sau Valcea sau Pitesti. Idem pentru cea a Sibiului. Fiindca
unde ardelenii pe care-i cunosc ridicau in slavi numitele administratii, ca
vai ce minunat administreaza si asfalteaza dansii in stil ardelenesc gropile
si gropanele s.a.m.d. (pesemne comparat cu orasele-fantoma Petrosani sau
Copsa Mica) eu mi-am rupt suspensia de la masina in ambele urbi. Din
constatarile proprii deci, nici o diferenta  intre Cluj si Craiova. Decat de
ifose si decibelii vaicarelilor, poate. Si nu vreau acuma sa intru in
adancurile si misterele prosperitatii transilvanene, gratie careia - exemplu
minimum minimorum - vamesii de la granitza de vest sunt cei mai prosperi
vamesi din toata Evropa asta mare. Alt exempli gratia, doar in Ardeal am
vazut procuror stagiar sa-si faca vacantza de vara timp de doua saptamani in
Caraibe. Si nu-mi spune acuma ca l-o fi sponsorizat muma-sa, ca nu tzine.
P.S. metoda logica prin care se generalizeaza pornind de la exemple
particulare nu se cheama "deductie" ci "inductie".
P.P.S. daca chiar citeai ce recomandai poate nu mai recomandai:
"Pe primul loc se situeaza, de departe, Bucurestiul - unde se colecteaza
peste 50% din taxa pe valoare adaugata si impozitul pe profit la nivel
national, precum si o buna parte a celorlalte taxe si impozite care ajung la
bugetul de stat - care primeste inapoi sub o zecime din contributie. " -
http://www.hotnews.ro/articol_14810-Taxele-si-impozitele-din-cateva-orase-du
c-in-spate-bugetul-Romaniei.htm

La buna auzire,

valachus