Apropo de articol: acum vreo 4 ani (pana sa nu se fi descoperit sanctuarul
circular) existau
persoane de prin ceva istitutii "culturale" care ziceau si despre Rosia Montana
ca e "in
colaps si precolaps" :-p

Codruta

http://www.cotidianul.ro/index.php?a=7567&shift=1

Convinsa, ca toti liberalii, ca statul trebuie sa fie (exceptand strangerea
impozitelor) cat
mai „discret“ (un bun alibi al indiferentei!), d-na Mona Musca a gasit
„solutia“ pentru a
scoate din „colaps“ sau din „precolaps“ monumentele istorice, cate mai sunt.

Ce fel de tara avem? Si ce-o fi in capetele ministrilor nostri? Mai exact, ce
soi de romani
guverneaza Romania? Iata ce gen de intrebari mi-am pus cand am aflat ideea
naucitoare a d-nei
Mona Musca, ministrul Culturii si Cultelor: de a privatiza monumentele
istorice! Dar, poate,
nu era cazul sa fiu surprins. Caci nu e nici un secret: primul care a fost
„privatizat“ in
Romania post-decembrista a fost „interesul national“. Fiecare partid si-a pus
firma „interes
national“ la poarta intereselor proprii, iar fiecare politician a dus mai
departe aceasta
„privatizare“ pana ce ea a luat forma umbrei sale. La ora aceasta, e posibil sa
avem chiar
milioane de „interese nationale“ in tara. Si-atunci, de ce sa ma mir ca
„interesul meu
national“ nu corespunde cu cel al d-nei Mona Musca?

Si totusi, as avea ceva de zis. Alte tari isi respecta ruinele. Nu stiu daca o
fac din pietate
sau din interes, din bun-simt sau din calcul. Dar o fac. „E adevarat, numai ca
noi n-avem
ruine celebre ca Grecia sau ca Italia, unde ruinele ocupa un loc privilegiat in
bugetele
nationale“, mi se va spune. Asa e. N-avem. Pentru ca la noi istoria a curs
altfel. Dar sa fim
sinceri: avem, macar, ruinele pe care le-am fi putut avea? Nu cumva, desi vom
fi recitat multi
in scoala „Ruinurile Targovistei“, nu prea avem, din acest punct de vedere,
nici o legatura cu
romantismul? Nu ne caracterizeaza melancoliile si visarile in fata ruinelor.
Incat le-am lasat
sa putrezeasca sub ploi, sa le infecteze gunoaiele, pentru a curata apoi locul
cu buldozerele.
Daca statisticile Ministerului Culturii si Cultelor sunt corecte, 700 de
monumente istorice de
la noi „sunt facute praf“, 300 sunt „in colaps“, iar 400 sunt „in precolaps“,
zice d-na Mona
Musca. Statul n-a avut bani pentru a le intretine si, eventual, pentru a le
restaura. Sau n-a
dorit, nu s-a obosit sa aiba. Banii s-au dus pe altele. Pe minciuni electorale,
pe aranjamente
aducatoare de comisioane, pe vilele superinvartitilor produsi de „democratia“
noastra.
Istoria? Istoria e utila la noi doar ca tarfa, in politica, sau ca vorba goala
pentru „bunii
romani“. Cand e nevoie de respect, avem alte treburi. Il „privatizam“, la
ocazii, pe Stefan
cel Mare, nu-i destul?

[...]
scoate din „colaps“ sau din „precolaps“ monumentele istorice, cate mai sunt. In
ce consta ea?
Simplu: grija monumentelor istorice trebuie delegata „oamenilor cu bani“ care
vor sa castige
„prin publicitate si vizibilitate“. Unele monumente „pot deveni centre de
afaceri“ zice
ocupanta fotoliului Culturii si Cultelor din Romania, dezvaluindu-ne,
involuntar, care e
viziunea liberalilor despre patriotism. Grecii au ratat sansa de a avea o Mona
Musca ministru
al Culturii. Ce centru de afaceri sau chiar ce bursa ar fi putut organiza pe
Acropole! O Mona
Musca le-ar fi fost utila si turcilor. Le-ar fi organizat la Efes o „afacere“
extrem de
rentabila, avand in vedere ca pe-acolo au trecut nu numai Brutus si Cicero, ci
si apostolul
Ioan si Fecioara Maria. Asa, nu exista decat niste chioscuri in care se vand
palarii de paie
sau statuete priapice. Si apropo de afaceri. Daca actualul guvern isi da cu
suprazel silinta
sa fie pro-american, urmand indemnul lui Basescu de a nu primi „lectii“ din
Europa, de ce n-a
intrebat d-na Musca pe vreunul din consilierii sai cum se poarta americanii cu
monumentele
lor? Daca n-a facut-o, pot sa-i spun eu. In America, protejarea lucrurilor
„atinse“ sau
innobilate de timp frizeaza mania. Americanii sunt constienti, probabil, ca au
in urma lor o
istorie subtire, aflata cam la nivelul albumelor de familie. De aceea pana si
monumentele
nesemnificative sunt ocrotite cu o grija feroce. Saraca in traditii, America
isi concentreaza
energia in „visul american“, dar in padurile declarate „parc national“ nu e
permisa nici
luarea unei crengi rupte. Cunosc, oare, asta cei care vor sa preia din America
numai un
pragmatism transformat in kitsch?

La drept vorbind, de la primele semnale date de d-na Mona Musca dupa ce si-a
luat in primire
fotoliul, mi-am dat seama ca nu de un ministru liberal avem nevoie la Cultura.
Caci cultura
romana are nevoie de un politician – daca exista vreunul in Romania de azi –
capabil sa
priceapa ca sufletul unei tari nu se apara cu discursuri. Si ca daca se pot
cheltui bani
pentru a trimite trupe in Irak sau in Afganistan, ar fi cuviincios din partea
guvernantilor
nostri sa nu-si arate prea vizibil dezinteresul pentru memoria si destinul
tarii care ii
suporta.

P.S. Statul a reusit sa fie de o „discretie“ desavarsita si la recentul Targ de
Carte. Nici
d-na Mona Musca nu si-a facut aparitia acolo. Semnificativ, nu?

Octavian PALER

Discover Yahoo!
Use Yahoo! to plan a weekend, have fun online and more. Check it out!
http://discover.yahoo.com/