--- "Codruta" <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Da, mai! si vor imprejmui tomberoanele
> din intregul oras? sau ursii aia or
> fi prosti, or zice "sa traiti, am inteles!"
> si nu vor cauta alte tomberoane?
> ;))

hahahaha...

Hai sa ne apucam de ceva scoala, caci
putina cultura nu strica.

Racadaul, locul cu ursii, este un cartier
construit pentru moldovienii adusi de Ceausescu
sa munceasca in industria de armament.

Inainte de 1970, locul era o vale in care
brasovenii veneau la plaja ori asistau
duminica la cursele de motocros.

Asa ca ursii carpatini nu aveau de ce sa fie atrasi
si bantuiau Carpatii in cautarea oilor mioritice dand bataie
de cap ciobanului, romanul arhetipal.

Dar odata cu sosirea moldovianului, o fiinta destul de necioplita
si neadaptata la civilizatia urbana carpatina, ursul carpatin a
mirosit un nou habitat cu iz puternic moldovienesc.

Dar inainte de a purcede la analiza noului ecosistem,
definit de coexistenta molodovianului si a ursului carpatin,
sa facem o incursiune in istoria ursului carpatin.

Ursul carpatin nu este la origine carpatin. El era raspandit
in intreaga Europa, in Evul Mediu inspaimanta pe germani,
fie ei scandinavi sau anglo-saxoni. In perioada medievala era
apreciat drept un animal deosebit de periculos si apare in numeroase
legende. La inceputul secolui XX devine o specie extincta in
majoritatea Europei dar reuseste sa supravietuiasca in Carpati,
in special pe teritoriul Romaniei.

In Romania ursul este cel mai des intalnit in viata ciobanului
cauzand acestuia cele mai mari pierderi, dand iama printre oi.
Ciobanul roman, nefiind inarmat, avand o traditie milenara de
coexistenta cu ursul ii stie obieceurile, stie cum sa se apere,
folosindu-se printre altele de celebri sai caini, ciobanestii
mioritici.

Aceasta particularitate este foarte importanta caci ursul a gasit
in Carpatii Romaniei un habitat foarte propice de existenta.
Nu numai atata, dar in perioada comunista, datorita nationalizarilor
si a unei politici forestiere unitare, ursii au putut sa se
raspandeasca. Astfel, vanatoarea de ursi a devenit o afacere
pentru statul comunist, afacere care astazi este continuata
de indivizi care inteleg unicitatea ursului carpatin si atractia
care o creeaza printre popoarele germanice.

Bineinteles ca molodovienii nu inteleg nimic din toate acestea
si fac misto de ursul carpatin, pentru ei un animal bun de circ.
In jurul gunoiului din Racadau, moldovienii ies cu mic si mare
distrandu-se pe seama ursului. Orice ar face autoritatile,
moldovianul stie una si buna, sa se distreze. Asa ca arunca gunoiul
pe pamant, tocmai ca sa-l atraga pe urs. Degeaba instaleaza
autoritatile tomberoane sau garduri electrice, caci moldovianul
nu le are pe astea.

Numai ca ursul carpatin s-a cam sucarit pe moldovianul prost
si incult, iar recent a inceput sa-l haleasca, sa bage coltii
in ciolanul moldovianului prost si infatuat.

Asa ca in curand o sa asistam la faza a doua, momentul in care
moldovianul se va lauda cu Stefan cel Mare, cu Raresoaica, cu
Voronetul si Cotnariul drept in gura ursului: "auleu maica..."